Kenelle kuuluu verovapaiden
alkoholimäärien valvonta

Laivojen verovapausmyynnin päättyminen ensi kesänä on viime aikoina puhuttanut runsaasti sekä varustamoja että matkustavaa yleisöä. Tosin meille jää vielä oma porsaanreikämme - Maarianhamina sekä ainakin toistaiseksi Baltian satamat.

Osto-oikeutta on jo nyt sen verran runsaasti, että tuskin monenkaan enää kannattaa ostaa laivojen verovapaista myymälöistä kovinkaan paljon ylimääräistä, varsinkin kun hintataso niissä on takavuosista selvästi noussut ja lähentelee jo Alkon laskeneita nykypäivän hintoja, olutta ehkä lukuunottamatta.

Näin ollen tuleekin ihmetelleeksi laivojen kassojen nykyistä käyttäytymistä verovapaita tuotteita ostavia kohtaan. Se on nimittäin tavattoman kirjavaa. Vaikka maihinnousulipuissa onkin edelleen nuo tutut kirjainmerkinnät väkevien, viinien, oluen ja tupakan ostamismahdollisuudesta, monikaan kassa ei niitä enää edes pyydä nähtäväkseen.

Mielestäni kassojen ei tarvitsisikaan olla mitään tulliviranomaisia, jotka valvovat sitä, paljonko matkustaja aikoo tuoda maihin näitä tuotteita. Etenkin kun tuo valvonta ei käytännössä pelaa. Jotkut kassat pyytävät edelleen maihinnousukortin nähtäväkseen ja vetävät siihen sitten tunnollisesti kruksin ao. kirjaimen kohdalle, että ostosmäärä on otettu, vaikka ostaisikin esimerkiksi vain yhden "keisin" olutta tai yhden pullon väkeviä.

Jos taas kassa ei suostu myymään enempää kuin juuri sen sallitun määrän, ei matkustajan tarvitse muuta kuin palata takaisin myymälän hyllyrivistöjen luo ja marssia toisen kassan luo. Ja kas, siellä ei enää vaaditakaan maihinnousukorttia. Tällainen kirjava käytäntö on muuten jatkunut jo muutaman vuoden ruotsinlaivoilla.

Olisikin kiinnostavaa tietää, mikä menettely varustamon mielestä on oikein. Toimivatko kassat tulliviranomaisina? Eikö tämä tehtävä edelleen kuulu itse tullille, vaikka käytännössä EU:n alueella sitäkään ei enää käytännössä juuri ole. Ja miksi kassat käyttäytyvät eri tavalla? Valtaosalle matkustajista riittää nykyinen enimmäismäärä verovapaata alkoholia.

Tulli kyllä havaitsee, jos joku matkustaja kärrää esimerkiksi kymmenkuntaa olutlaatikkoa satamaan tullessaan tai raahaa suurta viina- tai tupakkalastia mukanaan.

Keskimääräisesti voitaneen sanoa, että vain 10-20 prosenttia matkustajista ostaa edes sallitun määrän näitä ns. verovapaita tuotteita ja ehkä joku prosentti tuo pullon tai parin pimeänä, ja senkin vain omaan käyttöön. Se on vain pienen pieni murunen siitä, mitä varsinainen salakuljetus nykyisin muita teitä tuo maahamme.

Usein matkustava,
mutta ei salakuljettaja