Aikatauluista
pidettävä kiinni

Nimimerkki Ihmettelevä äiti (TS 23.9.) antaa vaikutelman, että ei ymmärrä aikataulujen merkitystä linja-autoissa. Kuljettaja joutuu erittäin vaikeaan tilanteeseen, kun matkustaja pyytää odottamaan lähtöajan jälkeen. Samalla pitäisi kuitenkin palvella muitakin asiakkaita, joita kaiketi tulee muiltakin pysäkeiltä.

Asiakaspalveluun kuuluu myös se, että auto kulkee sovitussa aikataulussa. Matkustaessani linja-autolla saattaa oma aikasuunnitelmani olla kiinni esimerkiksi vaihtoyhteyksistä tai sovituista tapaamisista. Minkä vaikutelman antaa kuljettaja, joka jo päätepysäkiltä lähtiessään on myöhässä? Kymmenenkin minuutin kiinniajaminen Turku-Helsinki -välillä on täysin mahdotonta.

Lisäksi voisi mainita, että linja-autonkuljettajan työ ei yleensä ole urakkaluonteista vaan jatkuvaa. Ajokierroksen jälkeen alkaa seuraava ja pahimmassa tapauksessa yksi myöhästyminen vaikuttaa koko työpäivään.

Mainitulla linjalla yhtenä työtekijänä on myös linja-autorahti, joka pitäisi käsitellä ja hoitaa perille.

Kirjoittajan mainitsemat tilauspalvelut matkakohteessa ovat erittäin huono vertailu yleiseen linjaliikenteeseen. Kaikesta huolimatta pitää huomata, että kyseessä ei ollut (aikaisemmista kirjoituksista päätellen) lentokoneiden saapumiseen liitetty vuoro, joten kuljettajalla ei ole mahdollisuutta varmistaa halukkaiden pääsyä linja-autoon. Tilanne oli matkustajan kannalta joka tapauksessa varsin ikävä.

Sekä matkustajana että kuljettajana