Joustavan palvelun
toivossa

Pohjolan Liikenne -yhtiöitten liikennepäällikkö Matti Kirjavaisen vastine (TS 16.9.) Janne Hyvärisen kritiikkiin Helsinki-Vantaan lentoasemalta kello 3 lähteneestä bussivuorosta (TS 5.9.) tuntui lähinnä asian selittelyltä eikä miellyttänyt minua, koska olen kokenut vähän vastavaa samalla yövuorolla.

Palasin 10-vuotiaan tyttäreni kanssa ulkomaanmatkalta ja tiesin bussin Turkuun lähtevän klo 3. Olin ulkomaanterminaalissa vähän aikaisemmin ja juoksin bussin luokse pyytämään, jos kuski voisi odottaa sen aikaa, että saisimme matkalaukut hihnalta. Bussikuski kertoi, että hänellä on aikataulu, jonka mukaan hän toimii, mutta voi odottaa hetken. Kun saavuin juoksujalkaa laukkujeni ja tyttäreni kanssa noin 10 minuuttia myöhemmin, bussi oli lähtenyt. Viereisen bussin kuljettaja kertoi bussin lähteneen täysin tyhjänä Turkuun. Meidän lisäksemme samaan bussiin olisi ollut runsaasti muitakin tulijoita.

Seuraava bussi lähti kolmen tunnin kuluttua eli kello 6 aamulla.

Mielestäni yhtiön johdon olisi täsmällisen aikatauluseurannan lisäksi ja ohella syytä opettaa ja sallia kuljettajille sellaista asennetta, että matkustajien palvelussa voidaan joustaa tilanteen mukaan muutama minuutti, varsinkin yöliikenteessä, kun busseja kulkee harvoin.

Me matkustajat toivomme hyvää asiakaspalvelua ja terveen maalaisjärjen käyttöä. Matkakohteessani "no harry, no problem" olivat yleisiä sanoja ja hommat hoituivat joustavasti eikä minua jätetty kuin nallia kalliolle kuten express- bussin kuljettaja teki.

Ihmettelevä äiti