Palvelualako

Tavaratalojen kassojen koulutustasoon ja palveluvalmiuteen kantaa ottanut "Anne" on täysin oikeassa arvostellessaan kassojen toimintaa (TS 14.8.). Itselleni ei onneksi ole tapahtunut vastaavanlaista sählinkiä hälyttimien kanssa, mutta ottaisin kantaa pariin muuhun seikkaan.

Palautusrahat laskevien kassakoneiden myötä on kassaneideiltä kadonnut taito laskea ns. rahasta takaisin. Nykyinen käytäntö on asiakkaan kannalta erittäin epämieluisa, kuitti käteen ja kourallinen kolikoita päälle. Siinä sitten temppuilet ettei puolet putoa lattialle. Mitään käsitystä ei ole saitko rahasta oikein takaisin jollet välittömästi itse laske sekaista kolikkokasaa.

Kassakoneiden ohjelmointiinkin olisi kiinnitettävä enemmän huomiota. Luvattoman usein kone hinnoittelee tuotteen eri hinnalla kuin postin tuoma esite tai hyllynreunan hintalappu. Usein myös tarjouksessa oleva tuote on loppunut tai se ei kauppiaan mukaan ole vielä tullut.

Kassalla oleva kehotus "Avatkaa kassinne molemmanpuolisen luottamuksen säilyttämiseksi" osoittaa kauppiaan luopuneen luottamuksestaan asiakkaaseen jo paljon ennen tämän kauppaan tuloaan. Luottamukseni osaan kauppiaista ja kauppaketjuista palvelujen tuottajina menettäneenä parannusta ja tarkkuutta asioihin toivoen.

Tiskin takana 1965-75