Selkeät tunnukset Naantalin suunnan busseihin

TS/Arto Takala<br />Naantalin suunnan busseissa pitäisi olla aina näkyvillä tieto paitsi päätepaikasta myös tärkeimmistä välietapeista kirjoittajan mielestä.
TS/Arto Takala
Naantalin suunnan busseissa pitäisi olla aina näkyvillä tieto paitsi päätepaikasta myös tärkeimmistä välietapeista kirjoittajan mielestä.

Mitä, voiko olla mahdollista, että Naantalista ei lähde bussia Turkuun? Epätietoisuus voi yllättää, jos tukeutuu bussitunnuksiin, eikä tunne seudullisia taustoja.

Kaksi vuotta sitten toteutettiin Turun seudulla joukkoliikenneuudistus, joka muutti melkoisesti perinteisiä kuvioita. Sitten kevään 1996 ei yksinkertaisesti ole enää liikenteessä busseja, joiden ulkoisista tunnuksista ilmenisi, että ne välittävät Naantalin ja Turun välistä liikennettä.

Paimioon ja
Piikkiöön löytää

Naantalista lähtee päivittäin puolisen sataa bussivuoroa Turun suuntaan, mutta yhdenkään auton linjatunnuksesta ei ilmene, että se ajaisi nimenomaisesti Turkuun, sillä tunnus ilmoittaa vain päätepisteen.

Kymmeniä busseja lähtee Kupittaalle, Kairiskulmalle, Paimioon ja Piikkiöön, mutta vain vakituiset käyttäjät voivat tietää, että niillä kaikilla pääsee kyllä Turkuunkin ja nimenomaisesti Kauppatorille. Se on tärkeä tieto vieraspaikkaisille, puhumattakaan vierasmaalaisista.

Autottomana naantalilaisena olen vuosikymmeniä ollut vannoutunut hyvin järjestetyn joukkoliikenteen kannattaja. Naantalin- linja on aina ollut parhaiten hoidettuja koko maassa, minkä vuoksi uudelleen järjestelyt ja niissä ilmenneet oudot ilmiöt ovat tuntuneet jopa kiusallisilta.

Kuljettajat joutuvat varsin usein vastaamaan kysymykseen "meneekö tämä bussi Turkuun / kauppatorille". Kysymällähän tien löytää, mutta kysymisen ja selittelyn tarvetta voisi myös vähentää asianmukaisella tunnusmerkistöllä ja helpottaa samalla kuljettajien työtä.

Turistit
häkeltyvät

Erikoisesti ulkomaalaisilla, joita näillä seuduin liikkuu todella paljon, on vaikeuksia tulkita tilanteita. Esimerkiksi erään englantilaisryhmän ilmeet olivat hämmästyneitä, kun Naantalin linja-autoasemalla oli kolme bussia erilaisin linjatunnuksin, mutta mikään niistä ei ennakoinut matkaa Turkuun.

Yksi niistä sitten ajoi bussikatoksen eteen, aloittamaan tunnuksensa mukaan matkan kohti Paimiota, mutta tietysti Turun kautta. Kuitenkin vain paikkakuntalaisille se on itsestäänselvyys.

Bussikatoksestakaan asia ei selviä, sillä aikataulut ym. informaatio ovat linja-autoasemalla ajoradan toisella puolella. Liikenteen uudelleen järjestelyissä tapahtui tiettyä rationalisointia, mutta esimerkiksi ajoajat Naantalin ja Turun välillä pitenivät 5-15 minuuttia. Jatkoyhteyksiin yms. on varattava nyt runsaasti pelinvaraa.

Linja- ja aikatauluviidakko on tiheä ja edellyttää tilanteen hallitsemiseksi pussillista paperia, vaikka olisi voinut ajatella kehityksen tuovan mukanaan oleellisia parannuksia.

Turusta Naantaliin
yhtä vaikeaa

Kauppatorin kautta ajaminen on myönteistä, mutta vieraspaikkakuntalaisilla Turusta Naantaliin menijöillä saattaa olla ihmettelemistä.

Torin opastintaulun merkinnät pylväässä, "11, 110-119 Naantali, Pläkkikaupunki", ovat osin kummallisia ja jopa harhaan johtavia. Käytännössä vain vakituiset käyttäjät voivat tietää, että ainoastaan autot 11, 110 ja 111 ajavat Naantaliin, esimerkiksi 119 kuitenkin Nousiaisiin.

Raisiokin on sentään kaupunki ja ansaitsisi nimensä informaatiopylvääseen siinä kuin Naantali, Muumimaailma - ja Pläkkikaupunki. Kuvioiden tarkkaa tuntemusta edellytetään myös, kun on esimerkiksi menossa Merimaskuun, mutta otsakyltissä lukee vain Rymättylä. On tiedettävä, että bussi saattaa tehdä joko lenkin Merimaskun kirkonkylän kautta tai että on mahdollisuus vaihtaa autoa Heikinmäessä.

Seutulippu
viipyy vielä

Liikennettä joustavoittava seutulippuhanke on jo kauan odottanut toteutumistaan. Yhteistariffimuovin voima ehtyy Naantalin suunnassa jo Pläkkikaupungissa; muiden on ostettava edelleen joka kerta lippunsa tai varauduttava sarjalipuilla. Kuljettajalla on usein aikamoinen ruuhka selvitettävänä ja kiire kintereillään, joten hänkin epäilemättä toivoisi pikaista ratkaisua.

Yhtä kaikki, linja-auton käytön tehoa ja tunnelmaa olisi vara parantaa monella tavalla. Jo kaksi vuotta on kulunut uudistuksesta ja vilkkain matkailukausi taas meneillään, mutta jähmeä tilanne jatkuu yhä. Tarttis tehrä jotta!
Raino Puottula
Naantali