Pääkirjoitus 21.5.1998:
Kauppasodan piirteitä
itärajan rekkakiistassa

Suomen ja Venäjän riita kansainvälisistä tiekuljetuksista itärajalla on saamassa poikkeuksellisen kovia muotoja. Suomi on vihdoinkin ryhtynyt vastaamaan venäläisen byrokratian alituisesti muuttuviin sääntöihin samalla mitalla ja jumiuttanut kuljetuksia sekä ottanut käyttöön venäläisten ajoneuvojen kunnon tehotarkastukset.

Tämänkertainen kalabaliikki alkoi siitä, että venäläiset määräsivät suomalaiset TIR-tunnuksella varustetut rekat saattokuljetusten piiriin, jos niiden lastina on suklaata, huonekaluja, televisioita tai autoja. Vaihtoehdoksi saattajan palkkaamiseen on tarjottu mahdollisuutta purkaa lastit Venäjän tullin varastoon.

Uudet määräykset ovat kansainvälisen maantiekuljetuksen sääntöjen törkeää loukkaamista. Suomalaisilta rekoilta Venäjän kuljetukset jäisivät kannattamattomina ajamatta ja kuljetukset ohjautuisivat venäläisille autoille, jos suomalaisten olisi palkattava luetelluille kuljetuksille erityinen saattaja. Ylimääräiset menot rekkaa kohtaan nousisivat useisiin tuhansiin markkoihin.

Venäläisten kuljetusten valvonnassa ja tullihallinnossa vallitsee suoranainen anarkia, johon keskusjohto Moskovassa ei pysty saamaan järjestystä. Suomessa on suhtauduttu maltillisesti ja osittain ymmärtäenkin vähän väliä muuttuviin venäläisiin käytäntöihin, mutta nyt näyttää mitta tuleen täyteen.

Ripeät vastatoimet ovat ainoa oikea ratkaisu naapurin poukkoilevaan liikennepolitiikkaan. Niin ikävää kuin tällainen painostaminen Suomen ja Venäjän keskinäiselle kaupankäynnille onkin. Tullimuodollisuuksia on Suomen itärajalla vuosien mittaan pyritty saamaan entistä joustavammiksi. Nyt näyttää valitettavasti siltä, että naapurin puolella ei paljon piitata sen paremmin kansainvälisistä käytännöistä kuin kahdenvälisesti sovituista järjestelyistäkään.

Kansainväliset TIR-kuljetukset on tarkastettu jo lähtömaassa, kuormat sinetöity ja ne avataan vasta määränpäässä. Antamillaan uusilla määräyksillä Venäjän luoteinen tullipiiri pyrkii vetämään välistä ja kaunistamaan omaa verokertymäänsä ylimääräisellä maksulla.

Suomalaisten kannalta saattopalvelumääräykset ovat erityisen kiusallisia, koska ne suurella todennäköisyydellä pahimmillaan johtavat suomalaisten rekkojen osuuden vähenemiseen Venäjän liikenteessä.

Kansanvälinen maantiekuljetusliitto IRU on jo lähettänyt Venäjälle tiukkasävyisen nootin, jossa vaaditaan perusteettomien määräysten välitöntä poistamista uhalla, että maa voidaan kokonaan erottaa kansainvälisestä TIR-järjestelmästä.

Kaikkien osapuolten edun mukaista olisi, että Venäjän viranomaiset mahdollisimman nopeasti purkaisivat kauppasodan piirteitä sisältävän rajanylityskahnauksen ja että painostustoimet kaikilla tasoilla saataisiin pois päiväjärjestyksestä.