Pääkirjoitus 14.5.1998:
Tupakan mainontakielto
hitaasti voimaan EU:ssa

Euroopan unionin terveysministerit saivat vihdoin viime vuoden lopulla valmiiksi kuuden vuoden kiistelyn jälkeen luonnoksen tupakkamainonnan kieltävästä direktiivistä.

Nyt kun tämä direktiivi hyväksyttiin muuttamattomana EU-parlamentissa ja on saamassa myös ministerineuvoston hyväksymisen, on odotettavissa, että päästään myös käytännön toimiin alueella, jolla ei tähän mennessä kovin suurta menestystä tai yhteisymmärrystä unionissa ole nähty. Vähänkin terveydellisiin kysymyksiin kuuluvat aihepiirit ovat jääneet lapsipuolen asemaan EU:ssa.

Tupakan mainontakiellon hidastettukin voimaantulo edistää osaltaan terveyttä unionin alueella, jossa vuosittain kuolee yli puoli miljoonaa ihmistä tavalla tai toisella tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin.

Mainokset kieltävä direktiivi tulee voimaan asteittain, mutta viimeistään vuonna 2006 pitäisi tupakkamainonnan poistua niin formula-kisoista kuin kaikista tiedotusvälineistäkin.

Kysymyksessä ovat kieltämättä suuret taloudelliset arvot, sillä pelkästään Euroopassa tupakkaa mainostetaan kolmen miljardin markan arvosta vuosittain. Juuri taloudellisista syistä mainoskiellolla on ollut kaiken aikaa vankka vastustus.

Järki ja terveydelliset näkökohdat ovat kuitenkin viimein voittamassa. Esimerkiksi Suomessa, joka on mainontakiellon edelläkävijämaita, tilastot puhuvat selvää kieltään hengenvaarallisen tupakoinnin vähenemisestä, kun mainokset ovat kadonneet ihmisten jokapäiväisestä ympäristöstä.

Mistään varsinaisesta terveyspoliittisesta herätyksestä EU:ssa ei kuitenkaan ole kysymys. Vaikka tupakan mainonta kielletäänkin, jäljelle jäävät EU:n toimintaa rasittavat kummallisuudet tälläkin alalla. Unioni tukee jatkossakin yli miljardilla markalla Etelä-Euroopan maiden tupakan viljelyä. Yli 200000 tupakanviljelijää Italiassa, Kreikassa, Ranskassa ja Espanjassa kuittaa 80 prosenttia vuosituloistaan suoraan unionin kassasta.

Tupakanvastaiseen työhön unionilta on riittänyt vain 90 miljoonaa markkaa vuodessa.

Niin kauan kuin tällainen jakomielinen käytäntö hyväksytään EU:ssa, ei paljon kannata lyödä rumpua mainoskiellon tuottaman terveydellisten olojen paranemisen puolesta. Sitä paitsi jäsenmaissa viljelty tupakka on laadultaan kenties maailman kehnointa, ja se kelpaa vain kehitysmaissa kessuteltavaksi.

Suomessa tupakkamainonta kiellettiin jo parikymmentä vuotta sitten. Uusi direktiivi ei sanottavia muutoksia Suomessa aiheutakaan. Mahdollisesti jotkut tupakkamerkin mukaan nimensä saaneet elokuvateatterit joutuvat muuttamaan nimensä, mutta muuten Suomi on jo etukäteen täyttänyt hitaasti voimaan tulevat määräykset.

Mielenkiintoista on nähdä, katoavatko formula-kisat Euroopasta tupakkamainosten vanavedessä niin kuin on uhkailtu, vai löytyykö muiden tuotteiden piiristä uusia sponsoreita suositulle autourheilulle.