Pieni laiva saastuttaa yhtä paljon kuin suuri

Hyvä nimimerkin EU-kansalainen (TS 1.5.) taakse piiloutuva henkilö. Kun kirjoititte lauttaliikenteen ympäristöä saastuttavista vaikutuksista, tiesittekö että myös lentokoneista tulee vaarallisia päästöjä?

Suomalaisissa autolautoissa on jo niiden rakennusvaiheessa kiinnitetty suurta huomiota ympäristötekijöihin. Sitäpaitsi ei laivan koolla ole merkitystä päästöjen kannalta, pienikin alus voi saastuttaa aivan yhtä paljon ja jopa enemmän kuin suuri alus. Eli vaikka Suomessa taxfreen loppumisen jälkeen siirryttäisiin pienempiin aluksiin, se ei vähentäisi ympäristökuormitusta sanottavasti. Rahdinhan tulee kuitenkin liikkua.

Toinen seikka, johon olette kiinnittänyt huomiota, on se että teidät herätetään niin aikaisin aamuisin autolautoilla. Tämä on totta, aikataulut ovat kireät kun lautat liikkuvat hitaasti arassa saaristossamme. Lisäksi henkilökunnan määrää on vähennetty minimiin, mistä johtuu että siivoojilla on mieletön kiire, kun laivojen satama-aika on alle pari tuntia. Minunkin mielestäni tälle asialle voisi tehdä jotain, esimerkiksi palkata lisää väkeä työtä tekemään.

Mitä tulee siihen, että olette joutunut todistamaan henkilöllisyytenne kortilla ostaessanne, ei sillä ole mitään tekemistä taxfreen kanssa. Minun kokemukseni on, että kysymyksessä on normaali käytäntö kaikkialla maailmassa, asiakkaan turvaahan tässä on ajateltu.

Puuttumatta taxfree-tuotteiden hinnoitteluun, joka ei minulle kuulu, haluan tuoda pohdittavaksenne seuraavaa: kun taxfree-myynti lakkaa, voivat varustajat, siis omistajat, periaatteessa siirtää laivansa ja toimintansa pois EU:n alueelta. Siis viedä pääomansa muille vesille. Mutta ihmiset, ne jotka nyt ovat työssä laivoilla, eivät voi muuttaa. He ovat suomalaisia, heidän elämänsä on täällä.

Katsotte että 1500 työpaikan menetys on EU:ssa merkityksetöntä. Koko Euroopan alueella taxfreen loppumisen on kuitenkin laskettu aiheuttavan n. 150000 työpaikan menettämisen. Tämän määrän ei luulisi olevan merkityksetön.

Pelkästään suomalaisia merimiehiä jäisi viime aikaisten laskelmien mukaan työttömäksi nämä mainitut 1500. Suomen oloissa taxfreen loppuminen ilman siirtymäkautta vaikuttaa heti myös elintarvike-, huolinta- ja siivousalan työpaikkoihin vähentävästi (laivoilla syödään ja juodaan myös kotimaista). Kuljetuspalvelujen hinnat nousevat ja tämä vaikuttaa vientihintoihimme.

Lisäksi ihmisiltä menee se, minkä menetyksestä riemuitsitte, - mahdollisuus halpoihin rentoutumislomiin. Halpa matkailu on tasa-arvoa; kun matkat taas kallistuvat matkailusta tulee harvojen, varakkaiden huvia. Nyt laivalla pääsee Turusta Tukholmaan lähes samalla hinnalla kuin junalla tai bussilla Helsinkiin. Taxfreen poistuminen tekee myös etelänmatkat Espanjaan, Portugaliin, Kreikkaan ja Italiaan kalliimmaksi.

Christer Donner
pääluottamusmies (Viking Line)