Pääkirjoitus 5.5.1998:
Avautuuko Start 3:lle näkymiä?

Ydinaseriisuntaa koskevan Start 2 -sopimuksen kohtalo sai viime viikon lopulla uuden käänteen, kun Venäjän kommunistijohtaja Gennadi Zjuganov ilmoitti, että duuma ei näillä näkymin ole ratifioimassa sopimusta. Venäjän parlamentin on odotettu ratifioivan Start 2:n vielä tämän kevään mittaan. Jos näin tapahtuu, yhdysvaltalainen osapuoli on valmis käynnistämään Start 3 -neuvottelut alkavan kesän aikana.

Helsinki saattaa olla yksi vaihtoehto Start 3:n neuvottelupaikaksi. Kansainvälisen politiikan tarkkailijoiden mukaan Moskovan ja Washingtonin virkamiehet ovat jättäneet avoimeksi neuvottelupaikan lopullisen valinnan. Ulkopuolisten neuvottelupaikkojen vaihtoehtoihin kuuluu luonnollisesti Geneve - mahdollisesti vuorotellen Helsingin kanssa. Genevessä koneisto on valmiina, mutta Helsingin asemia vahvistaa se, että Suomen pääkaupunki isännöi Bill Clintonin ja Boris Jeltsinin huipputapaamista maaliskuussa 1997.

Kahden suurvallan keskinäiseen suhteeseen Start-neuvottelujen jähmettyminen paikoilleen aiheuttaisi ristiriitaisen tilanteen. Ideologisen valtataistelun päättyminen ja rauhantilan jatkuminen olisi tässä tapauksessa luonut vain uutta epävarmuutta ja keskinäisen kyräilyn henkeä. Eniten kansainvälistä huomiota ja epäluuloja on luonnollisesti herättänyt Venäjän duuman viivyttely.

Kansainvälinen yhteisö seuraa Yhdysvaltojen ja Venäjän Start-neuvottelujen pysähtymistä tai vauhdittumista muuttuneen turvallisuuspoliittisen perustilanteen oloissa. Aikaisemmissa Start-vaiheissa Naton laajenemisesta vasta keskusteltiin; viime viikon lopulla senaatin selvä enemmistö asettui laajenemisen kannalle. Venäjällä puolestaan sotilaspoliittista doktriinia hahmoteltiin toisessa tilanteessa kuin nyt, jolloin on kulunut jo seitsemän vuotta Neuvostoliiton hajoamisesta.

Start 2 on kokonaisuus, johon liittyy monenlaisia aineksia. Tärkein on perussopimus, jonka senaatti on ratifioinut ja jonka ratifiointia duumassa nyt odotetaan. Perusasiakirjaan liittyy lisäsopimus, josta Clinton ja Jeltsin keskustelivat vuosi sitten Helsingissä. Se sisältää aikataulun takarajan venyttämiselle vuodesta 2002 vuoteen 2007; tämä on tärkeää erityisesti Venäjälle, koska uusi aikataulu helpottaa sekä ohjusten varsinaisia hävittämistoimia että eräitä määrällisiä velvoitteita.

Yhdysvaltojen ja Venäjän tarkkailijat tähdentävät, että Start-prosessin jatko on sekä lainsäädännöllinen että poliittinen kysymys niin duumassa kuin senaatissa. Venäjällä päätökset liittyvät parlamentin, presidentin ja armeijan keskinäisiin suhteisiin. Senaatti puolestaan joutuu vielä arvioimaan, onko Yhdysvallat tekemässä mahdollisia myönnytyksiä Venäjälle.

Vasta silloin, kun ohjusten hävittämistä ja ohjuskärkien poistamista koskevista yksityiskohdista on päästy yksimielisyyteen ja kun duuma on ratifioinut Start 2:n, tie on auki Start 3 -neuvottelujen käynnistämiselle. Virkamiestason arvioissa pidetään - Zjuganovin taktisesta puheenvuorosta huolimatta - kuitenkin mahdollisena duuman pikaistakin päätöstä. Se avaisi lukkiutuneen tilanteen; Moskovan ratkaisun jälkeen kansainvälinen huomio suuntautuisi senaattiin.