Koeolosuhteet samanlaisiksi

TS/Jari Laurikko<br />Kielistudio on kirjoittajan mielestä ainoa oikea paikka ylioppilaskirjoitusten kuullunymmärtämiskokeelle.
TS/Jari Laurikko
Kielistudio on kirjoittajan mielestä ainoa oikea paikka ylioppilaskirjoitusten kuullunymmärtämiskokeelle.

Olen abi, toisin sanoen minun on määrä kirjoittaa tänä keväänä ylioppilaaksi. Ylioppilaskokeet alkoivat tänä keväänä kuullunymmärtämiskokeella.

Ensimmäinen koe oli englannin kielestä, joka on vahvin kouluaineeni. Itsevarmuuteni yo-kirjoituksissa onnistumisesta kuitenkin heikkeni lukiessani koulun ilmoitustaululta että kyseinen kuullunymmärtämiskoe pidettäisiin joillekin oppilaille tavallisessa koulun luokassa kielistudion sijaan. Löysin suureksi pettymyksekseni nimeni näiden oppilaiden joukosta.

Kielistudiossa koettaan suorittavat yo-kokelaat ovat luokassa koettaan suorittaviin nähden selvässä ylilyöntiasemassa. Kielistudiossa kokelas saa olla omassa kopissaan suojassa kaikilta häiriöiltä.

Luokassa koettaan suorittavat ovat siroteltuina eri puolille luokkaa, nauhurin ollessa huoneen kaukaisimmassa nurkassa, äänenvoimakkuus ja -laatu ovat siis jokaiselle kokelaalle erilaiset. Kaikki mahdolliset häiriöäänet, joista kielistudiossa ei olisi tietoakaan, ovat aina koepaperin rapistelusta liikenteen meluun asti kokelaiden keskittymistä häiritsemässä.

Huomasin kuinka helposti oman keskittymiseni rikkoi muun muassa kynän lattialle tippuminen, luokan perältä kuuluva yskiminen ja lukuisat paperin kääntelystä aiheutuneet kohinat, jopa kellon sekuntiviisarin raksunta toi oman raivostuttavan lisänsä ääniviidakkoon.

Kielistudiossa saa olla rauhassa eri puolilta tulevilta visuaalisilta ärsykkeiltä kopin seinien ansiosta, nyt minua katseli parin metrin päästä kaksi opettajaa lisäten entisestään paineitani.

Kokeita ei opettajien mukaan voida pitää kaikille samassa paikassa johtuen kokelaiden suuresta määrästä. Kielistudion ulkopuolelle jääneille kokelaille voitaisiin kuitenkin järjestää valvottu tila, josta heidät päästettäisiin edellisen ryhmän poistuttua studioon. Näin ollen ei pääsisi tapahtumaan vastausten vaihtoa kokelaiden keskuudessa.

Mielestäni ylioppilaskirjoitusten loppuarvosanojen tulisi kertoa nimenomaan kokelaiden taidoista ja tietämyksestä eikä koejärjestelyjen onnistuneisuudesta. Koulujen pitäisi pystyä tarjoamaan jokaiselle kokelaalle mahdollisimman samanlaiset koeolosuhteet. Tässä ovat eräät koulut anteeksiantamattomasti epäonnistuneet.

Pettynyt Puolalanmäestä

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.