Päätoimittaja Ari Valjakan kolumni:
Hötkyilyä osakemarkkinoilla

Yritysten tulostietojen julkistamisen aikoina on paikallaan peilailla herkkyyttä, jolla miljoonat osakesäästäjät ja sijoittajat maailmassa ohjailevat varojaan. Suuremmat ja varsinkin pienemmät kansankapitalismin rakentajat päättävät asioistaan enemmän tunteen kuin tiedon varassa.

Masa-Yardsin Helsingin telakalla luovutetaan ylihuomenna seitsemäs Karibian merelle menevistä Carnivalin loistoristeilijöistä, 2600 matkustajan Elation (Riemu). Vaikka kysymyksessä on kaikkiaan kahdeksan laivan - kappalehinta 1600 mmk - sarja, kehitetään jokaiseen laivaan myös omia uutuuksia. Elationissa riemuitaan mullistavista sähköisistä ruoripotkureista, joilla mm. säästetään polttoainetta 40 tonnia viikossa.

Samaisen sarjan viimeinen alus, Paradise, luovutetaan telakalta syksyllä. Siinä luovuus kohdistuu asiakaskunnan valikointiin, sillä aluksesta tulee täysin tupakkavapaa. Paratiisissa ei saa tuprutella edes aluksen rakennusaikana.

Sensijaan kaikilla loistoristeilijöillä virvoketarjoilu on kunniassa. Elationin jääkoneet tuottavat grogilaseihin 10000 kiloa jääkuutioita vuorokaudessa.

Ylläolevat yksityiskohdat kerron muistin virkistykseksi siitä vaativasta ja monipuolisesta osaamisesta, mitä loistoristeilijöiden suunnittelu ja valmistus edellyttää. Mutta tälläkään alalla kaikki päivät eivät ole samanlaisia, pitkän matkan kulkuun liittyy niin myötä- kuin vastatuulia. Monen hyvän vuoden jälkeen Kvaernerin telakkaryhmän toimitusjohtaja Martin Saarikangas ennakoi hiljaisempia aikoja pari viikkoa sitten Oslossa.

Norjalaistoimittajille tarjoamallaan lounaalla Masa kertoi Oslossa totuuden alan markkinoiden heikentyvistä näkymistä ja telakoiden kannattavuuden väliaikaisesta laskusta. Puheen jälkeen Kvaernerin pörssikurssi putosi 270 kruunuun eli 13 prosenttia. Julkinen sana irvi Masan mölöjä puheita vihjaten hänen suulautensa maksaneen omistajille miljardi markkaa.

Tapaus osoittaa, millaisten hätähousujen armoilla pitkäjänteistä työtä tekevä teollisuus on. Eivät yhtiön telakat tai niiden palveluksessa olevien ihmisten osaaminen mihinkään tunnissa kadonneet.

Edessä oleva työn määrä ja tilauskanta tiedetään telakka-alalla paljon pidemmälle kuin useimmilla muilla aloilla. Saatavat maksut on varmistettu terminoimalla valuutat. Toisin kuin Suomen valtio Hornet- ja helikopterikaupoissaan ei pysty sanomaan ostostensa hintaa, Masa-Yards sitoo kauppahinnan dollarit päivän kurssiin ja tietää aluksistaan saamansa hinnan vuosienkin päähän.

Eri asia olisi, jos Masa kertoisi, että yhtiö on joutunut ottamaan periaatteittensa vastaisesti tappiollisia tilauksia. Silloin kurssipudotuksen ymmärtäisi. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, joten kuulijat eivät osanneet sijoittaa saamaansa informaatiota yhteyksiinsä eivätkä juttujen lukijat ymmärrä raskaan teollisuuden pitkäjänteistä toimintaa.

Laivanrakennusalalla telakka saa viimeiset maksut työstään kymmenenkin vuoden kuluttua siitä, kun tuotetta alettiin rakentaa. Carnivalin alusten tapauksessa tilanne on poikkeuksellinen. Ostaja maksaa laivoista 10-20 prosenttia niiden rakennusaikana ja loput luovutuksen yhteydessä. Masa saa siis rahansa työstään kolmessa vuodessa.

Jos kustannuspuolella ei tapahdu suuria yllätyksiä, telakoiden osakkeenomistajat voivat arvioida omistuksensa kehitystä useita muita aloja varmemmin.

Tätä ymmärtämystä näyttää nuorilta analyytikoilta olevan turha odottaa. Sopuleitakin vikkelämmin he kiiruhtavat painelemaan reaaliaikaisia myy-nappeja ympäri maailman pörssejä ilman, että saatua tietoa osataan sijoittaa oikeisiin yhteyksiin.

Lääkkeeksi Isolle Masalle on suositeltu sanomansa siloittelua kun mies kulkee nyt suuremmissa kamareissa maailmalla. Joidenkin mielestä hänen pitäisi esiintyä kieli keskellä suuta ja mieluummin myönteisesti kuin totuuksia töräytellen.

Paras on pitää linjansa. Liipattuja ja kloonattuja matkasaarnaajia maailma on täynnä. Pidemmän päälle omistajat, sijoittajat ja analyytikot arvostavat ennustettavuutta, yhteyksien pitämistä ja totuudellisuutta huonompinakin aikoina.

Masan parin viikon takaisesta lounaspuheesta Kv¿rnerin osakekurssi on palannut takaisin noin 300 kruunun tasolle. Ylimääräisen rahan omistajille en osakemarkkinoiden maallikkona osaa suosittaa sen paremmin myyntiä kuin ostoakaan.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.