Joukkoliikenteen
uudet tuulet

Minulla oli mahdollisuus tutustua kansainvälisen joukkoliikennejärjestön UITP:n kongressiin ja alan teollisuuden tärkeimpään näyttelyyn Stuttgartissa Saksassa. Tässä muutama havainto messuilta, joista osa kannattaa huomioida laadittaessa joukkoliikenteen kilpailuttamisvaatimuksia.

Hyvä joukkoliikennepalvelu edellyttää kaluston matalalattiaisuutta takaovelle saakka. Täysmatalia kaupunki-, nivel- ja midibusseja esittelikin lähes jokainen valmistaja. Näin teknologian kehittymisen avulla voidaan vähentää fyysisiä ja myös henkisiä esteitä bussiin nousemisen ja turvallisen poistumisen osalta.

Etenkin midibusseilla toteutettava bussitarjontaa täydentävä palvelulinjasto tarvitsee oikeantyyppisen kaluston. Onhan se suunniteltu erityisesti vanhusten ja liikuntaesteisten tarpeita varten, vaikka se on kaikille avoin ja tarvittaessa myös kutsuohjattu palvelumuoto. Älykorttien kehittyminen nopeuttaa edelleen pysäkiltä bussiin siirtymistä ja mahdollistaa kortin lataamisen myös pankkiautomaatissa.

Turussa bussikalusto on keskimäärin aika iäkästä ja niiden aiheuttamat päästöt ovat huomattavat verrattuna uusiin dieselbusseihin, joiden päästötaso on 10-25 prosenttia nykyisiin verrattuna. Lisäksi CRT-suodattimen ja hapetuskatalysaattorin avulla hiilimonoksidi ja hiilivedyt saadaan puhdistettua lähes täydellisesti ja terveyden kannalta vaarallisimmista hiukkaspäästöistä saadaan eliminoitua noin 96 prosenttia.

Uusimpiin diesel-busseihin verrattuna typenoksidipäästöt voidaan edelleen puolittaa siirtymällä kaasu- tai ns. hybridibusseihin, joissa voimanlähteenä on joko diesel/sähkö- tai diesel/kaasumoottorit.

Ensi vuosikymmenellä kaduilla saattaa liikkua polttokennotekniikalla käyvä sähköbussi. Prototyyppi on kehitetty ja sen sähköenergian tuotanto tapahtuu kemiallisena reaktiona polttokennossa vedyn ja hapen avulla. Prosessi ei aiheuta minkäänlaisia päästöjä, sivutuotteena syntyy vain puhdasta vettä ja lämpöenergiaa.

Turussakin kannattaa huomioida nykyaikaisen raitiotieliikenteen nopeus ja täsmällisyys hoitaa käyttökustannuksiltaan edullisesti suurimpien lähiöiden ja Turun keskustan välistä liikennettä.

Investointi- ja kalustonhankintakustannukset ovat alentuneet viime vuosina tuntuvasti.

Alan tuorein uutuus on kumipyörillä kulkeva matalalattiainen kevytrakenteinen raitiovaunu. Valmistajan mukaan kokonaisinvestointi on noin 30 prosenttia edullisempi verrattuna perinteiseen raitioliikenteeseen. Tällainen ohjauskiskon avulla ohjattava raitiovaunulinja on tulossa 130000 asukkaan Caenin kaupunkiin Ranskaan ensi vuonna.

Kirjoittaja on Turun joukkoliikennelautakunnan varapuheenjohtaja (vihr.)

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.