Liikennelaitoksen linjat myös kilpailuun

Apulaiskaupunginjohtaja Juhani Määttä esittää (TS 6.2.), että pääosa TLO:n liikenteestä hoidetaan kilpailutettuna vuoden 2000 aikana. Tältä osin esitys on hyvä.

Kilpailuttamisen, linjaston ja kaluston järkeistämisen avulla voidaan säästää TLO:n liikenteen osalta jopa 16 miljoonaa markkaa vuodessa. Se, että pieni osa linjoista jätettäisiin toistaiseksi kilpailun ulkopuolelle on turhaa, koska perusteluna käytetty matkustajaperusteiseen kilpailuttamiseen sopivien linjojen selvittäminen on jo tehty konsultin johdolla viime keväänä.

Määttä esittää, että puolet liikennelaitoksen linjoista suojataan vuoteen 2004 saakka ja toinen puoli olisi kilpailutettu viimeistään siihen mennessä. Liikennelaitoksen linjat olisi parasta kuitenkin kilpailuttaa mahdollisimman nopeasti palvelun laadun ja tuotannon hinnan takia.

Liikennelaitoksen linjojen kilpailuttamisella, reittien ja kaluston rationalisoinnilla voidaan säästää jopa kahdeksan miljoonaa vuodessa. Kaupungin omistus ei ole taannut hyvää bussikalustoa linjoille. Ne, jotka haluavat suojata laitoksen linjoja kilpailulta ajavat todellisuudessa sitä, että tehoton ja kallis tuotantotapa jatkuu ja linjat hoidetaan jatkossakin huonolla kalustolla. Toisaalta liikennelaitoksella ei ole mahdollisuuksia selvitä kilpailutilanteen mukaisilla korvaushinnoilla, kun se nyt pystyy kattamaan vain käyttömenonsa eikä omarahoitus riitä investointien rahoittamiseen.

Henkilökunnan kannalta turvallisinta on, että laitoksen linjat kilpailutetaan ns. liikkeenluovutuksena eli voittaneen yrityksen palvelukseen siirtyy vanhoina työntekijöinä se henkilökunta, jonka yritys tarvitsee. Varhaiseläkejärjestelyt ja perustettava palvelulinjasto takaavat sen, ettei kuljettajia jää työttömäksi. Kaupungin tulee taata myös muun henkilöstön työllistyminen.

Liikennelaitoksen tai sen osan muuttaminen yhtiöksi on syytä tarkoin harkita. Pärjääminen kilpailussa edellyttäisi rajuja saneerauksia, riskinottokykyä ja huomattavaa velkaantumista alkuvaiheessa. Onko siihen valmiuksia? Kaupungin ja matkustajien kannalta tärkeintä ei ole kuka ajaa vaan miten halutun palvelutason toteutuminen voidaan varmistaa ja kontrolloida liikennöintisopimuksen ehtojen avulla.

Määtän esitys lippujen hintojen korottamisesta kahdella prosentilla arvonlisäveron korotusta vastaavasti on aiheeton, sillä eduskunta on varannut 30 miljoonaa markkaa suurille kaupungeille jaettavaksi veronkorotuksen kompensoimiseksi. Pääkaupunkiseudun YTV:n lippujen hintojen korotukset peruutettiinkin jo tästä syystä.

Jorma Jäntti
Joukkoliikennelautakunnan
varapuheenjohtaja (vihr)

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.