Liikennepoliittiseen keskusteluun
saatava oikeat argumentit

Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Jaakko Tusa lupaa nostaa liikennepolttoaineiden verotuksen tulevien eduskuntavaalien poliittiseksi kysymykseksi (TS 23.1.). Hänen mukaansa bensiinistä on tullut valtiolle verotusautomaatti, jolla valtio paikkaa surutta budjetin aukkoja.

Bensa-automaattien populistitarrassa on kerrottu, että 75 prosenttia bensalitran hinnasta on veroja. Siinä unohdetaan kuitenkin mainita, että tähän lukuun sisältyy 22 prosentin arvonlisävero, joka maksetaan muun muassa vaatteista ja asumisesta. Pitäisikö Tusan mielestä polttoaineet todellakin vapauttaa arvonlisäverosta ja jos niin millä perustein?

Totta on, että bensanhinnan korotuksia tehdään fiskaalisin perustein. Jostakin valtiolle pitää tulomarkat kuitenkin ottaa.

Suomessa liikennepolttoaineiden hinta on eurooppalaisittain keskiluokkaa. Esimerkiksi 95 E -bensiini maksaa meillä täsmälleen saman kuin Ruotsissa eli 5,73 markkaa/litra ja Norjassa ao. bensan hinta on 6,48 markkaa. Dieselin hinta on Suomessa jopa alle eurooppalaisen keskiarvon.

Myös Tusan johtopäätös EU:n vihreän kirjan ehdotuksista on enemmänkin kuin hätäinen. Hänen mukaansa vihreässä kirjassa olisi todettu, että polttoaineiden veron korotukset ovat väärä tapa ohjailla liikennepolitiikkaa. Tosiasiassa ko. kirjassa on todettu, että veronkorotukset ovat oikeansuuntainen, mutta aivan riittämätön toimenpide ohjailla liikennepolitiikkaa kestävän kehityksen suuntaan.

Päästöjen vähentämisen lääkkeeksi Tusa tarjoilee autokannan uudistamista. Siihen auto- ja öljyalan mielestä päästään parhaiten alentamalla autoveroa. Totuus on kuitenkin se, että autokanta uudistuu luonnollista tietä ja autoveron alentaminen näkyisi päästöissä vain pienenä notkahduksena hetkisen ajan.

Ainut todellinen tie vähentää ympäristöongelmia on liikenteen vähentäminen. Tarvitaan pitkäjänteisiä toimenpiteitä maankäytön suunnitteluun ja kaupunkirakenteen uudistamiseen. Muuttoliike kaupunkeihin jatkuu eivätkä keskustat kestä lisää autoistumista. Nyt on kehitettävä uudenlaisia ratkaisuja, jotka palvelevat tavallista ihmistä ja hänen viihtyvyyttään.

Liikenneliitto ottaa mielellään liikenteen hinnoittelun seuraavien eduskuntavaalien keskeiseksi teemaksi. Toivottavasti silloin kuitenkin puhutaan oikein argumentein ja ilman populistisia vääristelyjä maamme liikennepolitiikan tulevaisuudesta.

Liikenneliitto
Hannele Luukkainen
puheenjohtaja
Sisko Kangas
toiminnanjohtaja

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.