Laatua etelänmatkailuun

Matkalehden tekemä tutkimus suomalaisten ostamien Teneriffan matkojen palveluista ja laadusta antaa saman kuvan kuin matkoillakin voi omakohtaisesti todeta.

Joulukuun alussa koin itse pettymyksiä. Seurasin myös muiden samassa hotellissa asuneiden suomalaisten saamaa kohtelua. Täytyy todeta, että kyllä me olimme toisen luokan väkeä. Saksalaiset ja ranskalaiset saivat paremman kohtelun tai he olivat ostaneet paremman lomamatkan.

Tässä vähän esimerkkejä: Useammaksi viikoksi lomailemaan lähtenyt pariskunta oli saanut asunnokseen huoneen pihatason alapuolisesta osasta - ilman mitään näkymiä ja runsaasti erilaisia häiriöitä. Puolentoista viikon jälkeen he pääsivät muuttamaan kolmanteen kerrokseen. Muuttoa ei ollut helppoa järjestää.

Ryhmämme majoitus järjestettiin alimpaan kerrokseen, jossa olivat silloin ainoat vapaat huoneet - tietenkin, kun edelliset suomalaiset lähtivät juuri alta pois. Alimman kerroksen parvekkeille pääsevät astelemaan niin ihmiset kuin paikalliset kissat. Näkymät olivat pihalle tai tenniskentälle, aurinkoa ei kaikista huoneista nähnyt lainkaan. Hotelli oli iso, joskin vanhahtava.

Annoin palautetta matkatoimistolleni tällaisista epäkohdista. Vastauksessa mainittiin hotellin antavan huoneet juuri vapautuvista. Matkatoimistolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa huoneiden jakoon.

Nähdäkseni matkatoimistolla on mahdollisuus vaikuttaa asiakkaansa yhteen merkittävimpään viihtyvyyttä lisäävään seikkaan - asuinhuoneeseen.

Esitin matkatoimistolle, että heidän tulisi parantaa palveluaan asuntojen suhteen. Asiakkaan pitäisi saada valita jo tilatessaan huone näköaloineen. Silloin aikaisin tilanneet saisivat paremman tason. Viimetinkaan tilauksensa jättäneet jäisivät arpapelille.

Pari sataa markkaa lisää viikon matkassa ei merkitse mitään, jos saa vastinetta rahalleen. Saksalainen asukas näytti hotellin huonekarttaa, johon varattu huone oli merkitty: meren puolelta ylin kerros, josta mahtavat näköalat.

Suomalaiset matkatoimistot ovat kilpailuttaneet matkakohteiden hotellit liian tiukoille ja muut saavat paremmat huoneet ja palvelut. Keskieurooppalaiset maksavat vähän enemmän palveluista lähtiessään lomalle. He saavat myös nauttia siitä. Matkatoimistot ovat avainasemassa palveluissa ja niiden laadussa.

On mukava muistella hyvää lomaa ja suunnitella uutta vaikka samaan paikkaan. Eivät kaikki suomalaiset ole vain halvan hinnan kannalla - hyvästä maksetaan mielellään enemmän.

Tässä olisi laajemmankin julkisen keskustelun paikka, antakaa nyt palautetta suoraan matkatoimistoille tai lehden palstoille.

Las Americas