Fasismilla on monta muotoa

Reuter<br />Espanjassa fasismin tunnukset on jo otettu käyttöön. Kirjoittajan mukaan myös Suomessa fasismi kytee, mutta sitä ei aina tunnisteta
Reuter
Espanjassa fasismin tunnukset on jo otettu käyttöön. Kirjoittajan mukaan myös Suomessa fasismi kytee, mutta sitä ei aina tunnisteta

Vaikka olen jo vuosia puntaroinut ongelmaa, mistä tunnistamme fasistin, hätkäytti minua erään nuoren opiskelijapojan jossakin pikkukylän juhlassa pitämä tervetuliaispuhe, jonka lauseet olivat kuin suoraan IKL:n johtajalta Eljas Simojoelta lähtöisin: talvisodan henki, vapaustaistelu, Svinhufvudin ja saksalaisten ihastelu. Ollaanko opiskelevan nuorison keskuudessa palaamassa jälleen noihin menneisiin ihanteisiin?

Kun on seurannut määrätynlaisen militarismin ja rotuvihan nousua sekä meillä, että ennen kaikkea juuri Saksassa - jopa sen armeijan keskuudessa - tulee mieleen kysymys, onko tuo hyinen mustapaitaisuus ja jopa sorisevan kenraalin ihastelu kuinkakin yleistä nyky-yliopistoissamme. Jos se on pesiintynyt jo yliopistoihimme, olemme pian hukassa.

Näinhän oli kolmikymmenluvullakin. Natsismi kyti eri puolilla, mutta sitä ei huomattu. Ehkä tuota fasismin havaitsemista vaikeuttaa se, että monimutkaistamme koko tuon ilmiön olemuksen. Ehkä se onkin vain ihmisen perinteinen halu kiusata toista ihmistä, olla väkivaltainen, terrorisoida, hallita, ja tuon pyrkimyksen lavasteeksi rakennetaan aatteista ja jopa suurista eettisistä ideologioista esirippu. Eli tapahtuma on hirvittävää ja irvokasta opportunismia, josta tietysti esimerkkeinä stalinismi ja Saksan ja Italian fasismi.

Jopa fasistisen nautinnon luo monasti lama ja työttömyys. Olen seurannut useiden taloudellisesti toista hallitsemaan kykenevien nautintoa, kun he saavat lamaan ym. vedoten aiheuttaa toiselle ihmiselle pelkoa ja tuskaa. Tällainen tilanne on esim. irtisanomisuhka (mm. pankkialalla), jossa sadat ja jopa tuhannet ihmiset varovat pelosta vapisten sanojaan ja tekemisiään ja kieltämättä alkavat syvästi vihata esimiestään, joka salaperäistä jumalaa leikkien kostaa alaisilleen todelliset ja kuvittelemansa loukkaukset. Eikä siinä tuo alistettu onneton uskalla edes ajatella ammattiyhdistysliikkeen yhteistä voimaa, tai perushumaanisuutta tai edes juridiikkaa. Siinä hallitsevan eläimellisyys nousee väkevänä esille jopa niin, ettei hän edes enää havaitse luonteensa fasistista pohjavirtaa, vaan uskottelee jopa itselleen toimivansa vain taloudellisten lainalaisuuksien ajamana.

Eräs keskeinen motivaatio yksilökeskeiseen fasismiin on tietysti kaupallisuuden ja siihen liittyen esineellistymisen seuraus. Kaupankäyntihän mahdollistaa jonkinsorttisen eettisyyden nimissä huijaamisen. Kun ennen hevoskauppias kehui tehneensä hyviä kauppoja, kertoi se vain siitä, että hän oli osannut huijata hevoskaupoissa. Siis huijaamisesta oli tullut hyve. Eettisessä hierarkiassa onkin sitten huijaamista seuraava vaihe riita ja siitä seuraava tappelus ja sitten terrori ja sota.

Olkoon sotilaspuku minkälainen tahansa, tekee se kantajastaan raakalaisen. Sodan laki tekee hyvästäkin perheenisästä raiskaajan tai uhrien kiduttajan. Ei taaskaan tarvitse taustaksi sodan ideologiaa. Sota riittää vain tekosyyksi päästää sieluun pesiytynyt fasismi valloilleen.

Tässä maaperässä itää salaisena fasismi, kuten iti työttömyyden ja ideologisen laman keskellä kaksi- ja kolmikymmenluvuilla.

Arvi Auvinen
kirjailija / ohjaaja

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.