Mihin perustuvat Teoston ja
Gramexin perimät maksut

Gramexin apulaisjohtaja Lauri Rechardt vastasi (TS 21.11.) Antti Pekolan kirjoitukseen aivan odotetusti kertomalla osatotuuksia. Ohessa muutamia kysymyksiä, joihin toivon Teoston ja Gramexin eriteltyjä, yksityiskohtaisia vastauksia. Mielenkiintoista olisi myös lukea kuluttaja-asiamiehen tai kilpailuviraston kanta ko. asiasta.

1) Onko mielestänne kohtuullinen seuraava tilanne: Takakylän kunnanvaltuuston puheenjohtajan syntymäpäivillä paikallinen trubaduuri esittää omalla kitarasäestyksellään onnittelulaulun. Joku kuvaa tämän kotivideokamerallaan ja koska juhlilla tuntuu olevan yleistä mielenkiintoa, syntymäpäivänauha lähetetään kylän 186 talouden kaapeliverkossa. Tallennuskorvausta tästä kolmen minuutin laulusta on maksettava sama n. 500 mk kuin pääkaupunkiseudun kaapeliverkkoa varten tehdystä samanmittaisesta ammattiväellä tuotetusta musiikkitallenteesta. Ainoa ero on esityskorvauksessa, joka aivan oikein on riippuvainen esitysalueen laajuudesta. Väitän, että tallennuskorvauksen suuruus on merkittävä lisäsyy siihen, että suurin osa kaikesta paikallisesta enemmän tai vähemmän talkoilla tehdystä ohjelmatuotannosta on kuollut.

2) Kotona käytetyille videokaseteille tallennettava ohjelma lienee kovin vähäiseltä osaltaan kotimaista musiikkia. Pääosin niitä käytetään urheilun ja amerikkalaisten elokuvien nauhoittamiseen sekä tilapäisenä ajansiirtolaitteena. Senpä vuoksi Teoston keräämä kasettimaksu ei perustu ansioon vaan on puhdas vero. Suurena mesenaattina Teosto sitten jakaa harkinnan mukaan ylijääneitä murusia kotimaisen musiikin tukemiseen. Mikäli tällainen veron keräysoikeus jollekin annetaan, oikea osoite olisi ilman muute Yle, joka todella tekee töitä kotimaisen musiikin kehittämiseksi. 3) Tiedossa on, että yksittäisen taiteilijan musiikin esittämisestä ja tallentamisesta maksettavasta korvauksesta Teosto perii 15 prosentin käsittelykulut, mutta mikä on palautushyötysuhde näissä veroluonteisissa suoraan taiteilijoille kohdentumattomissa tuotoissa? Mikä prosenttiosuus tästä rahasta menee harkinnan mukaiseen kotimaisen musiikin tukemiseen ja mikä Teosto/Gramexin rattaiden pyörittämiseen.

4) Onko oikein, että sovittamalla uudelleen vaikkapa Vanhan pyhiinvaeltajien laulun, Maa on niin kaunis, sovittaja saa tililleen myös tuntemattoman säveltäjän ja sanoittajan osuuden.

Entinen tuottaja