Autovero alas, käyttömaksu ylös

TS/Veikko Wahlroos<br />Kirjoittajan mukaan Autoliitto ja Neste ovat kehittäneet jo 1980-luvun puolivälissä ratkaisumallin autoveron muu ttamisesta käyttöverotuksen suuntaan.
TS/Veikko Wahlroos
Kirjoittajan mukaan Autoliitto ja Neste ovat kehittäneet jo 1980-luvun puolivälissä ratkaisumallin autoveron muu ttamisesta käyttöverotuksen suuntaan.

Viime päivinä ovat ajatukset autoveron muuttamisesta käyttömaksun suuntaan lisääntyneet julkisuudessa voimakkaasti. Paineet ympäristöystävällisempään ja polttoainetta säästävämpään ajoneuvokalustoon ovat ilmeisiä.

Samoin on kai kohtuullista, että alennetun autoveron aiheuttama budjettivajaus korvataan korotetulla ajoneuvoverolla, jos kerran näyttää olevan niin, että autoa käyttävät kansalaiset ovat velvollisia kantamaan valtion valtavaa lainataakkaa.

Autoliitto ja Neste ovat kehittäneet jo 80-luvun puolivälissä ratkaisumallin autoveron muuttamisesta käyttöverotuksen suuntaan. Sen mukaan ajankohdasta xx.xx.19xx lähtien autovero olisi alhaisempi ja käyttömaksu astuisi kuvaan.

Mutta ennen ajankohtaa xx.xx.19xx korkeammalla autoverolla ostetut autot olisivat käyttömaksusta vapaat!

Ahon hallitus hallituksien kroonisessa rahapulassa määräsi kuitenkin vanhoille autoillekin käyttömaksun, vaikka niiden ostajat olivat jo kerran maksaneet täyden veron. Käytössä olleet vähäiset porrastukset 300 mk/500 mk tai nykyään 500 mk/700 mk kulkevat naurettavuuden ja loukkaavuuden rajamailla.

Keskusteltavana oleva autoveroreformi saa ilmeisesti vuosikymmenen myöhemminkin Autoliiton tuen.

Mutta nyt on pidettävä huolta siitä, ettei korotettua ajoneuvoveroa sälytetä taas jälleen kerran jo korkeamman autoveron maksaneiden autojen päälle.

Kansanedustajille täytyy olla selvää, että autoilijoilla on ensi eduskuntavaaleissa ääniä jaettavana (Turun eteläisessä on noin 6000 Autoliiton jäsentä), ja ne menevät helposti nykyisten edustajien äänisaaliista pois niiden ehdokkaiden hyväksi, jotka puolustavat kohtuullisuutta autoilun verotuksessa.

Sama koskee uhkaavaa polttoaineveron korotusta. Suomessa on jo nyt Euroopan kalleimpiin lukeutuva bensiini, mutta samalla meillä on Euroopan pisimmät etäisyydet. Ja tuntuvasti vähemmän junia. Vaikka urheilussa saavutetut ennätykset ovat kansakunnan mielialaa kohentavia, bensiinihinnan EM:ta emme kaipaa.

Mutta mikäli me sen kuitenkin kansanedustajien myötävaikutuksella saamme, me muistamme sen seuraavissa eduskuntavaaleissa. Niiden vaalitaistelu alkaa syksyllä 1998.

Eike D. Schüler
Autoliiton Raision osaston
puheenjohtaja