Pääkirjoitus 21.11.1997:
Verkkokauppakin tarvitsee
pelisääntöjä kehittyäkseen

Turussa parhaillaan koolla oleva OECD:n kansainvälinen konferenssi pohtii suuria ja mielenkiintoisia kysymyksiä sähköisen kaupankäynnin kehittämisen alalta. Vaikka verkkokauppa maailmanlaajuisesti ottaa vasta ensi askeleitaan, siitä on jo aivan lähivuosina tulossa tärkeä kaupankäynnin muoto, jolla on edessään huikeat kehitysnäkymät.

Verkkokaupan kehityksen kärjessä kulkee kaukana muiden edellä Yhdysvallat. Se myös pyrkii pitkälle sanelemaan ne pelisäännöt, joilla verkkokauppaa maailmanlaajuisesti käydään. Yhdysvaltain pyrkimykset ovat näkyvillä myös Turun konferenssissa.

Kaikkialla, missä tietokoneet ja tietoverkot ovat ihmisten ulottuvilla, verkkokauppa on niin liike-elämän kuin yksittäisen kuluttajankin kannalta tulevaisuuden ylivoimaisesti kiinnostavin kaupankäynnin muoto. Se on nopea, tavoittava ja monissa tapauksissa myös halvempi kuin perinteinen kaupankäynti.

Pelisääntöjen laatiminen on välttämätöntä ennen kuin sähköinen kauppa räjähtää kuluttajien käsiin.

Yhdysvallat ajaa mahdollisimman niukan sääntelyn linjaa. Se onkin ymmärrettävää, sillä mikään kansallisvaltio ei voi järkevin perustein ryhtyä valvomaan ja tiukasti sääntelemään sähköistä kauppaa, jota jo vuoteen 2005 mennessä yli miljardilla ihmisellä on mahdollisuus käydä Internetissä.

Verkkokaupalla on kuitenkin vielä pitkä matka kuljettavanaan ennen kuin siitä tulee tulliton ja välineen käytön osalta maksutonta kaupankäyntiä koko maailman mitassa.

Turun kokouksessa on jo saatu esimakua siitä, etteivät kaikki ole yhtä mieltä sähköisen kaupan ylivoimaisuudesta. Myös järkisyitä on esitetty kritiikin tueksi. Esimerkiksi verotuskysymykset, kuluttajansuoja ja kaupanteon yleinen turvallisuus ovat vielä lopullista ratkaisua vailla. Eikä näitä ratkaisuja lähiaikoina pystytä tekemäänkään.

Presidentti Martti Ahtisaari asettui pitkälti amerikkalaisten kannalle esiintyessään Turun kokouksessa. Hänen mielestään hallitusten tehtävänä on toimivan, läpinäkyvän ja ennakoitavissa olevan lainsäädäntökehityksen luominen sähköisen kaupankäynnin mahdollistamiseksi. Hän myös kehotti välttämään yksipuolisia ja kansallisia toimia, jotka haittaisivat maailmanlaajuisen verkkokaupan kehittymistä.

Suomen presidentin kannanotolla on merkitystä jo senkin takia, että suomalaisilla on nykyisin Internet-käyttäjiä eniten maailmassa asukaslukuun suhteutettuna. Olisikin outoa, elleivät suomalaiset kulkisi myös verkkokaupan kehittämisen kärkiryhmässä.

Ilman selviä pelisääntöjä nopeasti laajeneva sähköinen kauppa voi tulla hyvinkin ongelmalliseksi, jos se saa täysin vapaasti rönsyillä siellä, missä vähänkin kasvualustaa löytyy. On olemassa vaara, että verkko kasvaa niin nopeasti ja arvaamattomasti, ettei mikään mahti pysty sitä hallitsemaan. Ei mikään valtiovalta, muttei myöskään yksityinen liike-elämä. Yksityinen sektori on varmasti kelvollinen huolehtimaan verkkokaupan kehittämisestä, mutta senkin on havahduttava ajoissa ottamaan vastuu tarvittavista kehityksen ohjausvälineiden luomisesta. Vastuu on ennen muuta alasta kiinnostuneiden maailmanmitan suuryrityksillä.