Autovero alas

OECD:n uuden maaraportin mukaan suomalaiset kuluttajat ovat varsin ympäristötietoisia. Kovin suureen itsetyytyväisyyteen ei kuitenkaan ole aihetta, sillä risujakin tulee, ja niitä järjestö jakaa suomalaisille liikenteestä: autolla mennään yhä enemmän ja reilusti yli OECD:n keskiarvon.

Asiaa auttaisi varmasti autokannan uudistuminen, sillä vanha auto saastuttaa tunnetusti enemmän kuin uusi katalysaattorilla varustettu ajoneuvo. Suomessa henkilöautojen keski-ikä on karannut päälle kymmenen vuoden, mikä heikentää ilman laatua erityisesti kaupungeissa.

Autokannan uudistumiseen päästään autoveroa keventämällä. Sen ei luulisi olevan ylitsepääsemätön juttu, kun kerran käytön verotusta on jatkuvasti kiristetty ja lisää kiristyksiä on tulossa. Bensiinin polttoainevero on viiden viime vuoden aikana lähes kaksinkertaistunut.

Mielestäni on omituista, että meillä verotetaan ankarasti sekä auton hankintaa että käyttöä. Itse pidän parempana tilannetta, jossa auton saisi selvästi nykyistä edullisemmin, ja verot kerättäisiin sitten auton käytön myötä. Turvallisuuden ja kilpailukyvyn ohella ankara tieliikenteen verotus kuormittaa nykymuodossaan pahasti myös ympäristöä.

Simo Klimscheffskij
Turku