Moottoritie on Turulle tärkeä

E18 -tien rakentaminen valmiiksi moottoritieksi on pitkälle tulevaisuuteen vaikuttava suuri hanke.
E18 -tien rakentaminen valmiiksi moottoritieksi on pitkälle tulevaisuuteen vaikuttava suuri hanke.

Vaikka Turun asemaa tulevana Itämeren liikenteen solmukohtana ja Tukholma-Pietari -akselin syntymistä on varsin arvovaltaisiltakin tahoilta vahvasti epäilty, rakennetaan E18-tietä, kansanomaisemmin Pietarin tietä, edelleen rivakasti. Tuorein tieosuus välillä Turku-Paimio vihittiin juhlallisesti käyttöönsä keskiviikkona.

Turun elinkeinoelämän puhemiehet ja monet poliittiset päättäjät jaksavat hymistellä El8-tien suurta merkitystä ja välttämättömyyttä.

Juuri tällä hetkellä Suomi on ainoa Euroopan unionin jäsenmaa, josta pääsee suoraan tietä myöten Venäjälle. Tässä mielessä E18-tien rakentaminen moottoritieksi nopeasti valmiiksi on pitkälle tulevaisuuteen vaikuttavia suuria hankkeita. Kysymys ei ole niinkään Turun tai edes Varsinais-Suomen kannalta merkittävästä tietä, vaan eurooppalaisesta valtaväylästä, joka johtaa mahdollisimman suoraviivaisesti Euroopan sydämestä miljoonakaupunki Pietarin porteille.

On hyvin todennäköistä, että Viron ja Puolan tullessa aikanaan Euroopan unionin jäseniksi, tilanne Euroopan maantieyhteyksissä Venäjälle muuttuu ainakin periaatteessa dramaattisesti. Jos Suomella ei siinä vaiheessa ole loppuun rakennettua nykyaikaista moottoritieyhteyttä Turusta itärajalle, on syrjäytyminen Euroopan liikennevirroista lähellä. Se taas olisi suuri takaisku koko eteläiselle Suomelle, erityisesti elinkeinoelämälle.

Professori Esko Antola nimittää Tukholma-Turku-Pietari -akselia liturgiseksi. Kaiketi siltä on alkanutkin näyttää, kun asiasta on pitkään vain puhuttu, eikä juuri mitään tehty asian hyväksi. Tiehanke on nyt kuitenkin hyvässä vauhdissa ja rahoitusta on löytynyt sekä valtion budjetista että yksityiseltä puolelta.

Pelkkä tie ei tietenkään vielä lisää juuri kenenkään hyvinvointia. Turun kauppakamarin toimitusjohtajan Sven-Olof Hansénin selvityksen mukaan Varsinais-Suomen tuotanto on maantieteellisesti selvästi keskittymässä E18-uralle. Maakunnan bruttokansantuotteesta syntyi vuonna 1995 peräti 80 prosenttia Turun ja Salon työssäkäyntialueilla. Työn tulosten on kuljettava. Kaikkiin ilmansuuntiin.

Turun ja maakunnan etujen mukaista on moottoritien jatkorakentamisen kiirehtiminen. Normaali budjettirahoitus ei valitettavasti pidä Pietarin tien valmistumista riittävän nopeassa aikataulussa. Kun kerran suunnitelmat ovat valmiina, on rahoituksessa turvauduttava myös yrityssektoriin. Lahden seudulla siitä saadut hyvät kokemukset on hyödynnettävä myös muilla keskeneräisillä tienosilla.

Professori Antola on epäilemättä oikeassa todetessaan, että Turulla ja Turun seudulla on vain vähän mahdollisuuksia vaikuttaa tiehankkeen toteuttamisen aikatauluihin. Tievetoiselle strategialle onkin kehitettävä sen rinnalla toimivia strategioita, jotka eivät välttämättä ole ensisijaisesti tiestä riippuvia. Sitä paitsi Turulle on kenties itärajalle ulottuvaa moottoritietä tärkeämpää, että Turun ja Helsingin välinen moottoritieosuus saadaan valmiiksi mahdollisimman pian.