Pääkirjoitus 4.10.1997:
Neloskanavan alkutaival
ollut tappiollista hapuilua

Kesällä toimintansa aloittanut neljäs televisiokanava Nelonen on ottanut ensi askelensa kovin onnahdellen. Kanavan ohjelmatarjonta on ollut huomattavasti heikompaa kuin kilpailijoiden. Se on näkynyt katsojaluvuissa, jotka ovat kaukana tavoitteista ja kaukana riittävästä mainoskannasta sekä mainosten kelvollisesta hinnasta. Nelonen on pahasti tappiollinen televisiokanava.

Nelosen johto suhtautuu tyynesti tilanteeseen. Näinä päivinä toteutetaan suuri ohjelmaremontti, jonka myötä ruutuun tulee toistakymmentä ulkomaista sarjaa ja yli 20 kotimaista ohjelmaa.

Ohjelmakartan uudistamisesta toivotaan muutosta myös katsojalukuihin. Eri asia sitten on, löytävätkö katsojat enää uusiakaan ohjelmia. Nykyinen parhaimmillaankin vain noin 100000 katsojan määrä ei riitä alkuunkaan mainostajille, jotka haluavat laajaa levikkiä mainoksilleen. MTV 3:n miljoonan katsojan ohjelmat kuorivat kerman kanavien mainosmarkkinoilta. Sitä paitsi usean suomalaisen sanomalehden lukijamäärät ylittävät reippaasti Nelosen katsojaluvut.

Julkisuudessa liikkuneiden arvioiden mukaan Nelonen tuottaa tappiota noin 100000 markkaa päivässä. Ilman katsojalukujen kasvua uudet ohjelmasatsaukset vain lisäävät tappioita.

Nelosen alkutaival on ohjelmien suhteen ollut katsojalle suuri pettymys. Kotimaisen ohjelman osuus on ollut luvattua vähäisempää ja sekin vähä, mikä on tarjolla, on monille vastenmielistä üLööppiä?. Eikä sekään ole edes kunnon juoruohjelma, vaikka niin väittääkin.

Mille tahansa mainosrahoitteiselle kanavalle alku on aina hankala. Nelonen ei siinä mielessä ole poikkeus. Paljon on kuitenkin kiinni nimenomaan ohjelmien tasosta. Kriittinen suomalainen katsoja ei jaksa kovin kauan pitää yllä uskoaan kanavan kehitykseen, ellei joitakin selviä merkkejä parannuksista pian ala tulla näkyviin.

Suomalaiset ovat tottuneet kahteen Ylen kanavaan ja ümaikkariin?. Niiden tarjonta on ollut runsasta ja ne ovat kaikki vähitellen profiloitumassa omille urilleen. Jos Nelonen etsii elintilaa samoista lähteistä kuin kilpailijansa, sille voi povata kovia aikoja pitkälle tulevaisuuteen.

Nykyisellään Nelosen tarjonta suuntautuu city-yleisölle ja jokseenkin tarkkaan Helsingin kehäkolmosen sisäpuolelle, vaikka sen tekniikka jo mahdollistaisi 2,5 miljoonan potentiaalisen katsojan tavoittamisen eri puolilla maata.

Neloselle suositeltiin jo sen syntyvaiheessa profiloitumista erityisesti maakuntien kanavaksi, jossa paikallissävytteiset ohjelmat olisivat näkyvästi esillä. Valitettavasti kehitys ei ole ainakaan vielä kulkenut tähän suuntaan.

Ensi vuoden puolella Neloselle on luvassa omat uutiset. Silläkin lohkolla alkaa jo olla suuri tungos kanavilla ja omaleimaisten uutisten rakentaminen on kova haaste uudelle kanavalle.

Vuositasolla kymmenien miljoonien tappiot eivät varmasti tyydytä Nelosen omistajia pitkään. Heitä tuskin lohduttaa tieto, että monet ulkomaalaiset mainosrahoitteiset kanavat ovat olleet raskaasti tappiollisia vuosikausia.