Kakkospääkirjoitus 19.9.1997:
Alkoholilukot ja hoitoonohjaus

Liikennevahinkojen tutkijalautakunnat ja vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta ovat markkinoineet ajoneuvon alkoholilukkoa, joka olisi tarkoitettu varsinkin toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyneille. On arvioitu, että juopuneena ajon estävän laitteen avulla voitaisiin pelastaa vuosittain jopa 15-20 ihmishenkeä.

Liikenneministeriö näyttää suhtautuvan hankkeeseen varsin myönteisesti. Liikenneministeri Matti Aura sanoi Aamulehdessä, että tarvittaessa juoppolukon vaatima lainsäädäntö saadaan läpi pikavauhtia.

Alkoholilukoista on maailmalla vielä varsin vähän kokemuksia. Sitä on kokeiltu mm. Kanadassa, Australiassa ja eräissä USA:n osavaltioissa. Kokemukset eivät ole huonoja, mutta kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä alkoholilukon erinomaisuudesta ei kannata vielä tehdä.

Tekniikan kaikkivoipaisuuteen ei pidä uskoa varsinkaan alkoholistien kohdalla. Ongelmajuoppo löytää kyllä tarvittaessa autonsa alkoholilukon avaajaksi selvän puhaltajan, jolloin vastuuton meno voi taas jatkua.

Kasvavaan rattijuoppouteen on kiinnitetty huomiota myös EU:ssa, jossa on päädytty suosittamaan hoitoonohjausta. EU-direktiivin määräämä järjestelmä on kuitenkin niin monimutkainen ja kallis, etteivät suomalaiset ole siitä ainakaan toistaiseksi innostuneet. EU-direktiiviä noudattamalla hoitoon pitäisi ohjata vuosittain jopa 10000-15000 suomalaista rattijuoppoa.

Hoitoonohjaus ei sinänsä ole mikään uusi ehkäisykeino alkoholismiin. Työelämässä sitä on käytetty vaihtelevalla menestyksellä jo kauan. Hoitoonohjaus tarjoaa periaatteessa aina paremmat lähtökohdat pysyvämpään asennemuutokseen kuin mikään tekninen laite.

Kun joka kolmannen kuolonkolarin kuljettaja on rattijuoppo, mitään keinoa ongelman vähentämiseksi ei pidä ennalta sulkea pois. Yhtä aikaa voi olla käytössä useita toimintamalleja, jolloin lopputulos on ehkä parempi.

Ajoneuvojen alkoholilukkoja kannattaa meilläkin ennakkoluulottomasti tutkia ja kokeilla, mutta suinpäin ei pidä mennä lainsäädännön laajamittaisiin muutoksiin, ettei tulisi turhia pettymyksiä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.