Kakkospääkirjoitus 19.9.1997:
Alkoholilukot ja hoitoonohjaus

Liikennevahinkojen tutkijalautakunnat ja vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta ovat markkinoineet ajoneuvon alkoholilukkoa, joka olisi tarkoitettu varsinkin toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyneille. On arvioitu, että juopuneena ajon estävän laitteen avulla voitaisiin pelastaa vuosittain jopa 15-20 ihmishenkeä.

Liikenneministeriö näyttää suhtautuvan hankkeeseen varsin myönteisesti. Liikenneministeri Matti Aura sanoi Aamulehdessä, että tarvittaessa juoppolukon vaatima lainsäädäntö saadaan läpi pikavauhtia.

Alkoholilukoista on maailmalla vielä varsin vähän kokemuksia. Sitä on kokeiltu mm. Kanadassa, Australiassa ja eräissä USA:n osavaltioissa. Kokemukset eivät ole huonoja, mutta kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä alkoholilukon erinomaisuudesta ei kannata vielä tehdä.

Tekniikan kaikkivoipaisuuteen ei pidä uskoa varsinkaan alkoholistien kohdalla. Ongelmajuoppo löytää kyllä tarvittaessa autonsa alkoholilukon avaajaksi selvän puhaltajan, jolloin vastuuton meno voi taas jatkua.

Kasvavaan rattijuoppouteen on kiinnitetty huomiota myös EU:ssa, jossa on päädytty suosittamaan hoitoonohjausta. EU-direktiivin määräämä järjestelmä on kuitenkin niin monimutkainen ja kallis, etteivät suomalaiset ole siitä ainakaan toistaiseksi innostuneet. EU-direktiiviä noudattamalla hoitoon pitäisi ohjata vuosittain jopa 10000-15000 suomalaista rattijuoppoa.

Hoitoonohjaus ei sinänsä ole mikään uusi ehkäisykeino alkoholismiin. Työelämässä sitä on käytetty vaihtelevalla menestyksellä jo kauan. Hoitoonohjaus tarjoaa periaatteessa aina paremmat lähtökohdat pysyvämpään asennemuutokseen kuin mikään tekninen laite.

Kun joka kolmannen kuolonkolarin kuljettaja on rattijuoppo, mitään keinoa ongelman vähentämiseksi ei pidä ennalta sulkea pois. Yhtä aikaa voi olla käytössä useita toimintamalleja, jolloin lopputulos on ehkä parempi.

Ajoneuvojen alkoholilukkoja kannattaa meilläkin ennakkoluulottomasti tutkia ja kokeilla, mutta suinpäin ei pidä mennä lainsäädännön laajamittaisiin muutoksiin, ettei tulisi turhia pettymyksiä.