Miksi nuoria
kohdellaan
kaupoissa huonosti

Tyttäreni on mukava tavallinen lukiota käyvä nuori ja silti monesti kaupoissa hän saa osakseen liian paljon tylyä kohtelua. Palvelu on ylimielistä, jopa hyökkäävää ja vaikkei olisikaan herkkänahkainen on ikävä jos tuntee olonsa myymälävarkaaksi. Kuitenkaan mahdolliseksi varkaaksi ei pidä ketään leimata iän perusteella. Se kun aiheuttaa turhaa murhetta ja mielipahaa nuorelle ihmiselle.

Varsinkin nuoret tytöt pitävät kaupassa kiertelystä ja tarvitsevat he vaatteita ym. siinä missä vanhemmatkin naiset. Ei voi olla oikein, että saadakseen asiallista kohtelua on äidin oltava tyttärensä mukana ostoksilla.

Suomalaiset ostavat yleensä tilastojen mukaan vaatteita keskimääräistä vähemmän kuin muualla Euroopassa. Lieneekö yhtenä syynä juuri edellämainittu turha kyräily. Kaupasta kun puhutaan on kyse kaiketi palveluammatista, eikö silloin tarkoiteta sitä, että myyjä yrittää asiakkaan parasta?

Minulla itselläni oli nuorena periaatteena, että mikäli sain huonoa palvelua osakseni, en mennyt toista kertaa kyseiseen kauppaan. Täytyy kuitenkin toivoa, ettei tällainen ajattelu ole kovin yleistä. Pian nimittäin voi käydä niin, että nuoret tekevät vaateostoksensa tietokoneen avulla, postimyynnistä tai menevät ulkomaille täydentämään vaatevarastojaan.

Ei kukaan halua olla silmätikkuna heti kun astuu liikkeen ovesta sisään.

Vipinää sovituskoppehin

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.