Liikenneonnettomuuksia
voidaan ehkäistä monin tavoin

Liikenteessä kuolee vuosittain useita ihmisiä ohitustilanteissa. Minusta nämä eivät yksin selity sillä, että ajaja on lähtenyt ohittamaan keltaisen viivan yli, mutkassa, ylämäessä, risteyksessä tms. paikassa. Syitä on paljon enemmän, vaikkeivät ne usein pääsekään medioihin.

Pahin ongelma on se, ettei ohitettava mitenkään reagoi takana tuleviin. Jos ei jostain syystä voi tai uskalla ajaa täyttä sallittua nopeutta, tulisi silloin tarkkailla peilejä ahkerasti. Kun sitten joku saavuttaa oman auton, pitäisi ajaa niin oikealle tienreunaan kuin vain mahdollista antaakseen tilaa ohitukselle. Tämä käytäntö takaa turvalliset ohitukset ja estää jonojen muodostumisen. Ruotsissa tällainen liikennekulttuuri on arkipäivää, miksi sen siis Suomessa täytyy olla niin vaikeaa? Näitä ystävällisiä henkilöitä löytyy kyllä, mutta heitä saisi olla paljon enemmän.

Toinen ongelma on se, ettei käytetä valoja. Vaikka keskellä päivää näkeekin ajaa ilman valoja, niin vastaantulevat autoilijat eivät välttämättä huomaa valotonta autoa ennenkuin kohdalla. Myöskin parkit ovat yhtä tyhjän kanssa. Jos vahingossa on jäänyt valot pois päältä, niin laittakaa ne päälle kun pitkiä räpäytetään pari kolme kertaa. Kun ystävällisyyttään antaa tuon merkin, niin sitä ei todellakaan odota, että valottoman auton kuljettaja näyttäisi keskisormea!

Kolmas ongelma ovat autoilijat, jotka ensin ajavat vaikkapa kahdeksaakymppiä satasen alueella. Kun sitten tuon auton ohittaa, niin eikö kuljettaja heti tulekin kateelliseksi ja lyö kaasun pohjaan, suorittaakseen itse ohituksen heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Tuollainen on vastuutonta hurjastelua, joka voi myös päätyä siihen, että pian kaksi yllytyshullua kaahoa ajaa satasen alueella likemmäs kahtasataa kuin milläkin autobahnalla.

Neljäntenä mutta ei vähäpätöisimpänä tulevat ne henkilöt, jotka ajavat aina samaa vauhtia. Esimerkiksi 90 km/h on hyvin perinteikäs nopeus: Satasen alueella saa itse ohittaa tuollaisia ja 80-alueella he pyrkivät tekemään ohituksia. He ovat myös risteyksissä yksiä tomppeleita, koska nopeuden hidastus risteysalueilla on tehty turvallisuuden parantamiseksi, ei autoilijoiden kiusaksi.

Autolla on turvallisempi ajaa ja peiliin helpompi katsoa, kun ei työnnä nenäänsä tuulilasiin kiinni. Turvavyö ja niskatuki vaikuttavat olennaisesti hengissä selviytymiseen kolaritilanteissa, kun nojaa penkkiin ja pitää vyötä kiristettynä. Niin, ja jonoja ei muodosta jonon ensimmäinen auto, vaan se toinen auto, joka ei lähde ohitse.

Päättäjille ehdotan, että ohitustilanteissa saisi ajaa esimerkiksi 20 km/h ylinopeutta, kun on vasemmalla kaistalla. Tuskin koskaan näkee sellaisia ohituksia, joissa ohittajan nopeus ei nousisi yli sallitun nopeusrajoituksen, varsinkin jos ohitettava on pariakymppiä alinopeutta ajava auto. Tällaisissa tilanteissa laillinen ohitus on myös useimmiten hengenvaarallinen.

Vuodessa 50000 km
yksityistä ajoa