Luokaton lukio
kehittää oppilasta

Muistelen omaa lukioaikaani. Katselin välituntisin elämää koulun pihalla. Yksi noin viiden tytön ryhmä kerääntyi aina piiriin keskustelemaan. Muutenkin ystävyyssuhteet olivat jämähtäneet paikoilleen. Mielestäni on vain hyvä, jos luokaton lukio pystyy sekoittamaan kuvioita.

Tytöt ovat sosiaalisilta taidoiltaan poikia etevämpiä. Ystävyyssuhteet korvaavat vähitellen tunnesiteen vanhempiin. Tytöille syntyy väärä mielikuva omasta kypsyydestä.

Ns. peräkamaripoika elää vielä lapsuudenaikaisissa suhteissa. Irtautuminen äidistä ehkä pääsi alkamaan, mutta sen pysäytti siskon kypsyminen. Pojan on jäätävä puolustamaan äitiään.

On oltu huolissaan, että koulu ei opeta sosiaalisia taitoja. Tytöillä yleistäen taidot kehittyvät luonnostaan ja pojat pyrkivät tasapainoiseen elämään lapsuusperheessään. Koulun pienistä käytännöistä riippuu, kehittyvätkö erot ristiriidoiksi.

Uskon, että luokaton lukio edistää sosiaalisia taitoja. Omien kurssien ja ohjelmien järjestely rohkaisee arempaa oppilasta. Vaihtuvat opintopiirit luovat yllättäviä tilanteita, tilaisuuden päteä. Opettajan pitää huolehtia siitä, että ryhmien jäsenet vaihtuvat.

Kari Mattila