Pompottelua puhelimessa

Lomamme aikana pihapiiriimme on tullut kutsumaton vieras. Kyy on ilmeisesti tehnyt pesän rantaportaiden alle. Meillä on kaksi koiranpentua ja lapsetkin leikkivät ulkona, joten ryhdyin maanantaina ottamaan selvää, mitä asian hyväksi voisi tehdä.

Etsin aluksi keltaisilta sivuilta myrkytyspalvelua. Ko. yrityksestä kehotettiin soittamaan Turun kaupungin eräälle terveystarkastajalle, jolla on kuulemma kokemusta monenlaisista ongelmista.

Soitin virastoon, mutta ko. tarkastaja oli lomalla. Osaisiko ehkä joku muu neuvoa? Ei osannut. Ehdottivat soittamista ympäristönsuojelutoimiston määrätylle henkilölle. Hänkin oli lomalla. Kysyin taas, osaako joku muu antaa neuvoja? Ei osannut. Ko. naishenkilö ehdotti puhelun yhdistämistä Ruissalon pisteeseen. Sieltä ehkä löytyy tietoa - ja niinpä löytyikin. Mieshenkilö kuunteli ongelmani, kertoi kyyn tavoista ja keskusteli kanssani mahdollisista ratkaisuista.

Olin hyvin tyytyväinen. En edes odottanut saavani ensimmäisellä soittamisella vastausta. Ongelma lienee melko harvinainen ja on epärealistista kuvitella, että kaikki kaupungin palveluksessa olevat tietävät kaikkea.

Lähdin muissa asioissa autolla kaupunkiin ja matkalla tuli mieleen vielä muutama kysymys. Puhelinnumerot olivat kotona, joten soitin 118:n kautta uudestaan ympäristönsuojelutoimistoon. Sama naishenkilö vastasi ja yhdisti Ruissaloon; antoi myös suoran numeron. Tein lisäkysymykset ja sain hyvät vastaukset. Keskustelu oli muutoinkin avointa ja mukavaa.

Koin saaneeni palvelua parhaasta päästä, vaikka minua niinsanotusti pompoteltiin. Kaikki suhtautuivat kysymyksiini asiallisesti ja tekivät parhaansa, jotta saisin oikeaa tietoa ja oikeita neuvoja.

Jos ko. virkailijat lukevat tämän, niin kiitos avusta ja samalla tiedoksi: kyytä ei ole enää näkynyt. Mutta eilen, kun lapset olivat rannassa uimassa, ilmestyi joukkoon minkki kahteen otteeseen! Taidan tehdä asennemuutoksen: ehkä mahdummekin kaikki tänne asumaan.

Tyytyväinen naapurikuntalainen