Ulkomainen tuote
lisää työttömyyttä

Harry Lehtonen kirjoitti (TS 30.6.), että ulkomailta tuotu ruoka on syötävää, ja suositti ulkomaisen ostoa, jos se on laadultaan yhtä hyvää kuin kotimainen ja halvempaa. Kuitenkin ulkomaisen tuotteen ostaja unohtaa sen, että ulkomaiset tuotteet eivät osallistu Suomen kansantalouden kustannuksiin. Ulkomaisten tuotteiden hintaedun tulisi olla 30-40 prosenttia ennen kuin se on vertailukelpoinen samanlaatuisen kotimaisen tuotteen edullisuuteen.

Ulkomainen tuote lisää meidän työttömyyttämme, mutta jättää työttömyyskorvaukset ja kaikki sosiaalikulut suomalaisten harteille, eli käki munii munansa västäräkin pesään. Ulkomaiset ostot kasvattavat myös meidän kansantaloutemme huikeaa velkaa, jonka määrän vain valistuneimmat ihmiset voivat tajuta. Tosiasiassa Suomen markan arvo on lukittu 30-40 prosenttia liian korkeaksi ja siitä johtuu ulkomaisen tuotteen näennäinen edullisuus.

Itse vältän ulkomaisen tuotteen ostoa kuin ruttoa. Ulkomaiset valmistajat ostavat suomalaisia yrityksiä ja tavaramerkkejä ja siirtävät sitten tuotannon omiin maihinsa. Suomen kansallisvarallisuus on valunut ja valuu ulkomaisiin käsiin. Suomalaiset yritykset saneeraavat liiketaloudellisesti aivan oikein rakenteitaan, mutta valtaapitävät eivät huomaa sen tapahtuvan nykyasetelmalla kansantalouden kustannuksella. Suomen talous on umpikujassa huolimatta kaikista talouden erinomaisista tunnusluvuista. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää.

Viljo Vuoristo