Kolumni 26.6. 1997
Kielen ja mielen kuvia

Jokaisella on mielikuva Turusta. Yhdellä kuvassa on tauti, toisella joki, kolmannella kauniit naiset.

Yhteistä näille kuville on, että ne eivät vastaa Turun virallista imagoa.

Itseasiassa Turulla ei ole virallista imagoa. On pyrkimyksiä, joilla halutaan kertoa, että kaupunki on paljon mainettaan parempi.

Tutkija Erkki Karvonen väitteli viime kuussa mielikuvayhteiskunnasta.

Tutkimus kertoo, että mielikuvilla on merkitystä. Vaikkei ihminen olekaan sitä, miltä näyttää, siksi helposti luullaan, koska hän siltä näyttää.

Mielikuva syntyy useista tekijöistä. Punainen turpea klyyvari herättää mielikuvan ajalla ja runsaalla konjakilla rakennetusta nenästä.

Samalla se synnyttää myös käsityksen nenänkantajasta.

Käsitys voi olla täysin väärä. On olemassa mahdollisuus, että nenän kehittymiseen ovat vaikuttaneet enemmän perintötekijät kuin nautintoaineet.

Imago on tietoisesti itsestä annettu kuva. Se on usein rakennettu isolla rahalla ja vaivalla, ei aina. Presidentti Mauno Koivisto loi imagoaan fundeerauksilla.

Imagon rakennusta harrastavat suuret ja pienemmätkin firmat. Hyvä mielikuva myy, oikea imago on menestystekijä.

Ja oikein rakennetulla tuotemerkillä voi rahastaa paljon yli tavaran varsinaisen arvon.

Merkkiuskollinen asiakas maksaa ja on tyytyväinen. Usein merkki on osa hänen omaa imagoaan.

Karvosen mukaan Margaret Thatcherin julkisuuden hallinta vietiin äärimmäisyyksiin. Yhtä televisiopuhetta toteutti jopa 50 avustajaa - käsikirjoittajaa, dramaturgia, meikkaajaa, kampaajaa, valaisijaa. Koko touhu perustui huolellisiin markkinatutkimuksiin. Ennen varsinaista lähetystä puhe esitettiin testiyleisölle.

Näin suuressa maailmassa.

Meillä imagoa rakennetaan niin, että presidentti Martti Ahtisaari ajaa golf-kärryllä toimittajien eteen ja sanoo toivovansa, että kansalaiset näkevät minut viitseliäänä ja ahkerana presidenttinä.

Turkukin yrittää taistella tauteja ja vääriä mielikuvia vastaan. Kilpeä kirkastetaan aina kun paikkaan passaa.

Vaikeaa se on, kun melkein kaiken aikaa on joku soppa hämmennettävänä. Ellei ole muuta, niin ratkotaan Ruisrockissa kadonneen oluen arvoitusta.

Eikä ole helppoa imagon luominen rahallakaan.

Kauppalehteen oli parisen viikkoa sitten kerätty ilmoituksia Turun seudulta. Ilmoitusblokin yllä oli Turun kehittämiskeskuksen EU-asiamiehen Esa Tuomiston lyhyt haastattelu.

Sen otsikko kalskahti komealta: Turku kehittyy Itämeren kaupan ja logistiikan keskuksena.

Tuomisto sanoi muun muassa, etteivät pelkät myönteiset mielikuvat riitä, tarvitaan tutkimusta.

Sitten iski Kauppalehden logistiikka.

Esa Tuomiston puheenvuoron alla oli näyttävä Kokkolan sataman ilmoitus. Sen alla Keran mainos.

Että Turku Itämeren kaupan keskuksena ja Kokkola satamana. Mielikuva niistäkin aineksista syntyy, muttei välttämättä haluttu.

Vuosikymmenen alussa käytiin eduskuntavaalikamppailua. Turun eteläisessä nähtiin veres voima, joka loi itsestään kuvaa pienyrittäjänä ja tinkimättömän rehellisenä miehenä.

Hän oli Kamal Lahlou.

Lahlou, joka oli Marokosta kotoisin, hankki julkisuutta syyttämällä maahanmuuttajia vilpistä, laiskuudesta ja sosiaaliturvan väärinkäytöstä.

Lahlou olisi sulkenut oven, jos olisi voinut.

Ilmeisen hyvin rakennettu imago puri vaaleissa. Hän sai reippaasti ääniä ja nousi silloisen Smp-läisen Hannu Suhosen varamieheksi.

Oma mielikuvani Lahlousta syntyi muutaman tapaamisen ja puhelinkeskustelujen kautta.

Minusta hän oli häikäilemätön ja itsekäs. Tiettyyn rajaan asti poliitikkoainesta.

Tällä hetkellä Lahlou on jättänyt maamme. Häntä kaipaavat poliisi, verottaja ja ulosottomies.

Imago ei vastannut todellisuutta.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.