Pääkirjoitus 12.6. 1997:
Ympäristöministeriön jarrutus
maksaa miljoonia Turullekin

Turun keskustan ohittavaa liikenneväylää on suunniteltu vuosikymmeniä. Suunnittelun juuret ovat 1940-luvulla. Suunnilleen yhtä pitkä on tien jarrutuksen historia.

Vihdoin, vuonna 1995 hanke kypsyi vaiheeseen, jossa Turun kaupunginvaltuusto sen hyväksyi. Ratkaisu oli äänestyspäätös, mutta numerot olivat selkeät: 52-15.

Päätöksentekoa helpotti tieto, että väylä on osa Pietarintietä ja sille on tulossa ulkopuolista rahaa. Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan E-18-moottoritie jatkuu Hämeensillalta Helsinginkatuna ja ylittää Aurajoen Tuomaansiltaa pitkin Aninkaistensillalle.

Turun kaupunginvaltuuston päätös ei muuttunut kuitenkaan tietyömaaksi. Ympäristöministeriö jätti syksyllä 1995 Helsinginkadun asemakaavan vahvistamatta. Ratkaisu siirtyi Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

KHO:ssa kaava viipyi runsaan vuoden. Viime helmikuussa Turussa iloittiin KHO:n ratkaisusta, jolla kumottiin ministeriön päätös. Asia palautui ministeriöön uudelleen käsiteltäväksi.

Vallitseva käsitys tuolloin oli, että ympäristöministeriö hyväksyy Turun ratkaisut. Ministeri Pekka Haavisto totesi, että asian pikaista käsittelyä puoltavat Turun tuomiokirkon ja Akatemiatalon liikenneongelmat. Hänen mukaansa myös linjaukseen liittyviä puutteita oli korjattu.

KHO:ssa on käsittelyssä kaksi Helsinginkadun kaavaan liittyvää valitusta, joista ympäristöministeriö on antanut lausuntonsa. Ministeriö asettaa lausunnossaan yhä asemakaavan ja Tuomaansillan kyseenalaiseksi.

Ministeriössä lausuntoa valmistellut yli-insinööri Mauri Heikkonen perustelee ministeriön lausuntoa sillä, että silta ei suunniteltuun paikkaan sovi ja väylä kulkee kahden asuinkorttelin läpi.

Yli-insinööri Heikkosen perustelut ovat suoraan kehäkolmosen sisältä. Turun sisääntuloväylät kulkevat kaiken aikaa lukuisten asuinkortteleiden läpi. Juuri siksi uuttaa väylää on suunniteltu. Asuinkortteleiden suunnittelussa tuleva väylä on tiedetty ja otettu huomioon.

Aurajoen kansallismaisema on arvokas. Viimeksi sillä perusteella vastustettiin Rettigin palatsin muurin katkaisua ja Aboa Vetus&&Ars Novan pääoven rakentamista. Rakentaminen vain paransi maisemaa. Kun liikenne johdetaan yli Aurajoen, siltakin pitää rakentaa joen yli.

Jarrutus, jota tällä hetkellä harrastaa ympäristöministeriö, maksaa veronmaksajille ja Turulle. Kun miljardi-investointia ei saada suunniteltuun täyteen käyttöön, tappiota syntyy. Varovaisenkin arvion mukaan menetykset ovat kymmeniä miljoonia markkoja vuodessa.

Helsinginkadun rakennustöiden pitäisi käynnistyä syksyllä, mutta valituksilla työt saattavat viivästyä. Samalla vaarantuu myös hankkeen rahoitus.

Apulaiskaupunginjohtaja Juhani Määttä uskoo lujasti, että työt pääsevät syksyllä käyntiin. Nämä asiat ovat riittävän selviä. Toivottavasti hän on oikeassa.

Ympäristöministeri Pekka Haavistokin voisi katsoa, mitä hänen ministeriössä puuhastellaan.