Kompromissi ei ole
hyvä liikennesääntö

Vanha sääntö: Vasemmalta tuleva on velvollinen väistämään oikealta tulevaa, paitsi jos liikennemerkein on toisin määrätty.

Uusi sääntö: Vasemmalta tuleva on velvollinen väistämään oikealta tulevaa, paitsi jos oikealta tuleva on pyörätiellä ja vasemmalta tuleva ajoradalla, paitsi jos ajoradalla oleva kääntyy pyörätietä suoraan ajavan ajolinjan poikki, paitsi jos liikennemerkein on toisin määrätty.

Kyllä se vanha konsti on tässäkin parempi kuin pussillinen uusia poikkeusten poikkeuksia. Ehkä kaikkein ihmeellisintä on, että alunperin sääntömuutosta perusteltiin sillä, että oikealle kääntyvä autoilija ei näe takaoikealta tulevia pyöräilijöitä, mutta sääntömuutoksen tullessa voimaan siitä olikin poistettu juuri tämä tapaus. Hyvä niin, sillä ei pyöräilijän ole sen helpompi katsoa takaviistoon.

Ilmeisesti sitten kävi niin, että sääntömuutoksen tekemisestä tuli jonkinlainen arvovaltakysymys ja se olisi siksi vietävä läpi vaikka täysin erilaisena kuin oli suunniteltu. Kompromissi vain on liian monimutkainen ollakseen kenellekään hyvä liikennesääntö.

Ja Turun Sanomissa esiintyneet puheet siitä, että sääntömuutos Turussa koskisi vain muutamia risteyksiä, on syytä lopettaa heti alkuunsa. Jos laskemaan ruvetaan, Turussa on varmasti satoja sellaisia.

Jos pyöräilijöille nyt oli pakko lisätä väistämisvelvollisuuksia, niin helpoimmin se olisi hoitunut laittamalla kärkikolmiot pyöräteille tarvittaviin paikkoihin. Vaihtoehtoisesti olisi voitu lisätä pyöräilijöistä kertovia varoitusmerkkejä autoilijoille. Nyt kun sääntömuutosta veivattiin suuntaan ja toiseen, tarvittiin kallis tiedotuskampanja (kuinkahan kallis?), että edes joku ymmärtäisi mistä on kysymys. Eikä se poista sitä tosiasiaa, että uusi sääntö on monimutkainen ja epäselvä.

Pyöräkaistojen perustaminen ajoradalle sen sijaan on hyvä uudistus. Jalankulkijan ja pyöräilijän välillä lienee suurempi nopeuserokin kuin autoilijan ja pyöräilijän taajamaliikenteessä. Muutenkin tulee vaikeuksia, kun jalankulkijat ja pyöräilijät käyttävät samoja liikenneväyliä, mutta noudattavat eri sääntöjä, toinen kun on ajoneuvo ja toinen ei.

Mikko Mäkitalo
Pyörällä pääsee -
polkupyöräilijät ry.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.