Lukijan kolumni: Kohti kestävää elämäntapaa

Ari Kallio

Ihmiskunnan kulutustaso ylittää 1,5-kertaisesti maapallon kantokyvyn ja tilanne pahenee tässä suhteessa jatkuvasti.

Jos aiomme selvitä, pitää vähintään nollata talouskasvu lyhentämällä työaikaa vauraissa maissa. Se parantaisi myös elämänlaatua. Koneiden ja laitteiden hyötysuhteiden parantuessa päästöt vähenevät vähitellen.

Liiallista syntyvyyttä voidaan laskea koulutuksella ja tehokkaalla valistuksella. Esimerkiksi vuonna 1900 Suomessa syntyi 4,8 lasta naista kohti, yhtä paljon kuin nyt Afrikassa keskimäärin, mutta 1930-luvulla enää hiukan yli kaksi.

Liikenteen päästöt ovat myös suurena huolena. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra esittikin äskettäin, että henkilöautoilu korvattaisiin lähes kokonaan joukkoliikenteellä. Tämä kyllä johtaisi suureen joukkoon kauppojen lopettamisia ja konkursseja. Mutta jotain on tehtävä, ja pian.

Henkilöautoliikenteen kasvun pysäyttämisestä vauraissa maissa ei olisi paljon hyötyä, koska kasvu on jo pysähtymässä. Ajetaan jo niin paljon, ettei sitä voi enää juuri lisätä. Autolla ajaminen pitää laittaa kortille. Eniten polttoainetta saisivat liikuntarajoitteiset, työssään autoa tarvitsevat ja syrjäseutujen asukkaat. Samalla sen myyntiä vähennettäisiin.

Jokainen saisi itse harkita mistä ajoista luopuu. Sekin voisi vähentää autoilua, jos autovero poistettaisiin kokonaan ja sen tuotto korvattaisiin polttoaineverolla. Sähköautoilua säädeltäisiin satelliittien avulla. Lentäminen lisääntyy maailmassa ennusteen mukaan pitkään viiden prosentin vuosivauhdilla. Sen kasvu pitää pysäyttää.

Asuminenkin vaatii paljon energiaa. Maa-, aurinkolämpö- ja tuulienergian lisäksi rakennusten elinikää pitää pidentää. Talot tulee rakentaa ja huoltaa siten, että ne kestävät vaikkapa kaksi kertaa nykyistä kauemmin. Näin säästyisi paljon raaka-aineita ja energiaa. On kumma, että tästä ei ole juuri puhuttu.

Järjettömän runsas mainostaminen, mikä näkyy postilaatikoissakin, on eräs syy ylikulutukseen. Riittävä mainosvero suitsisi tätä ongelmaa. Tuotteiden kestoikää tulee pidentää poistamalla alv korjauksista ja huolloista. EU:n suunnitelmat kaikkien sähkölaitteiden saattamiseksi korjauskelpoisiksi varaosineen on tässä hyvää alkua.

Kestävää kehitystä on sekin, että jokainen maa tuottaa omat ruokansa, tässä Suomi 82 prosentin ruokaomavaraisuudella pärjää melko hyvin.

Ulkomaankauppaa tulee yleensäkin vähentää kuljetusmatkojen kilometriperusteisella ilmastohaittaverolla ja samalla lisätä tuotannon omavaraisuusastetta. Tämä ei tarkoita eristäytymistä kun samalla lisätään kansainvälistä yhteistyötä ihmiskunnan ongelmien ratkaisemiseksi.

Koko Suomi tuntuu rakennetun talouskasvun varaan, kuin kaikki kaatuisi ilman sitä. Miksemme kuitenkin tyytyisi 1970–1980-lukujen elintasoon, minkä luontokin varmaan kestäisi. Moni on myös sitä mieltä, että tuolloin elettiin hyvinvointiyhteiskunnan parasta aikaa.

Kirjoittaja on turkulainen valtiotieteen maisteri.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Pasi Lehmuspelto
tuho tulee
Ensimmäinen maailmanlopun profetia liikaväestöstä ja kaiken loppumisesta on varmasti esitetty kun naapuriluolaankin on tullut asukas.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Lohas
Enää on turha haaveilla ihmiskunnan kasvun ja kulutuksen täyskäännöksestä. Tähän on tultu sen biologisen totuuden seurauksena, joka vaatii kaikkea elollista lisääntymään. Tästä eteenpäin ihmiskuntaa vie olosuhteitten pakko.
Ne organisaatiot, jotka ihmiskunta on lähihistoriassa globaalisti rakentanut kiihdyttää tuotantoa ja kulutusta. GATT ja vapaakauppa on yksi tällainen kauppaa ja kulutusta kiihdyttävä ylikansallinen sopimus. Kun Trump yrittä kansallisista syistä rajoitta maailmankauppaa hänet leimataan yleisesti hulluksi. EU on toinen sellainen kulutuksen kiihdyttäjä, jonka olemme itse luoneet. EU:n tarkoitus on nimenomaan helpottaa ja keskittää tuotantoa ja kauppaa. Tuotannon keskittäminen lisää kuljetuksia ja liikenne tuo ongelmia.
Viikolla esiin nousi kaksi uutista, jotka kuvasivat elävästi mihin ollaan menossa. Ensimmäinen uutinen kertoi miten lomalennot etelään joutuivat lentämään Itä-Euroopan kautta, koska Keski-Euroopan ilmatila oli täynnä ja tukossa ilma-aluksista. Toinen uutinen kertoi Suomenlahden yllä leijuvasta saastepilvestä. Pilveä väitettiin aluksi männyn siitepölyksi. Sitten ilmoitettiin, että se onkin syntynet viinalauttojen pakokaasuista. Viimeinen uutinen totesi, että kyseessä on itäisen Euroopan saastepilvestä.
Ihmiskunta ei voi edetä nykyisellä tavalla,mutta jo nämä kaksi uutisesimerkkiä kertovat, ettei niihin kumpaankaan reagoitu kuin uutisen verran. Sitähän me saamme mitä olemme tilanneet
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »