Italialaislentäjä taisteli
Suomen puolesta

Sisiliasta kotoisin olevan professori Luigi G. de Annan kaapista löytyy henkilökohtaisia aarteita ensimmäisestä koulutodistuksesta armeija-aikaiseen alppijääkärin hattuun.
Sisiliasta kotoisin olevan professori Luigi G. de Annan kaapista löytyy henkilökohtaisia aarteita ensimmäisestä koulutodistuksesta armeija-aikaiseen alppijääkärin hattuun.

Talvisodassa kaatuneita sotilaita kunnioitettiin sodan päättymispäivänä 13. maaliskuuta. Yksi heistä on italialainen lentäjä Diego Manzocchi.

Maaliskuun 11. vuonna 1940 talvisota lähestyy loppua. Jää peittää vielä Ikolan järven pintaa. Suomen ilmavoimiin kuuluva Fiat G-50 hävittäjäkone yrittää hätälaskua. ”Fiiju” törmää lumivalliin ja kiepsahtaa ympäri. Pilotti jää vangiksi koneen alle ja kuolee. Lentäjä oli italialainen vapaehtoinen Diego Manzocchi (s. 26.12.1912).

l

Syksyllä 1939 Euroopassa alkaa sota. Italia julistaa olevansa ”ei sotatilassa”. Mussolini empii. Hänen armeijansa ei ole valmis. Muutamia hänen lähipiiriinsä kuuluvia henkilöitä, kuten ulkoministeri Galeazza Ciano ja sotamarsalkka Italo Balbo, Libyan kuvernööri, eivät halua osallistua sotaan Saksan rinnalla.

Englannin ja Ranskan kanssa käydään salaisia neuvotteluja. 29. syyskuuta 1939 ylikersantti Diego Manzocchi lähtee Camerin lentokentältä. Hän lentää Alppien yllä ja laskeutuu Embrunissa, Ranskassa. Poliisi kuulustelee häntä, mutta ei vangitse. Manzocchista on tullut virallisesti sotilaskarkuri. Miksi hän teki näin?

Asiaa ei ole vielä pystytty lopullisesti selvittämään. Virallinen selitys oli, että Manzocchi loikkasi rakkauden takia. Hän oli tavannut ranskalaisen tytön Rivieralla, rakastunut häneen ja halunnut tavata tytön uudelleen. Viehättävä tarina mutta ei uskottava. Diegolle lentäjän ura oli liian tärkeä.

Yhdeksi selitykseksi on myös tarjottu Manzocchin fasisminvastaisuutta. Tästäkään ei ole todisteita. Manzocchi oli ollut kuuliainen ja uskollinen Italian ilmavoimien lentäjä. Miksi hän lensi Ranskaan? Ainoa looginen selitys on, että Manzocchille oli annettu jonkinlainen salainen tehtävä.

Yksi mahdollisuus on, että hän oli vakoilulennolla Ranskan puolella ja tekninen vika pakotti hänet laskeutumaan. Oli pakko keksiä tarina loikkaamisesta. Tilanne Ranskan kanssa oli poliittisesti hyvin kriittinen ja vakoilun paljastuessa siitä olisi ollut vakavia seurauksia.

Toinen mahdollisuus on, että hänelle oli annettu tehtäväksi viedä Ranskaan jokin viesti, jonka italialaiset Saksaa vastustavat piirit olisivat halunneet saattaa Alppien toiselle puolelle.

l

Manzocchi ei voinut palata Italiaan. Hän kuuli Suomen urhoollisesta taistelusta ja päätti tulla Suomeen, jonne hän saapui 7. helmikuuta 1940. Manzocchi tunsi hyvin Fiat G-50 hävittäjän. Suomi oli ostanut niitä Italiasta eikä ollut helppoa saada koneita Suomeen vastoin Hitlerin tahtoa.

Manzocchi osallistui erilaisiin ilmataisteluihin ja sai suomalaisilta kollegoilta arvostusta ja sympatiaa. Hän opetti suomalaisia lentäjiä laulamaan italialaisia lauluja (vaikka jotkut olivat hieman ”kasarmihenkisiä”) ja jakoi heidän kanssaan sodan vaaroja ja voittoja. 11. maaliskuuta Manzocchi yritti estää venäläisen pommikoneen toimintaa. Taistelu alkoi ja loppui Ikolan järven jäälle.

Diego Manzocchi lepää sankarihautausmaalla Hietaniemessä. Kaukana Italiasta, mutta lähelle sitä maata, jonka hyväksi hän oli valmis taistelemaan ja kuolemaan.

Kirjoittaja on Turun yliopiston italian kielen ja kulttuurin professori.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.