Vihapuhe ja vuorovaikutus

Kaarlo Kalliala

Väline on viesti. En ole varma, olenko koskaan ihan ymmärtänyt, mitä Marshall McLuhan tällä tarkoitti. Eikö se kuitenkin voisi sopia nykyiseen nettirähinään?

Jokainen sivistynyt ihminen on sitä mieltä, että asenteet ovat koventuneet ja että se näkyy erityisesti yhä kiihtyneessä vihapuheessa. Niin voi hyvinkin olla, ja luultavasti onkin.

Olen silti tuumaillut, josko kysymys on ennen muuta välineestä. ”Sensaatiomaisempaa tekstiä haluavat etsivät sitä netistä, kun taas printtimediaa lukee aiempaa valikoituneempi ja rauhallisempi joukko”, kirjoittaa ekumeniikan professori Risto Saarinen (Teologinen aikakauskirja 5-6/2015).

Netti tuo yleiseen jakoon sellaisen suunsoiton, jollaista ennen harrastettiin vain omassa kaveripiirissä ja pöytäseurueessa, mieluimmin loppuillasta. Viesti on ollut ennenkin, väline on uusi. Ja kun väline on viesti, tehokkaasti leviävä vihapuhe suttaa yhteiskuntaa kaikeksensa.

Ei vihapuhe kyllä ennenkään pikkupiireihin jäänyt. Turkulainen Savukeidas julkaisi toissa vuonna Juri Nummelinin toimittamat rinnakkaisteokset Oikeiston/vasemmiston vihapuhetta 1900-1950. Kumpaakin riitti kirjaksi asti.

Ilmari Kianto tuskin pyrki aivan uskollisesti jäljittelemään sosialistiagitaattoria Pyhässä vihassa (1908). Silti hän saattoi tavoittaa viime vuosisadan alun vihanlietsonnan sävyn: ”Perkeleen herrat! Herrat perkeleet! Kansan sortajat: ruohtalaiset, suometarlaiset, nuorisuomalaiset ja muut valtapuolueet. Tullut on koston päivä.”

Vihapuhe on erityisen vastenmielistä siksi, että sanoista voi tulla tekoja. Jari Ehrnroothin väitöskirjan Sanan vallassa, vihan voimalla (1992) takakansiteksti viittaa Suomessa kertaalleen niin jo käyneenkin.

”Paikallisissa työväenyhteisöissä alkuperäinen uppiniskaisuus, kristillisperäinen autuudenlupaus ja sosialismiperäinen luokkaviha yhdistyvät tulenaraksi kudelmaksi. Luokkatietoisesta itsekasvatuksesta oli vain piiru aseelliseen vallankumoukseen.”

Olisi hyvä tietää, miten vihapuhuja vaiennetaan – netissä semminkin. Minä en tiedä. Ainakin on epätodennäköistä, että hän vaikuttuisi viiteryhmäänsä kohdistuvasta satiirista tai painokkaasta moraalisesta paheksunnasta.

Voi olla, että keskusteluilmapiiriin voi vaikuttaa vain siellä, missä oikeasti suostutaan vuorovaikutukseen. Sana on hieno: se vinkkaa siihen mahdollisuuteen, että ihmiset olisivat valmiita vaikuttumaan vuoron perään.

Aiemmin lainaamani Risto Saarisen lausahdus on hänen artikkelistaan Vihapuhe ja mustamaalaus teologian kysymyksenä. Artikkeli on kuitenkin teologinen lähinnä esimerkkimateriaalinsa puolesta. Sen tyypittelyille voi olla laajaakin käyttöä.

Argumentoinnin Saarinen jakaa kahtia, reiluun ja epäreiluun. Reilun tavoite on (yhteinen) totuus, epäreilun puolestaan vastustajan tappio ja omien voitto.

Ehkä julkisessa keskustelussa olisi hyödyllistä olla nimeämättä epäreilua väittämistä oitis vihapuheeksi. Saarinen ehdottaa lievempien muotojen nimityksiksi epäluulon herättämistä, epäluulon lietsomista ja mustamaalausta.

Ehkä on tehokkaampaa kysyä, miksi herättelet epäluuloa kuin suoraan tokaista: ”Tuo on vihapuhetta.”

Kirjoittaja on Turun arkkihiippakunnan piispa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Se että on syystä vihainen on vain asiallista
Yli puolet suomalaisista kokee Suomen turvallisuuden heikentyneen viimeisen puolen viuoden aikana. Ja syyllisiä tähän ovat ne jotka sallivat tämän tapahtua. Rikoksiin syyllistyviä on turha syyttää, roistot tekevät työtään jos heitä kutsuu kotiinsa. Turvapaikanhakijakriittisyys on enemmistön perusteltu mielipide. Ainutta "vihapuhetta" Suomessa on suvakkien vihapuhe vihapuheesta jolla he haluavat jo loukattuja suomalaisia satuttaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
puhetta toisesta poskesta
Harmillista, että virallisesta tunnepaletista poistetaan tunnetila toisensa jälkeen. Poistajilla ei ole ymmärrystä siitä, miksi ihmismieleen on pesiytynyt viha tai rakkaus. Ilman vihaa, sen tunnetta ja sen aiheuttamia tekoja ei ihmiskuntaa olisi olemassa. Itsesuojeluvaisto syntyy pelosta ja jalostuu vihaksi, jonka avulla muodostuu jatkuvuuden varmistava teko. Rakkaus toimii aivan samoin, mutta toiseen suuntaan.
Rakkautta ylistävä kirkko puhuu vain toisella poskellaan kun tuomitsee omaa asemaansa pelkäävät vihaiset ihmiset. Näitä vihaisia pitäisi ymmärtää ja auttaa poistamaan heitä vihaan johtanut pelko. Sen lisäksi, että ihmiset vihaavat niitä, jotka kaventavat heidän aineellisia etujaan he altistavat itsensä myös mielenterveydellisiin ongelmiin. Laukeamaton viha johtaa masennukseen ja liian usein primitiivireaktioihin.
Kirkolle heitetään täten haaste. Oppikaa ymmärtämään vihan olemus. Älkää syyllistäkö vihaavia, vaan niitä, jotka teoillaan saavat aikaan epätasapainon, epätoivon, pelon, vihapuheen ja senpurkavan teon.
Opetelkaa tuntemaan yhteiskunnan usein raadolliset hallintamekanismit. Ne ymmärtäessänne osaatte suvaita vihaa ja osoittaa syyttävällä sormellanne niitä, jotka päätöksillään syrjäyttävät pelkäävät ihmiset vihalle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: puhetta toisesta poskesta
Hieno kirjoitus, joka oli varsin ajatuksia herättävä, toisin kuin tuon "Liperi-Lassen" saarna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kumpikin ääripää tyst!
Ääripäät osallistuvat vihapuheeseen, joka estää normaalin keskustelun ongelmista. Poskea en alkaisi kääntämään. Anarkistit ja vasemmisto vihreineen huutaa natsia ja rasisitia kaikille jotka eivät jaa Rajat auki ideologiaa. Heillä ei ole perusteita huudoilleen, kuhan möykkäävät. Toinen ääripää lähettää aggressiivisia viestejä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: kumpikin ääripää tyst!
Ei ole mitään normaalia keskustelua. Suurin osa suomalaisista on peloteltu pitämään suunsa kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.