Puuhastelua oppimisen pinnassa

Tuoreen opetusministerin Sanni Grahn-Laasosen mukaan suomalaisten osaaminen on käännettävä nousuun, sillä oppimistulokset ovat notkahtaneet (HS 2.6.). Hallitus on tarttunut joutuisasti toimeen ja päättänyt tukea osaamista leikkaamalla opetuksesta 600 miljoonaa euroa. Jopa perusopetukseen ryhmäkokojen pienentämiseen jaettu 30 miljoonan valtionavustus on niistetty pois.

Valtiovarainministeri Alexander Stubbin mukaan raha ei ratkaise, vaan toiminta ja luovuus. Näitä taitoja opettajat varmasti tulevat tarvitsemaan, kun luotsaavat pienemmällä rahalla yhä suurempia ja oppimistaidoiltaan epätasaisempia ryhmiä.

Ja jos huonosti menee, suljetaan silmät. Matematiikan osaamista mittaavan TIMSS-selvityksen mukaan suomalaisten oppilaiden osaaminen huononi selvästi vuosien 1999 ja 2011 välillä. Miten Suomi reagoi tulokseen? Päätti, että kasiluokkalaiset eivät ensi vuonna osallistu vertailuun.

Ratkaisuksi kaikkeen tarjotaan koulun uudistamista digitaalisaation avulla. Vaikka oppimistuloksista ei tietääkseni ole kunnon tutkimusnäyttöä, tietotekniikan avulla aiotaan kehittää kriittistä ajattelua, kokonaisuuksien ymmärtämistä ja yhteisöllisyyttä.

Itse käytän sekä printtikirjaa että sähköistä oppikirjaa ja olen mukana suunnittelemassa yläkoulun sähköistä oppimateriaalia. Silti en ymmärrä, miten iPadit ja tabletit voisivat ratkaista kaikki koulun ongelmat. Vaikkapa yhteisöllisyys syntyy siitä, että ollaan yhdessä. Sen onnistumiseen vaikuttaa ennemminkin ryhmäkoko kuin se, että käytössä on ryhmäyttävä sähköinen sovellus.

On totta, että moni asia on helpompaa ja hauskempaakin käydä läpi tabletein, mutta koulun tärkeintä antia minun mielestäni on vuorovaikutus sekä oppilaan ja opettajan kesken että oppilaitten välillä. Sen kautta opitaan niitä taitoja, joita elämässä kai vieläkin tarvitaan: itseilmaisua, sosiaalisia taitoja, ryhmässä työskentelyä sekä argumentointia ja ristiriitojen selvittämistä. Kanssakäyminen on kaukana siitä oppitunnista, jolla oppilaat istuvat hiljaa ja naputtelevat näyttöä.

Oma ongelmansa on digitalisaatioon liittyvä viihteellistyminen. Usein digisovellukset tarjoavat pelillisyyttä ja hauskaa pintaoppimista ilman sen suurempaa pedagogista sisältöä.

Koulutyön painopiste ei saa olla mukavassa puuhastelussa, vaan pitkäjänteisyyden harjoittelussa. Olisi tärkeää oppia, että kaikki ei ole aina kivaa, vaan joskus pitää nähdä vaivaa eikä joka asia hoidu muutamalla klikkauksella.

Digisovellukset leikkaavat helposti pois kaiken sen, mikä tuntuu työläältä. Sen huomaa jo kotitehtävien tekemisessä: havaintojeni mukaan digikirjaa käyttävien oppilaitteni vastaukset ovat paljon lyhempiä kuin vihkoon tehdyt. Kynällä kirjoittaminen näyttää ohjaavan pidempään tuotokseen kuin kosketusnäyttö. ”Emmä sitten jaksanut naputella”, toteaa usea seiskaluokkalaiseni.

Haasteita tuovat myös oppilaiden heikot atk-taidot. Hokeman mukaan oppilaat ovat diginatiiveja ja opettajat tippuneet kelkasta, mutta se ei ainakaan meidän koulussamme ole totta. Turhan moni oppilas ei taida tietokoneen peruskäyttöä, vaikka osaisikin sujuvasti lisätä kuvan Instagramiin tai kysyä läksyjä Whatsappilla.

Ehkä digi-innokkaiden päättäjien kannattaisi pohtia ensin tavoitteet ja sitten vasta keinot. Mitä kaikkea tahdotaan koneilla saavutettavan ja mikä on se perustaso, jolla työelämässä pärjää? Pelkällä pelaamisella ja Twitterin käytöllä kun ei taida maailmassa vielä selvitä.

Tommi Kinnunen

Kirjoittaja on äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, kirjailija

”Kanssakäyminen on kaukana siitä oppitunnista, jolla oppilaat istuvat hiljaa ja naputtelevat näyttöä.”
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (34)

Vastaa
digi
Väline vai sisältö
Katselin, kuinka n 12-13 vuotiaat suunnisti lenkkipolulla tablettien kanssa.
Mikähän pedagoginen taika siinä oli?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sillä voi kuvata esim. karttamerkkejä
Vast: Väline vai sisältö
Tabletti on oikein näppärä vehje karttamerkkien opiskeluun. Ope antaa oppilaille vaikka listan karttamerkeistä jotka heidän täytyy ensin etsiä kartalta ja käydä kuvaamassa tabletilla. Lisäksi oppilaat voivat yhdistää nuo karttamerkit ja valokuvat kuvankäsittelyn avulla ja kivasti saatiin luotua oppimateriaalia ihan itse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
OOO
Vast: Väline vai sisältö
"Tabletti on oikein näppärä vehje karttamerkkien opiskeluun. Ope antaa oppilaille vaikka listan karttamerkeistä jotka heidän täytyy ensin etsiä kartalta ja käydä kuvaamassa tabletilla."

Hoh hoijaa. Karttamerkit voi opetella paljon helpomalla ja ja halvemmalla.

Mitä tyypillisin esimerkki tietotekniikan työntämisestä sellaiseen, missä siitä ei ole mitään apua.

Kuten kirjoittaja toteaa, puuhastelua, mutta ei varsinaista asian tekemistä.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Toinen äikänmaikka
Sama kokemus
Totta! Sosiaalisen median sujuva käyttötaito ei todellakaan tarkoita sitä, että nuorella olisi tietotekniset taidot muutoin kohdallaan. Olen joutunut ammattioppilaitoksen opettajana neuvomaan nuoria aikuisia, kuinka dokumentti tallennetaan muistitikulle. Ja muuta vastaavaa perusasiaa, puhumattakaan siitä että monet eivät hallitse alkuunkaan tekstinkäsittelyä. No joo, ehkä he työssä sitten käyttävät vain työpaikan omia rajallisia kirjaus- ym. ohjelmia, mutta hämmästyttävää on se, kuinka vaikealta ja tahmealta näiden opiskelussa tarvittavien atk-taitojen opettelu nuorista on tuntunut. Ja tietysti olen ihmetellyt, että mitä ihmettä siellä peruskoulussa oikein on tehty, kun taidot toiselle asteelle tullessa ovat näin heikot!
Mutta ymmärrän: kaikissa kouluissa ei ole TIETOKONEITA, joilla harjoiteltaisiin. Eipähän niitä nytkään ole tulossa lisää, kun hallitus leikkaa koulutuksesta. Hankerahoja syydetään mobiilioppimiseen, mutta perustaidoista ei näytä ylemmällä taholla olevan kiinnostunut kukaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kolmas äikänope
Vast: Sama kokemus
Samaa mieltä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ala-asteelaisen isä
Ruohonjuuritason ääntä
Kiinnostava kuunnella opettajan kokemuksia kentältä. Ne kuullostavat erilaisilta kuin isojen herrojen visiot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leuhka asenne opettajalla
Oppilaiden heikot atk-taidot?
Aika alentuvasti tämä opettaja oppilaisiinsa suhtautuu! Jokainen tietää, että kouluissa nimenomaan opettajat eivät ole ajan tasalla atk-taidoissaan.Sitäpaitsi, kenenkähän vika on, jos oppilailla on heikot atk-taidot? Eikö ole opettajan vastuulla opettaa ne niin, että ovat sitten myös hallussa? Opettajilta kuulee jatkuvasti ylemmyydentuntoista asennetta ja oppilaiden syyttelyä, mitä tämäkin kirjoitus osoittaa. Toki on opettajalle helppoa, kun suuri osa oppilaista osaa kyseiset taidot ilman hänen apuaankin. Mutta opettajan tehtävä on opettaa ja hänen taitonsa eivät ilmene niiden ohjaamisessa, jotka oppivat ilman opettajaakin vaan siinä että kaikki ovat asian ymmärtäneet ja sen hallitsevat. Vai onko tässä jälleen kerran ilmiö: "Kyllähän minä koko ajan opetan, mutta minkäs minä sille voin, etteivät he opi"!

Kirjoituksen leuhkaan tyyliin voi oppilaiden vanhempana vastata, että opetus tarvitsee todellakin ison remontin. Kouluun tarvitaan tehtävänsä oikein ymmärtäviä aikuisia, jotka eivät syyttele oppilaita omista puutteistaan. Opettajat ovat muutenkin liian vähän kosketuksissa "oikeaan" työelämään ja näin omahyväinen teksti on kyllä ihan selvä todiste siitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Näkis vaan
Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
Ilmeisesti et ymmärtänyt lukemastasi mitään, mutta ei kai se haittaa siellä "oikeassa työelämässä". Jatka toki samaan tyyliin. Kaltaisesi "oppilaan vanhemmat" pitävät huolta siitä, että opettajan ammatista on enemmän työntöä ulos kuin vetoa sitään. Mutta voithan toki itse kouluttautua opettajaksi ja näyttää, miten homma pitäisi tehdä oikeasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leuhka asenne opettajalla
Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
"Näkis vaan", kokemusta löytyy opettamisestakin, siksi juuri tiedänkin mistä puhun. Omien lasten kautta olen nähnyt miten koulu toimii ja edelleenkin se tuntuu olevan pääasiassa opettajien työpaikka. Mikään muu ammattiryhmä ei valita lehtien palstoilla niin paljon kuin opettajat. He eivät ole tottuneet olemaan itse arvioitavana jatkuvasti, kuten työpaikoilla yleensä. Eivätkö he siis tiedä alalle halkeutuessaan mitä homma vaatii? Helmiäkin löytyy, mutta uudistusta todella on saatava, jotta pääpaino olisi hyvässä opetuksessa ja vastuun ottamisessa oppilaiden hyvinvoinnista mm. koulukiusaamisen suhteen. Herkkähipiäinen ruikutus lehtien palstoilla antaa todella surkean kuvan koko ammattikunnasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pieni herätys
Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
Arvoisa "Leuhka asenne opettajalla"

Olet ymmärtänyt artikkelin viestin täysin väärin. Artikkelin pääviestinä on huoli koulun kehityssuunnasta, vähenevistä määrärahoista ja (kirjoittajan mielestä) joutavasta digihömpästä. Kirjoituksen sisältämä kritiikki on suunnattu edellä mainituista asioista päättäville tahoille, ei koulun oppilaille.

Mikäli ymmärrät näinkin hyvää tarkoittavat viestit hyökkäyksenä opettajan toimesta, voin vain kuvitella mitä Wilma-viestiketjuissasi tapahtuu :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mamuh
Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
hyvä näkökanta, turhaa on kuitenkin vastakkainasettelu, lapsi ja nuori löytää vanhemman ja opettajan hyvästä dialogista mallin niin vuorovaikutukseen kuin oppimiseen. Asia mikä haastaa meitä vanhempia ja opettajia. Oppimisesta on tullut enenevästi elinikäinen oikeus ja haaste, maailma muuttuu vauhdilla, ja kyllä teknologialla on siinä merkittävä rooli, nopeutetussa tahdissa tuodaa asioita ns. arkeen, opetussuunnitelmatyö ei tahdo ehtiä mukaan, nyt jo uusi ops 2016 sisältää uudelleen tarkastelemisen tarpeen, opettajien oppilaiden tutoroinnin ja opettamisen mahdollistaminen on tärkeää rinnan ns. osallisuuden mahdollistamisessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leksa
Neljä assoiaatiota
1) Helene Schjerfbeck: Paluu yksinkertaisuuteen, perusasioihin ohjaa oikealle tielle
2) Pikku Prinssi: Filosofia ja mielikuvitus ovat tärkempiä kuin kuin teknisen "lehityksen" tuoma kiireinen ja pinnallinen tehokkuus
Pekka Pihlanto: Syvällinen ajattelu vaatii pitkäjanteisyyttå ja ja ponnisteluja - lukemista
Oma kokemus aikuisopettajana 25 vuotta: Yhteisöllisyys syntyy arjen solidaarisuudesta
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vihaa riittää
Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
Taidat olla yksi opettajia vihaava vanhempi
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
A
Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
Aika alentuvasti tämä kirjoittaja suhtautuu opettajiin. Jokainen tietää, että kommentoija perustaa väitteensä mutuun. Varmasti opettajien atk-taidoissa on eroja, mutta oppiaineesta riippuen sitä käyttöä sovelletaan sisällön opetteluun tai sitten tietotekniseen taitoon.
Väitän, että aika moni opettaja tunnistaa saman: atk-taidoissa oppilailla on isoja eroja, osa hädintuskin osaa avata tietokoneen ja toiset osaavat enemmän. Osaamiserot aiheuttavat aikamoista häslinkiä kun toiset tarvitsevat koko ajan apua ja toiset turhautuvat itsestäänselvyyksiin. Isommat ryhmäkoot vain pahentavat tilannetta. Kolumnin pointit menee kuitenkin kommentoijalta ohi. Digitaalisuus ei ratkaise kaikkea, ei tee autuaaksi, sillä tietokone/tabletti on vain väline siinä missä kirja tai kynä. Todellinen riski on, että oppimisesta tulee kevyttä puuhastelua, pelkkiin kivoihin asioihin keskittyvää pintapuolista tekemistä. Tablettityöskentelyä on myös hankalampi valvoa ja katsoa että oppilaat todella keskittyvät siihen mihin piti eikä esim. facebookkiin tai pelaamiseen. Laitekulut vaatimusten myötä vain kasvavat eikä loppujen lopuksi edes säästetä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ope
Vast: Vast: Oppilaiden heikot atk-taidot?
Hei. Joo eihän se mittään jos on heikot atk taidot mutta, kun on ongelmia lukemisessa, matematiikassa, ryhmätyöskentelyssä, käyttäytymisessä ja keskittymisessä. Nykyään nuorissa aikuisissa on paljon niitä jotka eivät ossaa muuta kuin näpyttää tapletteja ja kännykkää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Opettaja kans
TVT on vain osa opetusta
Jutusta saa sellaisen käsityksen, että koulussa kaikki tehdään nykyään tablettia ja tietokoneilla. Ei se nyt ihan noin mene. Tietotekniikka on hyvä apu koulussa, mutta se on yllättävän pieni osa opetusta. Ja jos nuoret eivät jaksa kirjoittaa pitkiä vastauksia niin mitä sillä on tekemistä esim. tabletin kanssa.? Nykyään tuntuu olevan niin muodikasta syyttää kaikesta tietotekniikkaa. Voisiko olla, että ajat ja tavat ovat muuttuneet ja oppilaat sen mukana? Väitän, että ne suurimmat ongelmat tulevat ihan sieltä kodin asenteista. Ja mitä tulee opettajien osaamiseen niin ei se varmaan muun kansan osaamisesta eroa. On innokkaita nörttejä ja sitten niitä joiden mielestä kynä on ainoa oikea kirjoitusväline. Ja se, että nuoret osaa räplätä kännyköitä ja tabletteja, ei tee heistä mitään diginatiiveja. He osaavat toki käyttää kännyköitä, mutta moni ei osaa edes lähettää sähköpostia, saati käyttää tekstinkäsittelyohjelmia.

En muuten ymmärrä mistä kirjoittaja on keksinyt, että yhteisöllisyyttä opetellaan vain tietotekniikan avulla? Liekö provo?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
pentti
Digikoulu
Jospa TIMSS onkin huono testi, PISA-tuloksissa Suomi puolestaan loistaa?

Padien käyttö on nykypäivää. Pöytäkoneet ja läppärit myyvätkin vuosi vuodelta huonommin. Kouluissa pitäisi ehdottomasti keskittyä enemmän iOS- ja Android-alustojen käyttöön. Kouluissa voisi myös entistä enemmän lisätä peliohjelmointia ja pelillistämistä. Peliala on ainakin nykyisin pörssiluvuin se kasvavin ala. Digikirjoissa on paljon hyvää. Ne myös pysyvät kätevästi ajan tasalla eikä kustannukset oikeasti ole niin suuret, jos kirjatilaus maksaa esim. 10-20 eur/kk ja sillä saa koko koulun kaikki kirjat. Padi maksaa noin 800 euroa. Sillä hoitaa lähes kaiken oppimisen nykyään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
?
Vast: Digikoulu
Koulu voisi opettaa ajattelemaan sekä jäsentelemäänn suuria kokonaisuuksia.

Tätä vastaan digitalisaatio tuntuu kuitenkin vievän. Edustaako kännykän ruudulla pomppivat linnut nykyaikaisen ajattelun "huippua"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.