Aitoja väärennöksiä

Kohta kuusi vuotta pyörinyt Wäinö Aaltosen museon väärennösjuttu on nyt ilmeisesti lopultakin saatu päätökseen. Hovioikeus vapautti turkulaisen taidekeräilijän kaikista syytteistä kesän 2009 venäläisen avantgarden näyttelyn suhteen. Näyttelyhän jouduttiin lopulta nolosti sulkemaan, kun sen keskeiset työt osoittautuivat väärennöksiksi.

Huvittavaa sinällään, että Turun Sanomat on koko jupakan ajan sitkeästi jättänyt kertomatta ”turkulaisen taidekeräilijän” nimen, vaikka kaikki tietävät että kyseessä on Jaakko Lindberg, ja muu media on nimen kyllä kertonut – kuten teki myös Tusari itse näyttelyn aikana.

Lain sormi jäi osoittamaan Turun taideammattilaisia: heidän olisi pitänyt olla tilanteen tasalla ja varmistautua töiden aitoudesta, varsinkin kun keräilijä itsekin hovioikeuden mukaan sellaisia epäilyjä esitti.

Turussa kiistettiin aluksi jyrkästi kriitikko Otso Kantokorven väärennöspaljastukset. ”Tosiasioiden vääristelyä”, sanoi kuvataidejohtaja Päivi Kiiski. ”Ei tarvetta jatkotoimenpiteisiin”, kuittasi puolestaan kulttuurijohtaja Minna Sartes Turun Sanomissa. No, tekevälle sattuu, eikä aidon erottaminen väärästä ole helppoa edes huippuammattilaiselle.

Aikaisemmin taideteoksen aitous perustui lähes yksinomaan asiantuntijan silmään: kyllä, tämä on ehdottomasti Mestarin kätten töitä – mikä viiva, mikä värien käyttö, mikä hänelle niin tyypillinen sommittelu! Sitten jokin ikävä uusi tutkimusmenetelmä paljastaakin karmean totuuden.

Kun alankomaalainen Jan Vermeer alkoi nousta maailmanmaineeseen 1800-luvulla, hänen nimeensä kirjattiin 66 maalausta. Yksi kerrallaan lista on hivunnut, ja nyt jäljellä on enää 34 aidoksi oletettua Vermeeriä. Museo toisensa jälkeen on joutunut kiikuttamaan vetonaulansa kellariin.

Vielä huonommin on käynyt Leonardo da Vincille, jolta tunnetaan enää kourallinen aitoja maalauksia. Mona Lisan ja Viimeisen ehtoollisen lisäksi ei taida löytyä kuin seitsemän työtä, joiden aitoutta kukaan ei ole epäillyt.

Olen joskus huvitellut postmodernilla ajatuksella, että jonkun suuren mestarin viimeinenkin työ osoittautuu väärennökseksi tai vain toisen aikalaisen tekemäksi. Jäisikö taiteilijan maine silti elämään? Ehkäpä. Eihän Homeroskaan kirjoittanut Iliasta ja Odysseiaa, ja koko äijää ei kenties ole edes ollut olemassa.

Miksi aitous on niin tärkeää? Maalaus, jota miljoonat ovat käyneet ihailemassa, on edelleen sama, vaikka se ei olisikaan itsensä da Vincin tekemä. Mutta jos joskus osoittautuisi, että Mona Lisa olikin pikkuveli Giuseppen maalaama, taiteenharrastajien toiviomatkat tyssäisivät siihen.

Aito asia. Se aito ja alkuperäinen. Aito maku suoraan luonnosta. Aito Rolex, Gucci, Prada, ei mikään väärennös. Mutta mitä väliä, jos kopio on niin hyvä, että totuus paljastuu vasta elektronimikroskoopilla? Kaukana ei ole sekään aika, kun 3D-printteri tekee molekyyli molekyyliltä identtisen kopion lähes mistä tahansa. Missä silloin on aitous?

Taiteen väärennöksistä suurin osa on tietysti erilaisia: ei kopioita, vaan töitä, jotka matkivat taiteilijan tyyliä niin taitavasti, että ne menevät täydestä tavalliseen taiteen ystävään – ja usein asiantuntijaankin, kuten vanhojen mestareiden töiden hupeneminen osoittaa. Joidenkin arvioiden mukaan Suomen taidekaupassa liikkuvista töistä jopa viidennes on tällaisia väärennöksiä.

Mutta lopuksi, entä sitten? Tuossa minulla on seinälläni aito Pekka Halonen, jossa silmäni lepää ja josta sieluni nauttii.

ESKO VALTAOJA

Kirjoittaja on avaruustähtitieteen professori Turun yliopistossa

”Mutta mitä väliä, jos kopio on niin hyvä, että totuus paljastuu vasta elektronimikroskoopilla?”
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vastaa
Väärennös
Tieteen väärennökset
Taiteen väärennöksien merkitys on kyseenalainen, mutta entä tieteelliset väärennökset? Monet tutkijat ovat niin vakuuttuneita hypoteesistaan, että vahvistavat sen väärennetyillä tutkimustuloksilla tai luonontieteellisillä havainnoilla. Esimerkikisi ihmisen sukupuuta on rakennettu pildownin ihmisfossiilila, joka koostui ihmisen kallosta, orangin alaleuasta ja simpanssin hampaista. Nykyään väitetään että ihmisen ja simpansin perimä 99% samanlaista, mutta tosiasiassa 90% olisi lähempänä totuutta ja x-kromosomin kohdalla 50% lienee oikea arvo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Repe vaan
Valtaoja erehtyy.
Turun Sanomat on jo 18.6.2009 päivätyssä, WAMin kesänäyttelystä kertovassa uutisessaan maininnut turkulaisliikemies Jaakko Lindbergiin nimen.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kinukki
Kopioimalla nousuun
Niin, mitä turhaan kenekään tehdä innovaatioita tai luoda uutta kun kopioimalla jonkun muun tekemisiä pääsee paljon helpommalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Velmu
Monille tuttu asia
Väärentäminen ja kopiointi sivuilmiöineen on tuttu juttu maailman sivu.
Yhdenlainen vedättäminen oli kans aikanaan kovassa huudossa eli antiikkihuonekalujen liukuhihnatuotanto viime vuosisadan loppukymmenillä. Ensin tyhjentyivät vintit ja muut säilytystilat vanhasta rojusta ja kun kysyntä vain jatkui, niin kekseliäät yrittäjähenkiset panivat puusorvit sun muut työstövälineet vinkumaan. Ruotsin suunta oli vilkkaassa liikennöintikäytössä. Laajoilla aukeilla Pohjanmaan eri maakunnissa toiminta oli erityisen huomattavaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Taiteen ystävä
Provenienssin merkitys
Kun arvioidaan taulun rahallista arvoa esim. sijoituskohteena, kyse ei olekaan vain maalauksen taiteellisesta taidonnäytteestä, vaan nimenomaan sen taustatekijöistä, ajasta ja tekijästä. Sama koskee mm. antiikkiesineiden arvotusta. Suurten mestarien kopioiminen sinänsä ei ole väärin, mutta työn aidoksi väittäminen on. Louvressa näkee taideopiskelijoita, jotka opettelevat tekniikoita ja hahmotusta juuri mestarien teosten avulla. Taitavimmat kopioijat luovat myös aivan uusia tauluja saman tekniikan mukaan ja osaavat väärentää tauluun liittyvän materiaalinkin niin hyvin, että vain kehittyneemmillä metodeilla huijaus voidaan todeta, jos silloinkaan. Kukaan ei tiedä, paljonko on väärennöksiä maailmalla. Tuotteliaat mestarit sitäpaitsi maalasivat usein vain olennaisimman ja antoivat oppipoikiensa tehdä loput ohjeittensa mukaan, joten eivät alkuperäisetkään aina täysin kyseisen maalarin tuotteita ole. Nämä oppipojat, jos eivät itse ole nousseet mestareiksi, ovat voineet kuitenkin tehdä "aitoja" tuotteita hyvän opin saatuaan vaikka kuinka paljon.

On käynyt myös esim. klassisessa musiikissa niinpäin, että toisen säveltäjän tuotetta on pidetty tunnetumman tuotteena. Kun vaikutteita kuitenkin kaikki ovat saaneet toisiltaan, niin tahatontakin plagiointia on syntynyt paljon. Tiedemaailmassa on tunnetusti paljon suoraa toisen ideoiden ja teorioiden kaappausta.

Kaikessa korkeakulttuurissa suurten "loppuunpureskeltujen" klassikoiden lisäksi kannataa tutustua niiden "vähäisempien" aikalaisten tuotantoon. Saa uusia elämyksiä ja näkee, että suuret mestaritkin ovat vain aikansa lapsia. Kaunis esine tai maalaus on sinänsä ilo silmälle ja rahallinen arvo on periaatteessa yhdentekevä, ellei sitä ole myymässä.



Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaikuttunut
Vast: Provenienssin merkitys
Hieno sana tuo provenienssi. Otin heti mielipiteen vakavammin kuin jos olisi puhuttu arkisesti aitoudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Äijä maalta
Mikä on aitoa mikä ei
Taiteessahan ei makseta korkeata hintaa kankaasta ja väripigmenteistä vaan ideasta. Arvo on sillä, joka on keksinyt alkuperäisen idean ja joka on taiteen kaanonissa nostettu mestarin asemaan. Se on taas toinen juttu, että yksittäisen nykytaiteilijan arvostus saattaa nousta pilviin ja pudota sieltä alas kulloisenkin trendin mukaan.
On helppo ymmärtää, miksi väärennetty seteli ei ole sama kuin aito, vaikka kummatkin ovat periaatteessa vain painettuja paperinpaloja. Ja jos seteli on hyvin väärennetty, niin sillähän saa tavaraa kaupasta. Oma lukunsa ovat vuonna 1918 kansanvaltuuskunnan Suomen pankin setelipainossa painamat setelit. Ne julistettiin laittomiksi, vaikka ne olikin painettu aidoilla laatoilla aidolle setelipaperille, mutta painajat olivat vääriä. Aitous on siis sopimuksenvarainen asia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
heppu hei
Mielenkiintoista
Jos Esko vaikka myisi käytettyä autoa niin voisin ostaa sen melkein täydellisen aidoilla seteleillä. Veikkaan että kauppoja ei syntyisi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.K.
Umpuukiako?
Tukitsin Eskon kirjoituksen siten, että esineen tai kuvan arvo omistajalle ei riipu tekijästä, eikä siitä, mitä joku hurahtanut siitä mahdollisesti maksaisi. Olen aivan samaa mieltä. Jos kuva tai esine miellyttää minua ja saan siitä hyvät fiilikset, se on minulle arvokas. Perikunta voi sen heittää roskalavalle!

Minusta kuva tai esine on aito teos, vaikka se muistuttaisi jonkun toisen tekelettä. Tekijän on vain tunnustettava se omakseen. Korkeasti oppineiden lakimiesten asia on, käydäänkö myöhemmin oikeutta matkimisesta.

Minusta ihmiskunnan turhimpia keksintöjä on arvottaa turhuuksia.
Tietysti, jos on niin paljon rahaa kuin Roopella, voi maksaa miljoonia
kauniista kivestä tai vanhasta rumasta taulusta. Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa? Minä käyttäisin rahat kulutukseen ja kohtuullisen mukavaan ja kiinnostavaan elämään. Käärinliinoissa ei ole taskuja, yleensä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Oikea päätös
Tieto on valtaa
Avaruusprofessori ehti viime tingassa haaskalle.

Mikäli oikeat asiantuntijat olisivat todistaneet taulut väärennöksiksi, hovioikeuden päätös olisi ollut toinen. Kun tuomiot annetaan faktojen perusteella eikä blogeissa ja kolumneissa louskuttamalla, niin silloin käy näin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Halosta päähän
Aito aidompi väärennös
Pekka Halonen ??? Mistä tiedät ja onko sillä lopulta väliä. Taulu on taulu oli se sitten kenen hyvänsä maalaama... vai kuinka?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »