Vapaus

Olen vapaa ihminen vapaassa maassa. Vapauteni olen ottanut itse, saamalla vapaasti päättää.

On vapauttani pitkän elämäni varrella koeteltu. Olin tutkijalautakunnan edessä kieltäydyttyäni tarttumasta aseeseen, valittuani valittavissa olleen siviilipalvelusvaihtoehdon maan palvelemiseksi. Olen siis sivari, jonka eettinen vakaumus on kolmijäsenisen tutkijalautakunnan testaama.

En ollut syntyessäni vapaa, minut oli liitetty muun muassa kirkkoon. En saanut 15-vuotiaana valita käynkö rippikoulun vai en. Annoimme tämän vapauden lapsillemme: saatte valita koulussa uskonnon opetuksen, jopa minkä tahansa uskonnon tai elämäntapatiedon. Vaan eivät hekään sitä vapaasti valitse, vaan meidän, vanhempiensa, ohjaamina.

Niin lie hyvä, uskonnossa kuin uskonnossa kuin ateismissakin.

Kirkko on siitä hieno, että sen veronkeruusta voi vapaasti erota, valtion veronkeruusta ei. Saan silti olla sananvapaudessa sitä mieltä, että kirkon eettinen etu olisi kerätä jäsenensä sanomansa kautta, vapaaehtoisten liittymisten kautta. Kun ihminen olisi kypsä liittymään kirkkoon, hän olisi aito jäsen. Syntymästä kirkkoon liitetty jäsen ei tee sitä tahdostaan, vapaasti. Ei missään uskonnossa.

Aikuisina uskontoon liittyneet jäsenet olisivat teoriassa uskollisia, seurakuntaan sitoutuneita uskovaisia.

Ja sitten luemme Isis-terroristeihin liittyneistä. Vaan sepä ei olekaan kirkko kirkon moraalilla, vaan aivan toisenlainen järjestö. Ihmisten uskoa hyödykseen käyttävä uusnatsistinen ja -nationalistinen fanaattinen aivopesusysteemi, uus007 – lupa tappaa, jännä. Minulle sivarina motivaatio liittymiseen on täyskäsittämätön, silti elämän totena uskottava.

Vapaus ei ole uskoa, se on tietoa. Tiedän, en usko.

Opiskelin kristinuskon suomalaisia kiehkuroita ohjaamalla Torsti Lehtisen Janon ja Heikki Ylikankaan Histan häät, Paavo Ruotsalaisen tarinan. Vapaana ateistina halusin testata epäuskoni, kävin päin epäilyjäni, kohtasin tarinat ja historian ja yhteiskunnan vaateet ja tarpeet uskonnolle. Ymmärsin lisää.

En tullut uskoon, jäin ateistiksi, oppineemmaksi kuin ennen. Yritän päästä sivistyksestäni eroon lisäämällä sitä, sen tien päässä ei Allahia, Buddhaa tai muuta jumalaa ihan heti ole näkyvissä. Kun kuolen, kuolen kuin puu, perhonen tai planeetta, jään osaksi tätä jatkumoa uudessa muodossa. Tiedän, että ei ole alkua tai loppua, on vain alkuja ja loppuja.

Tiedän, että on uskontoja. Tiedän niitä tarvitun yhteiskuntien eli ihmisten yhteiselämän järkeistämiseksi, sukurutsan karsimiseksi, siisteyden kehittämiseksi, ihmiskunnan kasvun aiheuttamien yhteiselon sääntöjen (moraalin) luomiseksi. Eivät ne ole huonoja olleet eivätkä ole. Ne ovat osa kehitystä, osa sosiaalista evoluutiota.

Tätä jarruttavat niistä rahaa tekevät rahakasautumat, kirkot. Kaikkien kirkkojen taloudellinen etu vaatii, että kehitystä ei tapahdu kohti vapautta, vapaata ajattelua. Vatikaani lie länsimaissa kärjessä, enpä usko oman kirkkomme jäävän pahasti jälkeen. Islamia en tunne, mutta ei Mekka hotelleitta, matkatoimistoitta, rahatta ihmisiä sinne kerää.

En ymmärrä vapaan valtion sitoutumista kirkkoon tai mihinkään. Mille muulle se lailla verotusoikeuden antaisi ilman historian taakkaa? Kirkko rakensi valtion, valtio maksaa velkaa. Vai sen korkoako vain?

Velasta vapautuu maksamalla sen viimeisen erän. Monesko erä tässä pelissä on jo menossa?

Vapaa maa, vapaa sinä, minä.

JUSSI HELMINEN

Kirjoittaja on ohjaaja, näytelmäkirjailija, vain teatterinjohtajuudesta eläkkeellä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Kadunmies
Taisi unohtua
Jussi, oletko unohtanut, että myös sinun vapautesi on lunastettu kalliilla hinnalla? Kuuntelepa ensi lauantaina pidettäviä puheita, jos tuo asia vaikka vähitellen valkenisi sinulle.

Sivarina ei ole hauska elää esimerkiksi Venäjällä, eikä Neuvostoliitossa katsottu hyvällä kirkkoon menijöitä.

Jos et vieläkään olisi sitä huomannut, niin vapaus on suhteellinen käsite.


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jäsen
On se kummaa...
Tämä aina ihmetyttää, miksi nämä "ateistit" ovat niin hillittömän kiinnostuneita kirkosta ja uskosta? Samoin kuin se, miksi he nimenomaan ovat aina valmiit saarnaamaan oman uskonsa puolesta? He väittävät olevansa ennakkoluulottomia ja hyväksyvänsä kaiken, mutta todellisuudessa he tuomitsevat ankarasti jokaisen joka ei ole samaa mieltä heidän kanssaan. Miltähän se kuulostaa? Olisko fundamentalismi tai kiihkouskovaisuus se mikä tulee mieleen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ambro
Kukin tavallaan
Minulle on sama miten kukin itseään jujuttaa henkistä vapautta etsiessään, kunhan ei ole vaarallinen ympäristölleen.
Toivottavasti et sentään valaistu.

Käytännön elämässä jokun ottama/saama vapaus yleensä siirtyy jonkun toisen rasitteeksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ambro
Vast: Kukin tavallaan
Anteeksipyyntö Jussi Helmiselle.

Koska kirjoitat omalla nimelläsi, oli huomautukseni valaistumisesta henkilöön kohdistuvana asiaton.
Pahoittelen mokaani.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jakke
Hoh hoi
Jos kaikki toimisivat, kuten kirjoittaja niin Suomi ei olisi enää vapaa maa. Olisiko kirjoittaja silloin vapaampi kuin nyt.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Reginella
vapaus on vähissä
Ketään ei liitetä syntymähetkellä kirkkoon. Se tapahtuu vasta kasteessa. Suuri osa ymmärtää kasteen merkityksen vain nimenantotilaisuutena. Lehdissäkin lukee että "..tyttäremme sai kasteessa nimen Maija...". Miksi siinä ei lue, että tyttäremme Maija liitettiin kasteessa kirkkoon?
Mikäli ei ole minkäänlaista vertailupohjaa lapsena/nuorena saadun koulu- ja kotikasvatuksen kautta uskonnoista voi tuskin olla milloinkaan "kypsä" liittymään oikein mihinkään uskontokuntaan. Hetken mielijohteesta ja mahdollisesti kaveripiirin painostamana saattavat nuoret tehdä melkoisia erehdyksiä liittymällä radikaalisiin uskonnollisiin järjestöihin. Tuskin uskomisesta on kyse, vain seikkailunhalusta. Siitä saattaa seurata yhtä ja toista ikävää myöhemmässä vaiheessa.
Vapaus on kovin suhteellinen käsite. Ei näemmä ateistikaan ole vapaa kun miettii uskonasioita työkseen. Euroopassakin vapaus on kortilla ja sananvapauskin kovin haperalla pohjalla. En lähtisi ylistelemään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivariveteraani
Mainio kirjoitus
Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Onneksi on erilaisia näkökulmia. Ihmettelen, ehkä naiiviuttani, miten jotkut tällaisestakin kirjoituksesta hermostuvat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Reginella
Vast: Mainio kirjoitus
Hermostuvat? Saahan sitä ottaa keskustelupalstalla osaa ja ilmoittaa omaa mielipidettään. Oletko jotenkin ymmärtänyt keskustelu- ja mielipidepalstojen merkityksen väärin? Kirjoitukset saattavat hyvinkin olla mainioita ja upeita mutta eri yksilöillä vain on erilaiset mielipiteet monista asioista. Ne, jotka kirjoittavat, näyttävät sillä, että miettivät asioita. Toiset taas tyytyvät ilmoittamaan että olipa mainio kirjoitus kun itsellä ei ole asiaan mitään mielipidettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »