Kirja tekee ihmisen

Syksyllä suomeksi ilmestyvässä monumentaalisessa, tärkeässä kirjassaan The Better Angels of our Nature Harvardin yliopiston professori Steven Pinker kuvailee niitä ”luonteemme parempia enkeleitä”, joiden ansiosta maailma on viime vuosisatojen aikana muuttunut yhä paremmaksi ja inhimillisemmäksi paikaksi.

Kahdeksallasadalla sivulla Pinker kuvailee kaikkea sitä positiivista kehitystä, joka aivan liian usein hukkuu huonojen uutisten ja lööppien alle. Hän myös osoittaa tilastolla toisensa jälkeen, kuinka esimerkiksi väkivalta on vähentynyt maailmassa, katsotaan sitten sotia tai arjen väkivaltaa, perhesurmista puukotukseen nakkikioskin jonossa.

Ajatustapamme ovat muuttuneet nopeasti. Ei ole kauan siitä, kun orjuus oli täysin hyväksyttävää ja luonnollista, suorastaan jumalallisesti määrättyä. Rikollisia poltettiin roviolla, ja jos heitä ei ollut tarjolla, koko kylä kokoontui nauraen katsomaan kuinka kissa kidutettiin hengiltä nuotiossa. Sotaan valmistautuminen oli ylevintä, mitä nuori mies saattoi ajatella. Ja voi väärärotuisia tai -uskoisia, ulkomaalaisia, homoja, köyhiä, naisia ja muita ali-ihmisiä.

PINKER POHTII myös syitä siihen, että paremmat enkelit ovat saamassa yliotteen. Ihmisluonto ei ole voinut paljoa muuttua vuosisatojen mittakaavassa; evoluutio on aivan liian hidas prosessi selittämään aikuistumistamme.

Yksi tärkeä syy on varmastikin maailman vaurastuminen, 1700-luvulla alkanut teollinen vallankumous. Tiede ja teknologia tekivät ajan mittaan mahdolliseksi sen, että taskunsa saattoi täyttää muillakin tavoin kuin naapurilta tai naapurikansalta ryöväämällä. Maailma ei ollut enää nollasummapeliä.

Mutta ei pelkästään parempi lapio, tai peräti kaivinkone, riitä tekemään minusta parempaa ihmistä. Lapiolla voi tappaa, ja kaivinkoneella kaivaa joukkohautoja. Mistä on kummunnut se myötätunto, sympatia, yhteisen ihmisyyden tunne, joka saa meidät noudattamaan kultaista sääntöä?

”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” Ajatus on vuosituhansia vanha, ja löytyy luultavasti kaikista uskonnoista ja eettisistä systeemeistä. Mutta vasta aivan viime aikoina ihmiskunta on alkanut käyttäytyäkin sen mukaisesti. Miksi ihmeessä?

YKSI PINKERIN ehdottamista selityksistä on vastustamattoman kaunis. Kirjallisuus on tehnyt meistä ihmisiä. Eikä ainoastaan tietokirjallisuuden kautta lisääntynyt ymmärrys, vaan myös kaunokirjallisuus.

Kirjapainotaidon teknologian kehittyminen ja lukutaitoisuuden kasvu saivat länsimaissa aikaan todellisen räjähdyksen kirjojen saatavuudessa 1700-luvulla – juuri samana ajanjaksona, jota sanomme järjen ja valistuksen ajaksi, ja josta alkoi Pinkerin ”humanitääriseksi vallankumoukseksi” nimittämä edelleen jatkuva muutos.

Yhä useamman tavallisen ihmisen kädessä oli kirja. Ne saivat hänet näkemään ja ymmärtämään maailmaa aivan uudella tavalla. ”Lukeminen on perspektiivin saamisen teknologiaa”, kirjoittaa Pinker.

Kaunokirjallisuus tarjosi ihmiselle ensimmäistä kertaa keinon asettua toisen ihmisen asemaan: millaista on olla köyhä, lapsi, muukalainen, orja tai nainen? Kirjaa lukiessa joutuu jakamaan toisen ihmisen maailman, ajatukset ja tunteet, irrottautumaan hetkeksi omasta pienestä itsekeskeisyydestään.

Seitsemän veljestä, Punainen viiva, Täällä Pohjantähden alla, Puhdistus... Kun pystymme jakamaan kirjallisuuden kautta yhteisen ihmisyytemme, kykenemme myös kohtelemaan toista kuten haluaisimme itseämme kohdeltavan.

ESKO VALTAOJA

Kirjoittaja on avaruustähtitieteen professori Turun yliopistossa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Sinä sen sanoit
Toivoisin mahdollisimman monen lukevan kolumnisi ja jään innolla odottamaan Pinkerin kirjan suomennosta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kirja pitää ihmisenä
Mielenkiintoinen ajatus, jonka näin yhdellä lukemisella allekirjoitan. Oma arki- ja elämänkokemukseni vahvistaa omaa mielikuvaani asiasta, kirjoja lukevat ovat empaattisempia ja mielipiteissään harkitsevampia. Vähän lukevat muodostavat kantansa nopeasti, jyrkemmin ja pitävät niistä tiukemmin kiinne vastatodisteluista välittämättä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kirja pitää ihmisenä
oma elämänkokemukseni taas kertoo, että kaikki mielikuvat ovat harhaa, ja ovat olemassa ainoastaan asianomaisen korvien välissä. Voi olla, että kirjoja ahmiva on mielipiteissään harkitsevampi ja terävämpi, mutta saattaapi myös olla, että täysin lukematonta ei kiinnosta tyrkyttää mielipidettään/väitellä lainkaan..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
niiino
tämä "ihmisluonto" on mielestäni vain välinpitämättömien ihmisten selitys huonolle käytökselleen. En ole lukenut kaunokirjallisuutta, mutta koen silti olevani empaattinen kaikkea elävää kohtaan. Koen asiaan vaikuttavan enemmän yleisen ilmapiirin rakkaudettomuuden. "rakkaus on ihan homoa"
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aikuistummeko enää entiseen tapaan?
"hmisluonto ei ole voinut paljoa muuttua vuosisatojen mittakaavassa; evoluutio on aivan liian hidas prosessi selittämään aikuistumistamme. ". Ehkä ihmiset ei aikuistukkaan siinä määrin kuin ennen vaan jäävät lapsen kaltaisiksi.

Esimerkiksi sutta pidetään tunteettomana petona mutta koira voi olla mukava "ystävä" ihmisellekkin. Jossain on ollut ajatus että susi on kasvanut aikuiseksi mutta koira ei kehity aikuiseksi vaan jää joiltain osin pennun tasolle. Samoin voi olla ihmisilläkin että emme kasva siinä määrin kuin ennen aikuisiksi kaikilta osin vaan jäämme osin lapsiksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
samaa mieltä!
Kun mietin tuntemiani ihmisiä, ne, jotka eivät lue lainkaan kirjoja, ovat kyllä niitä ikävmpiä tyyppejä. He ovat aggressiivisia, pitkävihaisia, rasistisia ja lyhytnäköisiä. Joten tuntuu, että tässä väittämässä on kyllä perää. Kirjallisuus ja sen kautta eri rooleihin samaistuminen tekee ihmisistä tosiaankin pehmeämpiä, inhimillisempiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: samaa mieltä!
No jos sinä "Lukija" olet asenteeltasi laajakatseinen, paljon lukenut ja sivistynyt ihminen niin minä en kirjojen lukijoiden seuraan halua hakeutua. Joo, tosi pehmeitä ja inhimillisiä ja suvaitsevaisia mielipiteitä.

Mutta kirjoitushan oli provo, toivottavasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: samaa mieltä!
"Toinen lukija" voisi ainakin oppia lukemalla argumentoinnin taidon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kolikon toinen puoli
Epäilemättä kirjat ovat osaltaan laajentaneet maailmankuvaamme, mutta viime vuosikymmeninä ovat uudet tiedonvälitystavat ja somekin tuoneet maailman lähemmäs tavalla, jota ei ole voinut kuvitellakaan. Kun ennen oli vain lähipiiri kokemusten jakana, nyt voi olla yhteydessä vaikka maapallon toiselle puolelle ja tietoa saa esim. googlettamalla mistä vain. Monipuolinen kielitaito auttaa asiaa.

Voi myös kysyä, onko samalla tapahtunut yleinen maallistuminen ja ihmisen vapautuminen kirkon pelolla johtamisesta aikaansaanut enemmän omaehtoista vastuuntuntoa ja aktiivisuutta vaatia oikeudenmukaisuutta. Ranskan vallankumouksella on ollut suuri vaikutus ajattelun muokkauksessa ja se itse oli seurausta ajattelun muuttumisesta.

Vaurastuminen on kuitenkin lisännyt myös itsekkyyttä ja toisesta piittaamattomuutta entisen yhteisöllisyyden kustannuksella. Orjuus ilmenee nyt esim. köyhien maiden työvoiman ja lastenkin työn häikäilemättömänä hyväksikäyttönä. Valistuneisuus osaa nyt vain piilottaa itsekkyyden paremmin ja länsimaat ummistavat silmänsä oman edun nimissä. Rahasta ei ennen ollut sivistynyttä puhua, nyt materialismi hallitsee maailmaa.

Uusi kylmä sota ei vakuuta rauhantahdosta ja eri puolilla maailmaa eletään kurjuudessa. Länsimaissa hyvinvoiva kansanosa voi olla "sivistynyttä" ainakin teoriassa, jos sen etuihin ei kosketa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toivo paremmasta maailmasta
Pinkerin ajatus on loogisuudessaan kirkas. Ehkäpä meillä on vielä toivoa saada maailman kaikki kansat lukutaitoisiksi.

Voimakkaan uskonnollisissa kulttuureissa, esim. katolisissa maissa, sielunpaimenet ovat jopa lukutaitoa ja tiedonvälitystä vastaan, koska kansan sivistystaso laskee heidän omaa vaikutusvaltaansa.

Some-kulttuuri kutistaa maailmaa ja tuo ihmiset lähemmäs toisiaan myös henkisesti. Somessa jokaisella on nimi, kasvot ja henkilöhistoria. Keskusteluissa jaetaan koettua todellisuutta, ja uskon, että tuon yhteisesti jaetun kokemuksen merkitys on valtava. Empatia on inhimillistä.

Lukutaito, luetun tulkinta ja tulkinnan vaikutus yksilön ajatteluun muuttaa maailmaa. Toivon mukaan todellakin parempaan suuntaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toivo paremmasta maailmasta
Mistä ihmeestä lienee peräisin väite, että "esim. katolisissa maissa sielunpaimenet ovat lukutaitoa ja tiedonvälitystä vastaan"? Aikoinaan tehtiin lähetystyötä kristillisten kirkkokuntien toimesta ja ensimmäiseksi papit apureineen perustivat koulun ja terveysaseman viidakkokylien lähetysasemalle, eivätkä he lähimainkaan kaikki sentään luterilaisia olleet.
Miksi minua kiinnostaisi somekulttuuri ja Maija Meikäläisen henkilöhistoria ja minkä näköinen hän on? Some on pintaliitoa ja juoruilua joutavista asioista. Olenpa kuullut sellaisenkin selityksen, että kirjallisuudella ei ole mitään virkaa: sitä ei voi syödä ei juoda eikä se lämmitä edes paitsi jos kirja on paksu ja sen voi polttaa saunan uunissa.
Kaunokirjallisuus on esim. voimakas kielellinen tekijä. Lisäksi kirjallisuudesta voi ammentaa pohjattomasti tietoa ihan kaikilta aloilta ja aikakausilta. Kirjallisuus ja taide lähentävät maailman ihmisiä niin menneisyyden kuin nykyisyyden tuntemisessa ja tietämisessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast. "Reginellalle"
Katolisuudesta äärimuodoissaan on ihan omakohtaista kokemusta, kun olen asunut vuosia eteläeurooppalaisessa maalaiskylässä.

Paikallinen pappi jaksoi julistaa omatoimisen raamatunluvun olevan vaarallista, koska "sen lukemiseen ja tulkintaan vaaditaan pappiskoulutus". Rahvas olisi hänen mukaansa vaarassa harhautua vääriin tulkintoihin, kun ei ymmärtäisi kaikkea pyhää kirjoitusta.

Sama pappi ilmoitti myös joka sunnuntai messussa, että internet on polku syntiin, ja että se on paholaisen keksintö. Tämä siis maassa, jossa on yli miljoona lukutaidotonta aikuista.

Puhuin siis ääriuskonnollisuudesta ja *jopa* lukutaitokielteisyydestä. Ei leimaa kaikille katolisille, esim. nykyinen paavi on suorastaan liberaalin humaani, ja hyvä niin.

Some-kulttuuriin osallistuminen on toki jokaisen henkilökohtainen valinta, mutta medialukutaito on myös lukutaitoa. Informaation persoonaistuminen on viestintäpsykologiankin toteama lähentävä ilmiö. Ja se vaikuttaa samoin psykologian lainalaisuuksin kuin mikä tahansa muu ihmisten välinen viestintä.

Some-keskustelut ovat paljon muutakin kuin pintaliitoa ja juoruilua, itse asiassa oma some-verkostoni koostuu henkilöistä, joilla on älykkäämpääkin pohdittavaa ja keskusteltavaa. Siten kukaan ei edes ryhdy tuomaan esiin hengettömiä aiheita, joista muut eivät ole kiinnostuneita. Mutta kukin tavallaan, eihän se some mikään pakko ole, varsinkin, kun kirjat todella täyttävät laadukkaasti informaatiotarpeen. Some ei liioin vie mitään pois kirjallisuuden harrastukselta, kummallekin on oma paikkansa ahkeran lukijan elämässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Totta joka sana
Aina on parempaan päin menty ja mennään myös tulevaisuudessa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukemisesta
Eskon kolumnit kolahtaa aina.Olen lukenut Eskon kaikki kirjat,jopa ostanutkin pari.En ole ymmärtänyt paljoakaan lukemastani mutta on se ajatuksiani muuttanut ja avartanut maaimaani sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaunista
Siksi luenkin mielummin kirjaa kuin mediaa. Mitähän tässä yhteydessä tarkoitetaan maailmalla?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.