Suomi 1963: Maarianhaminan lentoturma

Jomalan kunnassa lähellä Maarianhaminan lentoasemaa sattui 8.11.1963 noin kello 19 illalla vakava lento-onnettomuus, jossa 22 ihmistä sai surmansa ja vain kolme pelastui. Laskeutumisvaiheessa liian alhaalla lentänyt kone alkoi puolitoista kilometriä ennen kiitorataa hipoa puiden latvoja, ja kynnettyään metsää parisataa metriä kone rysähti maahan ja leimahti liekkeihin. Kaksi matkustajaa ja lentoemäntä pelastuivat varauloskäytävien kautta.

Douglas DC-3 -tyyppinen Aeron matkustajakone oli reittilennolla Helsingistä Turun kautta Maarianhaminaan. Koneessa oli 25 ihmistä, 22 matkustajaa, joista kaksi lapsia ja kolme henkilökuntaan kuuluvaa. Lentokapteeni Pekka Marttinen ja lentoperämies Pekka Yli-Niemi saivat surmansa.

Lentoemäntä Marianne Kullberg ja matkustajista helsinkiläinen Pekka Linkiö ja August Andersson Sundin Kastelholmasta selvisivät rysäyksestä ja pätsistä yllättävän vähin vammoin, ja heitä hoidettiin muutamia päiviä Ahvenanmaan keskussairaalassa. Pahimmat palovammat sai lentoemäntä, mutta heti ulos päästyään hän tunsi huolta matkustajista. Linkiö kuuli hänen huutavan, että kaikkien matkustajien on nopeasti yritettävä päästä kauemmaksi koneen luota.

KYMMENEN UHRIA oli Ahvenanmaalta. TS:n mukaan perämies Yli-Niemi oli syntynyt Turussa, samoin yli-insinööri Lars Holmström. Surmansa saaneista Ola Mattsson oli Åbo Akademin lehtori. Kuolleiden nimet saatiin julkisuuteen heti samana iltana, vaikka ruumiita ei ollut tunnistettu eikä laskettukaan. TS julkaisi kuolleiden ja pelastuneiden nimet jo seuraavana päivänä 9.11. Helsingistä ja Turusta koneeseen nousseiden nimilistojen perusteella.

Kuitenkin yksi nimi puuttui näistä luetteloista. Lentoemäntä kertoi myöhemmin sairaalassa, että koneen ohjaamossa oli salamatkustaja, Aeron entinen lentokapteeni Antti Joensuu. Ilmeisesti kapteeni oli ottanut Joensuun koneeseen Helsingissä, Aeron määräysten vastaisesti ilman matkalippua tai muuta kirjallista lupaa. Joensuuta ei siten ollut kirjattu matkustajien luetteloon. Aeron määräysten mukaan kapteenilla oli oikeus ottaa matkustaja ohjaamon kolmannelle istuimelle, mutta muuten menettely oli luvatonta.

TS:n tiedon mukaan matkustajat siirrettiin Turussa pois koneesta tankkauksen takia. Samalla kone tarkastettiin, lehden mukaan vessaa lukuun ottamatta. Joensuun ruumis löytyi ohjaamosta. Tutkijalautakunta totesi, että Joensuulla ei melkoisella varmuudella ollut osuutta onnettomuuteen. Ainakin viime vaiheessa konetta oli ohjannut kapteeni.

LEHTITIEDON MUKAAN Ahvenanmaan kentän turvallisuuslaitteet olivat niin puutteellisia, että kenttää sanottiin "kuolemanloukoksi". Tutkintalautakunta kirjasi pitkän listan turvallisuusuhkia laskeutumisapulaitteista alkaen. Onnettomuuden varsinaiseksi syyksi arvioitiin kuitenkin lentäjän virheellinen käsitys lentokorkeudesta. Lautakunta arveli, että korkeusmittari oli voinut mennä rikki lennon aikana ennen onnettomuutta.

Ehkä uskottavampi vaihtoehto oli lentokapteeni Tammisen päivää ennen onnettomuutta antama ilmoitus, jonka mukaan saman koneen kapteenin mittari näytti 50 jalkaa liian suurta lentokorkeutta (sallittu virhe oli enintään 65 jalkaa, jalka on noin 0,3 metriä). Kapteeni Marttinen oli ehkä mielessään korjannut mittarin lukeman väärään suuntaan, jolloin kone lensi laskeutumisvaiheessa vaarallisen alhaalla, 100 jalkaa kapteenin olettamaa lentokorkeutta alempana.

Oleellinen tekijä oli myös sää, joka oli niin sumuinen, että lautakunnan käsityksen mukaan Turusta ei olisi pitänyt tuona iltana lähteä Ahvenanmaalle saati laskeutua sinne, vaan Arlandan kenttä oli lähin laskeutumiskelpoinen. Ohjaajat eivät loppulähestymisen aikana ilmeisesti voineet nähdä maastosta mitään ennen koneen törmäämistä puihin.

Tuhoisin siviili-ilmailun lentoturma sattui tammikuun 3. päivänä 1961 Koivulahdessa. Siinä menehtyivät kaikki DC-3:ssa olleet 25 ihmistä. Rissalan lento-onnettomuudessa 3. lokakuuta 1978 kuolivat kaikki ilmavoimien DC-3 koneessa olleet 15 ihmistä.

Veli Junttila

Kirjoittaja on filosofian maisteri

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.