Mitäs me, ghettojen mamut

Glasgow’n eteläpuolella, Pollokshieldsin kaupunginosassa sijaitsevassa puutarhassa kasvaa toivomuspuita. Niiden oksiin kiinnitetyt lappuset ovat kuin tirkistysaukkoja alueen asukkaiden unelmiin.

Kahdeksanvuotias Thea toivoo maagista tiaraa, pieni poika taas haluaisi heiluvan hampaansa putoavan. Muslimiäiti rukoilee apua poikiensa saamiseksi kaidalle tielle. Kolmekymppinen Michael haluaisi osata lentää.

Puutarha sijaitsee Albert Drive -kadulla, joka on kuluvan vuoden ajan ollut yhteisöllisen naapurustoprojektin näyttämönä. Kadun alkupää on kuin pala Aasiaa. Tarjolla on kaikkea halal-lihasta turbaaneihin ja urdunkielisistä kirjoista itämaisiin kauneushoitoihin.

Ylempänä kukkulalla tunnelma vaihtuu: täällä jalopuut varjostavat linnamaisten viktoriaanisten yksityistalojen reunustamaa katua. Tornit, ruusutarhat ja koristeelliset portit ovat kuin sadusta.

Ison-Britannian mittakaavassa Glasgow ei ole erityisen monikulttuurinen kaupunki. Jo 1850-luvulla rakennettu Pollokshields on kuitenkin koti kaupungin suurimmalle pakistanilaistaustaisten asukkaiden keskittymälle.

Uskonnot ovat elämässä näkyvästi läsnä. Uuden sikhitemppelin, gurdwaran, lisäksi alueella on kirkkoja ja moskeijoita. Silti arjessa useimmin puhuttava uskonnollinen jakolinja kulkee edelleen protestanttien ja katolisten välillä.

Albert Driven -naapurustoprojektin tavoitteena oli pohtia taiteen keinoin, millaista on elää rinnan muiden kanssa. Kysymys kuului: ”Kuka on minun naapurini?” Samalla moni tuli miettineeksi sitäkin, kuka ja millainen naapuri itse on.

Kadun asukkaiden toisilleen kirjoittamia kirjeitä on ollut esillä lyhtypylväissä. Niistä opin tuntemaan Rishab-pojan, joka pitää puistoista ja karuselleistä. Gillian taas kertoo lapsuudestaan; 1960-luvulla protestanttien ja katolisten riitaisuudet leimasivat elämää.

Aishalle kotikatu on turvasatama, jonka tuoksua, taloja ja lehtipuita hän rakastaa. Mutta mitä toiset ajattelevat hänestä ja muista muslimeista. Täällä on takavuosina tapahtunut murhiakin; pelätäänkö heitä?

Naapurikirjeiden lisäksi lyhtypylväissä on toisenlaisia viestejä. Niissä kerrotaan muslimivihaan kannustavan SDL-järjestön tulevan alueelle marssimaan, tällä kertaa Ramadanin aikaan.

Mikäli vanhat merkit pitävät kutinsa, kourallinen mielenosoittajia kohtaa kaksinkertaisen määrän poliiseja ja kymmenkertaisen määrän monikulttuurisuutta puolustavia asukkaita.

Suomessa on viime aikoina keskusteltu siitä, kuka haluaa asua kenenkin naapurina – ja kenellä on oikeus asua missäkin.

Kehitysvammaisten asuntoloita on vastustettu kiivaasti. Maahanmuuttokeskustelun osana taas on torjuttu gettoutumista, tilannetta, jossa runsaasti muualta tulleita asuu samalla alueella.

Monille Albert Drivella asuville kotoisia elintarvikkeita myyvät kaupat ja samaa äidinkieltä puhuvat lapsiperheet ovat arkea helpottava asia. Esimerkiksi Glasgow’n suomalaisten tilanne on hankalampi. Vähät perheet asuvat hajallaan, joten lasten äidinkielen taidon ylläpito on vaikeampaa. Ruisleipääkin on hankala saada – ilman liettualaispuoteja olisimme pulassa!

Pollokshieldsissä toteutuu monia suomalaisia pelottava vaihtoehto. Samalla kadulla kantaväestön kanssa asuu runsaasti uskontoaan ja kulttuuriaan avoimesti harjoittavia maahanmuuttajia. Lisäksi alue on koti useille asuntolapalveluja eri syistä tarvitseville ihmisille.

Helen ja Isobel ovat asuneet Albert Drivella sijaitsevassa CP-vammaisten asuntolassa yli kaksikymmentä vuotta. He toivottavat kirjeessään naapurinsa vierailulle.

Nithsdale Lodge -hoitokodissa asuva Margaret kertoo olevansa puheliasta sorttia. Hänelle kotikaupungissa parasta on se, että täällä saa olla oma itsensä.

Mari K. Niemi
Kirjoittaja viimeistelee väitöskirjaa poliittisesta johtajuudesta Strathclyden yliopistossa Glasgow’ssa, Skotlannissa

”Kahdeksanvuotias Thea toivoo maagista tiaraa, pieni poika taas haluaisi heiluvan hampaansa putoavan.”
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Gellerup
Vollsmose
Tanskassa on maahanmuuttajien asuttamia ghettoja 33 kpl. Elo ei ole niin auvoista kuin tästä kirjoituksesta saa kuvan, uskonnonharjoittaminen on lopulta rajoittunut islamille alistumiseen. Joulun vietto on kielletty. Maahanmuuttajajengit ylläpitävät järjestystä. Naisten huivinkäyttö on lähes pakollista. Olutkapakat sujetaan. Asiaansa uskovat monikultturistit kertovat tarinaansa utopiasta, mikä lopulta linee totta vain heidän mielikuvituksissaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jaahas
Pieni tarkennus
"Mikäli vanhat merkit pitävät kutinsa, kourallinen mielenosoittajia kohtaa kaksinkertaisen määrän poliiseja ja kymmenkertaisen määrän monikulttuurisuutta puolustavia asukkaita. "


Tarkentaisin tätä kohtaa. Mikäli vanhat merkit todellakin pitävät paikkansa, ovat nämä "monikulttuurisuutta puolustavat" lähinnä anarkisteja ja islamisteja. Heidän väkivaltaisen toiminnan seurauksena loukkaantuu lähes aina useita poliiseja. Rauhanomaisten mielenosoitusten turvaaminen on alati vaarallisempaa poliisille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »