Taide ei kuole vaikka tapetaan

Tiina Lindfors
Tiina Lindfors

Saavun tanssiesitykseen, jossa verskapukuiset hahmot lojuvat ja puhuvat. He kertovat traumoistaan. Välillä he kierivät lattialla, välillä laulavat ja tuottavat siansaksaa. Kaikki tämä on herttaista ja samalla kestämätöntä. Tanssitaiteeksi kutsutaan löpinää, jota ei kuuna päivänä voisi esittää puheteatterissa. Esiintyjien taidot ja tekstin laatu eivät riittäisi. Tanssitaiteeksi ne riittävät.

Kelpaisivatko nämä määritelmät: performanssi tai biografinen esitystapailu? Eivät kelpaa. Jo äitivainajani Irma Vienola-Lindfors, Helsingin Sanomien arvostettu ja parjattu kriitikko, yritti ehdottaa uusia nimikkeitä tanssitaiteelle, jossa ei tanssita. Hän tarjosi epiteettiä fyysinen teatteri. Mielestäni se on oiva määritelmä, jota itsekin käytin kuvailemaan mm. teostani Sinfonia.

KOSKA TAIDEKENTTÄ on kasvanut ja monipuolistunut, voisivat taidemuotoja kuvailevat käsitteet seurata kehitystä. Arvostelujen lajityypittelyt voisivat fyysisen ilmaisun osalta lisääntyä juuri näillä: performanssi ja fyysinen teatteri. Tämä on tärkeää siksi, että elävien esitysten yleisöä on palveltava. Esityksiähän ei tehdä muille alan ihmisille eikä lehdistölle. Selkeä informointi vähentää yleisön pettymyksiä ja lisää tyytyväisyyttä. Itse esitys toki lopulta ratkaisee.

Tanssitaiteeksi minun on vaikea mieltää myöskään Zodiakissa (helsinkiläinen tanssikeskus) nähtyä esitystä, jossa mies vain riisuutuu alasti, asettuu vatsalleen lattialle ja aloittaa nk. naimaliikkeet. Valoneliö on keskitetty hänen pumppaavaan pyllyynsä ja muuhun siellä. Pääkaupunkialueen lehdissä oli ihan kelpo arvostelut tästä tanssitaiteesta. Ilman jotain jippoa voi sen sijaan olla vaikea saada palstatilaa metropolialueen lehdissä.

Laatu ei suinkaan aina riitä. Päätön ryntäily uusien jippojen perässä onkin johtanut siihen, että monen teoksen ainoa ansio on se "uusi" jippo.

SAKSALAINEN 1900-LUVUN filosofi Richard Müller-Freienfels opetti, että taiteen olemus ja ylin arvonmitta on sen vaikuttama elämän kohottuminen. Tämä on totta, eikä sen tunnustaville riitä pelkkä pyllyn kohotus.

Brittiläinen historioitsija Arnold J. Toynbee päätyi siihen, että kokonaiset sivilisaatiot tuhoutuvat sen tuloksena, kun luovan vähemmistön kyky merkittävään luomistyöhön ehtyy. Merkkejä tästä on jo hälyttävästi.

Taide ei kuitenkaan kuole, vaikka tapetaan.

IHMISEN PERIMMÄISEEN estetiikan tajuun ja taitoon voi tutustua etnografisissa museoissa ympäri maailmaa. Kaikkien "alkukantaisten" kulttuurien käsityöt ovat huikeaa taidetta. Ei kauneuden, harmonian ja viisaan ylevyyden kaipuu ole minnekään kadonnut. Välissä on vain aikamme sotkua ja sälää, pintapuolista wannabee -kohellusta.

Taideteoksessa keinovarat ovat vapaasti valittavissa. Perinteisesti toteutettu klassikko voi nousta sfääreihin kuten uudet tulkinnatkin. Kerronnalle valitut raamit ovat siis toisarvoiset, ratkaisevaa on hehku ja voima taiteen ytimessä. Syntyykö se vai ei, siinä on taiteen pyhä mysteeri.

Taiteilijan on hyvä muistaa Ernst Gombrichin, Britannian 1900-luvun vaikutusvaltaisimman taidehistorioitsijan sanat: "Jokainen taideteos liittyy menneisyyteen joko jäljittelyn tai vastavaikutuksen kautta". Taide ei kuole koskaan!

Kirjoittaja on tanssija-koreografi

Tiina Lindfors

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei huolta taiteesta, se voi hyvin
Ei kai tässä koko sivilisaatio sentään ole tuhoutumassa, jos jotkut esittää pyllyään tai muita keskinkertaisuuksia teatterissa?

Taitaa vain merkittävälle taiteelle ja sitä luovalle merkittävälle vähemmistölle olla käymässä kuin muullekin merkittävälle: osa siitä on siirtymässä teatterisaleista ja kriitikoiden katseilta piiloon kansan pariin, jopa sähköiseksi.

Se selittää osan meidän fyysisesti vanhojen huolesta virallisten performanssien pinnallisuudesta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ytimessä
Aivan loistava kirjoitus, kiitos!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leikitään Jumalaa
Turkulaisen taiteen jumala, Tiina Lindfors, on taas jälleen saanut tilaisuuden "sivistää" kansaa.Elämä ei kuitenkaan kohotu ylevyyden esittämisestä vaan ylevyydestä joka on. Katso tanssijaa, niin näet totuuden.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kysymys kolumnistille
Voisiko olla niin että se, ettei pyllyn kohotus puhuttele, vaan ennemminkin ylevä ja taitava ilmaisu, kertoo siitä että taiteisiin ja niiden yleisöihin mahtuu nykyisellään yhtäaikaisesti varsin monia erilaisia historiallisia kerroksia, sekä niihin kiinnittyviä odotuksia ja olettamia? Siinä taiteen tekemisen ja kokemisen kerroksessa, jossa tanssin nimikkeen alla kulkevan esityksen luontevana materiaalina toimivat esimerkiksi naimaliikkeet, saattaa ylevöitetty ilmaisu olla jo aikaa sitten tyhjentynyt merkityksistään, viitaten enää eleenä johonkin aiempaan ja jalustalle korottautuvaan – herättäen ennemminkin tulkintoja tarkoituksellisesta ironiasta tai historiallisesta viittauksesta. Lienisikö kyse nykytaiteesta, tanssinkin yhteydessä?

Ehkä taiteen ihanteissa, estetiikassaan ja ihmiskuvassaan kauemmas menneisyyteen nojaava baletti tarjoaa eheämpiä ja varmemmin kohottavia kokemuksia, toisin kuin tosiaan meidän aikamme yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen pirstaleiseen sotkuun ja sälään, pintapuoliseen wannabee -kohellukseen tarttuva, sitä prosessoiva (nyky)taide.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ikkunat auki Eurooppaan!
Perussuomalaisten kannattaisi nyt pikapikaa olla yhteydessä Lindforsiin. Kolumnihan suorastaan syleilee persujen kulttuuripoliittista ohjelmaa. EU-vaalit ovat jo kohta ovella, ja Lindfors olisi varmasti enemmän kuin mielellään säätämässä (tanssi)taidedirektiiviä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »