Osmo Rauhala: Metsästäjät ja markkinatalous

Keräily ja metsästys lienevät ensimmäisiä ansaintakeinoja ihmisen evoluutiossa. Tutkijoiden mukaan varhaiset yhteisöt toimivat ilman suurempaa eriarvoisuutta maatalouden syntyyn asti. Viimeisimmän arv...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Angus
Jaa jaa
Esi-isämme olisivat varmaan hämmästyneet ja nauraneet, jos heille olisi selitetty, että ikivanha tapa, jossa riistan kaataja saa parhaan palan, merkitsee "tuloeroja". Sehän on arvonannon merkki, eikä tee kaatajasta ja hänen perheestään sen "vauraampia" kuin muista. Merkille pantavaa on, että pyynti-keräilykulttuureissa ruoka nimenomaan jaettiin kaikille, niillekin, jotka eivät olleet osallistuneet sen hankkimiseen. Tyypillisesti myös pienet ravintoerät kuten pienriista on jaettu, eikä niitäkään ole hankittu "omalle perheelle".

Metsästäjät ovat ehkä siksikin mielellään jakaneet saaliinsa, että pyyntionnen hävitessä ravitsemus on ollut kerääjien saaliiden varassa. Yleisestikin ottaen kasvisravinto (plus hyönteiset, sammakot yms.) on vastannut suurta osaa ravitsemuksesta. Muistetaanpa myös, että kalan merkitys on ollut suuri, usein lihaa suurempi, kaikkialla missä kalavesiä on ollut. Ei ryhmän toimeentulo ole pelkästään metsästäjistä riippunut. Tilanteen voi siis nähdä niinkin, että metsästäjillä on ollut voimakas paine jakaa, sen sijaan että katsotaan, että muilla on ollut voimakas paine antaa metsästäjälle eniten.

Markkinatalous taas osaa korjata vain koneistonsa ja toimintansa virheitä, eli sellaisia jotka estävät tai hidastavat rahan tekoa. Muut "korjaukset" tulevat ihan muualta, humanismista, kansanvallasta yms. Kirjoittajan kuvaamat ylevät filantroopit eivät tee aloitteitaan ja tekojaan markkinatalouden vaatimuksesta, vaan suorastaan sen periaatteita vastaan. Heidän uhrinsa suuruuttakin voi miettiä. On paljon pienituloisia, jotka antavat vähästään hyväntekeväisyyteen. Heidän uhrauksensa todella on uhraus. Mistä tarpeellisesta tai edes mukavasta Gates, Bezos ja Buffet ovat luopuneet hyväntekeväisyyden nimissä? Kaikki kunnia toki heidänkin armeliaisuudelleen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »