Esko Valtaoja: Kenen päälle auton kuuluu ajaa?

Uhraisitko henkesi väistämällä päin punaisia valoja hortoilevaa spurgua? Ajaisitko ennemmin lastenvaunujen vai niitä työntävän mummon päälle? Vai suljetko silmäsi ja jätät kaiken sattuman varaan?

Nämä ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei edes seuraleikkikysymyksiä
Ei pidä ajaa kenenkään päälle eikä kuljettajan uhrautua, koska aina on muitakin vaihtoehtoja. Jos tekoälyautoa ei kyetä tekemään ilman tällaisia ratkaisuja, kannattaa lopettaa koko idean kehittely. Lapsellista touhua, oikein insinöörimäistä tekosyvällistä pohdintaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei edes seuraleikkikysymyksiä
Juu, eikä sotiakaan tarvita, kuolevathan ne ihmiset muutenkin. Toiset ennemmin, toiset myöhemmin, mutta kaikki kuitenkin aikanaan. Eikä yhtään insinöörimäistä vaan ihan arkipäiväistä pohdintaa. Hei, mutta poklupyörähän on jo keksitty!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei edes seuraleikkikysymyksiä
"Ei pidä ajaa kenenkään päälle eikä kuljettajan uhrautua"
Samaa mieltä, itse en kyllä luota noihin kuskittomiin autoihin.
Ja tuo sama asia oli esillä Ylen sun.illan ohjelmassa, Maija Riittä ollila haastateltavana.
"eikä sotiakaan tarvita, kuolevathan ne ihmiset muutenkin."
Miten paljon paremmin tämän telluksen elämä olis, kun sotia ei olisi, mieti sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei edes seuraleikkikysymyksiä
Yksi vaihtoehto on, että auto pysäytetään tai sen nopeutta hidastetaan mahdollisimman paljon. Kun otetaan pois reaktioaika, joka kuluu kuljettajan havainnosta jarrutuksen alkamiseen, estetään jo monta onnettomuutta. Tätä tekniikkaa lisäksi on jo olemassa ja käytössäkin mm. raskaassa liikenteessä. Kaikkia onnettomuuksia ei toki koskaan pystytä estämään, oli tekoälyä tai ei. Äkkipysäykset toisaalta muodostavat liikenteessä oman riskinsä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Simppeliä
Mennään sääntöjen mukaan. Eli ei laiteta tekoälyä pelastamaan ketään vaan jos joku kävelee päin punaisia ja vaihtoehdot ovat päälleajo tai väistö jonnekin jossa joku muu vaarantuu, ajetaan sääntöjä rikkoneen päälle.

Jos vaaratilanne johtuukin tekoälyn viasta, väistetään se auto johonkin kiinteään kohteeseen.

Mutta paras tapa on ohjelmoida auto sillä tavalla, että se ei joudu tilanteeseen jossa pitäisi tuollaisia valintoja tehdä. Nämä valintakysymykset ovatkin lähinnä muutosvastarintaa jolla yritetään demonisoida itseohjautuvat autot.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Simppeliä
Force majeure. Kuulostaako tutulta? Tilanne, mihin ei millään tavalla ole mahdollisuutta varautua. Hyvin yleinen liike-elämässä käytetty selventävä toimimattomuuden ydinilmaisu, joka vain tulla tupsahti.
Kun ollaan liikenteessä tai muualla, aina löytyy, sattuu ja tapahtuu. Ihminen ei ole looginen laite, joka olisi ennakoitavissa.
Saksassa kehitellään jo maantiekäytössä älykästä rekkaliikennettä. Siinä jos eteen tulee äkillinen este, kuljettaja nykäisee rattia väistön suuntaan ja auto huolehtii itse tapahtumisen toteuttamisesta. Testeissä on havaittu ihmisen häviävän tilanne- ja ajoneuvohallinnassa ohjelmoidulle autolle.
Jos itse joudun esiteltyyn valintatilanteeseen - ohi et pääse, tieltä et pääse väistämään - vakava paikka. Sanoisin valinnan tapahtuvan siinä ja silloin. Ihan selkäydinjatkokseen taltioidun kokemuksen perusteella. Yleensä aina olen henkilö, joka panostaa tulevaisuuteen.
Niin, ehkä teen ohjausliikkeen, millä en aja suoraan päälle vaan heitän auton sivuliikkeellä muuten alle joutuvat syrjään. Jos se rakkine ei ehdi riittävästi jarruuntua antaakseen vain kevyen pusun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Simppeliä
Tekoäly on helppo ohjelmoida varautumaan kaikkeen sellaiseen mitä ihmiseltä ei voi odottaa.

Nämä esimerkit ovat yleensä juuri tyyliin "suojatielle astuu mummo lastenvaunuja työntäen, kumman päälle laitetaan ajamaan". Vastaus on yksinkertainen: ei kummankaan vaan ohjelmoidaan se auto lähestymään suojatietä lain vaatimalla nopeudella.

Toinen on että ajorataa ylittää joukko koululaisia, jalkakäytävällä on joukko vanhuksia, kumman päälle ajetaan. Vastaus on taas yksinkertainen: Ei kummankaan vaan ohjelmoidaan se auto ajamaan lain vaatimalla tilannenopeudella, iso koululaisjoukko ei voi tulla yllätyksenä kuin autoa ajavalle ihmiselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei edes seuraleikkikysymyksiä
No niin pitäisi. Jos jotain itsestään liikkuvaa halutaan kaupunkiin tuoda, se on metro tai raitiovaunu. Korkeintaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei edes seuraleikkikysymyksiä
Ratkaisusi on siis, että sulkisit silmät ja jättäisit kaiken sattuman varaan? No, ratkaisu sekin. Ihan aina ei nimittäin ole hyviä vaihtoehtoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Taustaksi
Kannattaa kaivaa esiin Turun Sanomien juttu: "Robottiautot voivat lopettaa kolarit kokonaan"
Se on jo vuodelta 2015, mutta samojen kysymysten kanssa vieläkin kamppaillaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Taustaksi
Joo, ne voi estää. Mutta ainoastaan siinä tapauksessa, että myös valottomat suojatiet poistetaan ja polkupyöräily kielletään ajoradalla. Aikamoinen dystopia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarpeitten erilaisuudesta on kysymys
Itä-Suomessa kolme kuoli, kun käytössä ei ollut tekoälyllä varustettuja autoja.
Kukaan ei valinnut eikä kukaan, todennäköisesti, halunnut kuolla.
Polliisi ei tykkää liian älykkäistä autoista, koska ne eivät noudata polliisin tahtoa. Ovat liian itsenäisiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Simppeliä
Nimimerkki Ateisti: "Mutta paras tapa on ohjelmoida auto sillä tavalla, että se ei joudu tilanteeseen jossa pitäisi tuollaisia valintoja tehdä."

Ajatuksena kaunis, mutta valitettavasti mahdoton toteuttaa.

Ateisti ehdotti myös tällaista ratkaisumallia, syyllinen kärsiköön: "...jos joku kävelee päin punaisia ja vaihtoehdot ovat päälleajo tai väistö jonnekin jossa joku muu vaarantuu, ajetaan sääntöjä rikkoneen päälle."
Pystyykö se tekoäly ratkaisemaan kiistattomasti syyllisyyden? Aika ajoin oikeusistuimissa puidaan vuositolkulla sitä kuka oli syyllinen. Voiko robottiauto siis tehdä sekuntien murto-osassa päätöksen että tuo osapuoli on syyllinen, ajetaanpa päälle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Simppeliä
Kyllä se pystyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Simppeliä
Oli siis pohdinnassa että mitä kaikkea se tekoäly pystyy tekemään.
Nimimerkki Ateisti kovasti ajaa tällaista ajatusta: "Mutta paras tapa on ohjelmoida auto sillä tavalla, että se ei joudu tilanteeseen jossa pitäisi tuollaisia valintoja tehdä."
Miten voi auton ohjelmoida esimerkiksi niin että se etukäteen tietää että vastaan tulevan rekan rengas räjähtää ja rekka onkin poikittain edessä?
Sitten oli tuo toinen asia kun ateisti tarjosi ratkaisuksi sitä että robottiauto ajaa syyllisen päälle. Epäilin että pystyykö se tekoäly silmänräpäyksessä ratkaisemaan kuka on se syyllinen jonka päälle sitten ajetaan.
No tuohon nimimerkki Ateisti vastasi: "Kyllä se pystyy."

Voisi kai sanoa että nimimerkistä huolimatta usko on vahva. Ihan sivuhuomautuksena se että eri maissa lait ovat erilaisia. Se sitten vaatisi sen että joka maassa auto ohjelmoitaisiin eri tavalla ja siltä varalta että ajetaan eri maissa pitäisi aina rajoja ylitettäessä vaihtaa uuteen ohjelmistoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kenenkään päälle ei kuulu ajaa
Robottiautojen kehityksessä tällaisia pohditaan, mutta tärkeintä on vähentää liikenneonnettomuuksien kokonaismäärää. Siihen ne mitä ilmeisimmin kykenevätkin aika pian. Jossain vaiheessa tullaan tilanteeseen, jolloin pohditaan robottiohjausta pakollisena lisävarusteena. Mahtaako lopulta käydä niin, että osallistuminen autonajoon kielletään ihmiseltä kokonaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei, ISO EI
Tekoäly pudotutti kaksi isoa airopleinia aivan hiljattain, että varoittava kehityssuuntautuma antaa valta ohjelmoidulle laitteistolle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mahdollisimman vähän terveyteen liityvää vahinkoa.
Pitää pyrkiä siihen että todennäköisyyksiin perustuen tapahtuu mahdollisimman vähän henkeen ja terveyteen liittyvää vahinkoa ja sen jälkeen omaisuuteen liityvää vahinkoa onnettomuus tilanteessa.

Valinnan ei pidä liittyä esimerkiksi ihmisen ikään, sukupuoleen tai vakaumukseen yms.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mahdollisimman vähän terveyteen liityvää vahinkoa.
Tuo tarkoittaisi sitä, että ajettaisiin nuorten päälle ennemmin kuin vanhusten koska nuoret selviävät todennäköisemmin hengissä.

Eli kyllä sen ohjelmoinnin on perustuttava lakiin. Eli väistetään jos väistöstä seuraa että kukaan ei loukkaannu, muuten sitten kärsijäksi laitetaan se, joka lakia rikkoo.

Robottiauton tapauksessa ei siis tällöin ole pelkoa siitä että auto ajaisi itsensä alas sillalta jos joku tulee lainvastaisesti eteen ja auto päättäisi että eteentulijan henki olisi arvokkaampi vaan että koska ei voida väistää, jarrutetaan ja ajetaan päin jos ei ehdi pysähtymään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.