Rami Nieminen: Älykkään kaupungin raitsikat

Riitta Salmi
Rami Nieminen
Rami Nieminen

Turku julistettiin tällä viikolla Suomen älykkäimmäksi ja koko maailman seitsemänneksi älykkäimmäksi kaupungiksi (TS 12.3.). Listauksen suoritti amerikkalainen The Future Today Institute. Tutkimukseen...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Hyvä journalismi lisää tietoutta.
Asiallisen tiedon tarve on suuri
Nyt on ihan pakko ihmetellä, että sen sijaan että hokemasta hoetaan raitiotien olevan "leimallisesti viime vuosisadan tekniikkaa" vailla mitään perusteluja (aivan kuin muut liikkumisvälineet eivät olisi viime vuosisadan tekniikkaa), miksi Turun sanomissa ei ole kertaakaan näkynyt journalistista juttua, joka selostaisi lukijoille, mitkä ovat suunnitellun kaltaisen modernin raitiotien ja Turun vanhan 1970-luvulla puretun raitiotiejärjestelmän erot? Eroahan on kuin yöllä ja päivällä tai 70-luvun autolla ja 2010-luvun autolla.

Jos mitä tahansa autoliikenteen parantamiseen tähtäävää toimenpidettä vastustettaisiin järjestelmällisen toistuvasti sillä argumentilla, että "autot ovat leimallisesti viime vuosisadan tekniikkaa ja museotavaraa nostalgikoille", menisikö sellainen viikottain jatkuessaan läpi toimituksessa vai heräisikö jossain vaiheessa kysymys siitä, että mistä tässä kummallisessa päähänpinttymässä oikein mahtaa olla kyse? Ehkä heräisi ajatus tehdä juttu, joka valaisisi teknologian muutosta tai selvittäisi millaisia uusia hankkeita on viime vuosikymmeninä toteutettu? Eikö alueellisen paikallislehden eräs keskeinen tehtävä ole myös lisätä asukkaiden tietoa erilaisista asioista?

Asialla luulisi olevan merkitystä etenkin, kun erittäin suuresta osasta kirjoituksia on havaittavissa, että käsitykset raitiotiestä perustuvat yksinomaan Turun puoli vuosisataa sitten purettuun järjestelmään. Mitä merkittävämmästä investoinnista on kyse, sitä enemmän tiedolle on tarvetta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke
Toivotaan toivotaan
Joukkoliikenneratkaisua ei voi toteuttaa toimittajan kaavaileman "toivotaan toivotaan" -tyyppisen tulevaisuuden odottamisen varaan. Kupittaalle ja Itäharjulle on kaavoitettu kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja ja asuntoja, rakentaminen käy kuumana jo nyt kuten jokainen voi nähdä. Kupittaa näyttää Turun suunnan lähivuosikymmeninä. Joukkoliikenteen on pakko kehittyä mukana samassa tahdissa.

Yksityisautoilu Kupittaan alueella on jo nyt täysi kaaos: Järjettömät ruuhkat työmatka-aikaan ja kympin päivittäiset parkkimaksut ei houkuta ketään. Ja tämä vain pahenee koko ajan, työpaikat ja asunnot lisääntyvät, autopaikat eivät. Tehokas joukkoliikenne tarvitaan ja se tarkoittaa ratikkaa.

Joukkoliikenne teknologian kehityksen odottaminen on kuin katselisi edelleen kuvaputkitelkkua kun odottaa kymmenen vuoden päästä saavansa 8K-television halvemmalla kuin 4K-telkun nyt. Mitä toimittaja odottaisi taas kymmenen vuoden päästä, Skytrainia vai hyperlooppia?

Ratikka on investointi joka maksaa itsensä takaisin, toisin kuin mikään muu joukkoliikenneratkaisu. Tampereen ja VTT:n tuoreet laskelmat se jo osoittavat. Faktoja joukkoliikenneratkaisuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arne Eräs
Vast: Toivotaan toivotaan
Sekin on selviö, että noihin "kymmeniin tuhansiin Itäharjun ja Kupittaan uusiin asuntoihin" muuttaa valtavasti ihmisiä, joilla on oma auto. Siksi joustava asiointi edellyttää muitakin järjestelyjä kuin pääsyn Varissuolle tai Raisioon tms. Kaupungin sujuvat liikennejärjestelyt ja runsaat pysäköintimahdollisuudet ovat houkuttavuutta ja vetovoimaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke
Vast: Toivotaan toivotaan
Hyvä Aarne Eräs. Lainaa edes oikein, jos kerran lainaat: ”kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja ja asuntoja”. Vai eikö päähänpinttymä anna tilaa kirjoittaa faktoja?

Turhaan pelkäät päätepysäkkien Varissuo ja Raisio puolesta, hyvin harva koskaan kulkee päätepysäkille asti. Itse en ole esim. bussilla tehnyt sitä koskaan, tuskin sinäkään. Eikä sitä suurin osa muistakaan tee, yhteydet Kupittaalla ja keskustaan ovat tärkeimmät.

Kupittaan ja Itäharjun suunnitelmia tutkiessa huomaa, ettei pysäköintipaikkoja yksinkertaisesti ole edes suunniteltu. Eipä niitä ole nytkään, uusi hieno palloiluhalli esimerkkinä. Pyytävät siellä ihan suoraan käyttämään julkisia kulkuneuvoja hallille tultaessa.

Kympin parkkimaksut per kerta keskustassa ja Kupittaalla ei houkuta ketään. Päinvastoin, ajavat käyttämään muita vaihtoehtoja. Kuten ratikkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Autoton
Auto ja Turku
Olen ikionnellinen, että muutin turusta pois. Tuo asenne ei näy kulumallakaan häviävän turusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »