Markku Wilenius:

Miten tulevaisuus tapahtuu?

Edesmenneellä edeltäjälläni, professori Pentti Malaskalla, oli tapana muistella hirtehisesti eräitä toimeksiantojaan. Hän oli ollut mukana aikoinaan eräässä Turun keskustan tulevaisuutta pohtineessa asiantuntijatyöryhmässä. Ryhmä teki pitkään ja hartaasti töitä ja tuli sitten julkisuuteen lukuisine ehdotuksineen ja niiden perusteluineen. Lopputulos oli se, että nakkikioskin paikkaa vaihdettiin kauppatorilla.

Tämä muisto pullahti mieleeni kun Turun kaupunginhallitus päätti jatkaa nykyisenkaltaista yksityisautoliikennettä Tuomiokirkkosillalla. Ymmärrän poliittisten päättäjien tuskan siitä, että kun ensin on tehty päätös Toriparkista, niin sitä ratkaisua halutaan tukea sillä että pidetään mahdollisemman helppona ihmisten mahdollisuutta ajaa keskustaan jouluostoksille, vieläpä ilmaiseksi.

Turun keskustan pitkän aikavälin kehittämisen näkökulmasta päätös on kuitenkin onneton. Virkamiesten ehdotus, jonka mukaan sekä Tuomikirkkosilta että Aurasilta olisi rauhoitettu tulevaisuudessa yksityisautoliikenteeltä, pohjautui hyväksyttyyn Turun keskustan kehittämisen visio- ja strategiatyöhön. Ehdotuksessa lähdettiin siitä, että keskustan kehittäminen kaupallisesti houkuttelevammaksi vaatii ratkaisuja, jotka selkeyttävät liikenneinfrastruktuuria ja mahdollistavat monipuolisemman liikkumisen keskustassa.

Kaikkialla maailmassa kaupunkien keskustoja kehitetään sellaiseen suuntaan, että ne suosivat keskustan liikkumismuotoina kävelyä, pyöräilyä ja julkista liikennettä. On huomattu, että suuntaus paitsi piristää yhtäältä keskustojen kaupallista vireyttä myös vastaa ihmisten valtaenemmistön toiveita. Kaikki merkittävät pohjoismaiset kaupungit ovat olleet mukana liikkeessä, jonka Kööpenhamina aloitti jo kauan sitten rakentamalla aluksi kävelykatu Strögetin koko keskustaa halkaisemaan. Se on ollut huikea menestys.

Turun kaupallista keskustaa voi kuvata lähinnä kaoottiseksi. Se on yhtä aikaa bussiasema ja rakennustyömaa. Kauppatorin uumeniin rakennetaan parkkihallia, jonka idean kuvittelisi tulevan 1980-luvulta. Viihtyvyys, elävyys, kestävyys, vihreys ja liikkuvuus ovat asioita jotka ovat jääneet poliittisen kauppalistan häntäpäähän. Ihmisiä on vähän eikä kauppa käy.

Satunnaiselle tarkastelijalle, joka yrittää katsoa Turun keskustan kehittämisen kokonaisuutta, huolenaiheena ei ole pelkästään läntisen kaupallisen keskustan kehitys vaan yhtälailla Turun vanhan historiallisen ytimen elävöitys.

Nykyinen tilanne on sellainen, että kaikki historiallisen keskustan alueella liikkuvat turistit, opiskelijat, työtätekevä kansa ja muu väki ahdetaan yksien liikennevalojen kautta sumppumaiseen liikkumiseen koko valtavalla alueella. Ihmiset eivät seisahdu alueen viehättäviin puistoihin liikenteen melun ja saasteen vuoksi. Alueen palvelut eivät kehity.

Näin Turulla on tänä päivänä kaksi toimimatonta keskustaa: läntinen kaupallinen keskusta ja itäinen kulttuurinen keskusta. Samalla kaupunki haluaa kuitenkin kehittyä, ympäristöasioissa olla jopa edelläkävijä.

Varsinais-Suomi toimii Suomen talouden veturina, 30 000 uutta työpaikkaa on syntymässä ja Turulla olisi tuhannen taalan paikka merkittävään kehitysloikkaan.

Tulevaisuus tapahtuu aikomusten ja tekojen summana. Nyt kun aikomukset on määritelty niistä on seurattava tekoja. Muuten seurauksena on kaaosta, yksityisten intressien osavoittoja yhteisen intressin sijaan. Turku ansaitsisi jotain paljon enemmän.

Kirjoittaja on Turun kauppakorkeakoulun professori.

Turulla on tänä päivänä kaksi toimimatonta keskustaa: läntinen kaupallinen keskusta ja itäinen kulttuurinen keskusta.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Turun Vanhakaupunki on arvokkain osa Turkua, ei mikään läpikulkubaana.
Professori Wileniuksen johdolla on tehty erittäin ansiokasta ja asiantuntevaa työtä Turun arvokkaimpien osien ottamiseksi osaksi elävää kaupunkikeskustaa. Se että autoliikenteellä halveksutaan sukupolvien historiaa on häpeämätöntä ja lyhytnäköistä sekä perin typerää. Meidän valttimme ei ole joku huvipuisto tai muu hattarakeskus.

Turun kehittämiseksi on esitetty toimiva näkemys kaupunkirakenteen kehittämiseksi, sen historiallisten osien palauttamiseksi kunniaan ja eläviksi. Kaikelle liikenteelle, myös henkilöauto ja läpikulkuliikenteelle on osoitettu toimivat vaihtoehdot. Vanhakaupungin kunnioittaminen on Turun sydämenasia ja se on meidän kaupunkimme arvokkain osa, mille kaikki muu täällä pohjautuu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratkaisut?
No niin, nyt on kuultu yhden ihmisen havainnot, mutta ratkaiasuesitys puuttuu. Jokainen osaa kritisoida ja kirjoittaa kolumneja, mutta arvostelua pitäisi seurata aina esitys ratkaisuksi. Nyt ei näin ole.
Suora kysymys: Mitä niiden parantavien tekojen pitäisi olla kolumnistin mielestä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratkaisut?
Nimim Kakola: Kyllä se siinä sanottiin. Jospa Turku nyt vain toimisi sen itse hyväksymänsä keskustavision mukaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Piru asuu yksityiskohdissa
Suunnitelmassa entuudestaan Turun ruuhkaisimmille kaduille Puistokadulle ja Koulukadulle oltiin ohjaamassa Ratapihan elämyskeskuksen, kasvavan Hirvensalon sekä sulkeutuvien siltojen mukanaan tuoma liikenne. Lisäksi samoja kaistoja pitkin tulisi huolehtia Hirvensalon joukkoliikenteen runkolinjoista, joilla on mm. liikennevaloetuuksia. Näiden katujen varsilla on paljon 1900-luvun alun arrinaperusteisia puutaloja, joita ei ole koskaan suunniteltu edes nykyisille asukasmäärille. Puhumattakaan, että näiden ympäristöön olisi suunnitelmissa tuotu 24/7 ruuhkat.

Olisikin mielenkiintoista kuulla professori Wileniukselta miten hän kuvitteli, että tämä ongelma konkreettisesti ratkaistaan, sillä Portsan ja Martin lävitse kulkevat kadut eivät suinkaan täyty portsa- ja marttilaisten autoista, vaan niille jo ohjatusta yli kaupunginosa ylittävästä läpikulkuliikennettä mm. saarien suuntaan. Kumpikaan alueista ei tule edes hyötymään mahdollisesta uudesta joukkoliikenne ratkaisusta, sillä keskustan lähellä sijaitsevien Portsan ja Martin asukkaat käyttävät jo nykyisin liikkumiseen paljon kävelyä ja pyöräilyä sekä joukkoliikennettäkin, mutta niiden läpiajavat liikkennemassat tulevat kaupunginosista ja osin jopa naaupurikaupungeista joihin uusilla joukkoliikenneratkaisuilla ei ole merkittävää vaikutusta. On varsin mielenkiintoista, että tälläinen kehitys on professorin Wileniuksen mielestä 2050-luvulle katsovan kaupungin kehitystä...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piru asuu yksityiskohdissa
"joihin uusilla joukkoliikenneratkaisuilla ei ole merkittävää vaikutusta" kyllä luulisi Hirvensalon ratikan vähentävän autoilua saarista. Ja myös Hirvensalon uusi silta. Eteläinen keskusta on ihan oma alueensa omilla ongelmilla, eikä aninkaisten ratkaisuilla edes haeta sinne korjausta, sillä se ei vaikuta sinne asti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piru asuu yksityiskohdissa
Just näin. Wileniuksen poppoon keskustavisio oli kyllä ihan ajassa kiinni, mutta jäi osin kovin vajaaksi. Juurikin läntisen Turun liikenne on jo nyt maksimissaan, eikä sinne voi ohjata kahden suljettavan sillan liikennettä mitenkään. Luulisi että olisivat visiossa ottaneet huomioon näitä realiteetteja vai onko niin että visionääreille läntisen keskustan liikenteen realiteetit eivät niin kiva juttu: se kun ei ole helppo ratkaistava ilman radikaalimpia siltamaksuja tai tietulleja. Tämä taas olisi tehnyt visiosta kovin epäsuositun. Kaikki haluavat toki (esittää) kivoja juttuja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toimimaton keskusta
Meillä oli keskusta, johon joukkoliikenne toi ja vei ihmisiä aamusta iltaan.
Torilta sai pystykahvit aikaisin aamulla ja keskiyöllä turpaansa.
Varsinainen viihtymäalue oli talvella torialueen kaupat ja ravintolat, kesällä jokiranta.

Ymmärrän hyvin, että kehitys kehittyy. Mutta, anteeksi vaan professori, ei teidän kirjoituksenne ainakaan minulle selventämyt mihin Turussa ollaan menossa.

Tämän hetken tilanne on sellainen, että työmailla on kaksi mutapaakkua ilmassa ja yksi lapiossa, lopputulos hakusessa
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Osuva kirjoitus!
Siinäpä poliittiset päättäjämme nyt saavat miettiä, mitä tulikaan tehtyä. Yhdessä tehtiin keskustavisio vuodelle 2029, ja nyt se rutataan mappi Ö:hön. Itsekin olin seminaarissa, jonka perusteella tuli suositus sulkea Tuomiokirkkosilta yksityisautoilulta.

Niinkuin Wilenius kirjoittaa mainiosti, "että kun ensin on tehty päätös Toriparkista, niin sitä ratkaisua halutaan tukea sillä että pidetään mahdollisemman helppona ihmisten mahdollisuutta ajaa keskustaan jouluostoksille, vieläpä ilmaiseksi." Niin juuri, pitäähän sinne Toriparkkiin pystyä ajamaankin kun sellainen väen vängellä saatanee aikaan.

Edelleen Wilenius: "...seurauksena on kaaosta, yksityisten intressien osavoittoja yhteisen intressin sijaan." Siis juuri samoin kuin kaavoitus ns. postimerkkikaavojen mukaan (vrt.
turuntauti).

Muuten, Yliopistonkadun pitäisi olla olennainen osa Turun kävelykeskustaa; nyt Toriparkin sisään- ja ulosajo tullee tapahtumaan sen kautta.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Osuva kirjoitus!
Keskustavisio vuodelle 2029 rutataan mappi Ö:hön ja tilalle Torivisio 2020, jossa parkkipaikat minimoidaan ja keksitään bunkkeriin mahdollisimman paljon tiloja Turun kaupungin omistukseen tai hallintaan. Näin sitoutetaan kaupunkilaiset yhteisen vision taakse maksumiehiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Stallarit asialla
Haah, kielloilla tulevaisuuteen...!
Laitetaan ratikan poskettomat 300-500M€ keskustatunneliin Puutori-Kupittaa ja rauhoitetaan kaikin mokomin Jokiranta ja tuomiokirkko läpiajoliikenteeltä. Näin Oslossa tehtiin. Sitten oli raamit kehittää kartsaa.
Täällä fantasioidaan autoilun lopettamisesta pakkokeinoin, eikä tajuta, että ihmiset tarvitsevat autoja arjessaan. Sähköautoja jatkossa, mutta kuitenkin. Tämmöiset stalinistiset junttaprojektit ovat vasemmistopuolueitten herkkua. Onneksi on vaalit.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Stallarit asialla
Ihmiset eivät tarvitse autoja arjessaan. Ihmiset tarvitsevat mahdollisuutta liikkua paikasta a paikkaan b. Tämä onnistuu muillakin tavoilla kuin kuljettamalla parin tonnin möhkälettä neljääkymppiä keskellä kaupunkia.

50% suomalaisten autolla ajamista matkoista on 2-4 km mittaisia, ison osan noista matkoista voi taittaa kävellen, pyörällä tai julkisilla. Noissa matkoissa kyse on suureksi osaksi vain tottumuksesta, jota autoliikenteen sujuvuus edellä rakennettu liikennejärjestelmä tukee. Kun näitä autoliikenteen etuoikeuksia aletaan hissuksen purkaa keskustan viihtyvyyden vuoksi ja muita liikennemuotoja sujuvoittaa, moni autolla vaikkapa Vasaramäestä keskustaan ajava valitsee jonkun muun kulkumuodon ja huomaa, että ei sillä autolla nyt ihan pakko ole sittenkään keskustaan aina ajella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mallia menneestä
Kaikkien Tuomiokirkkosillan autoliikennettä kannattavien kannattaisi miettiä, mitä kirjoittelisi, jos oltaisiin 1970-luvulla jolloin katu Tuomiokirkon edestä suljettiin autoilta. Onko haitannut elämää paljonkin?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »