Kaarlo Kalliala:

Raivotautia vastaan

En varmaan ollut kahtakymmentäkään, kun hämmästyin siitä, että ”luonnonsuojelijat vaativat”. En yhtään muista, mitä vaadittiin – se ei ollut silloisen tyrmistykseni ja nyt koko jutun muistamisen syy.

Minulle ei vain ollut juolahtanut mieleen, että ihmiset voisivat jakautua kahtia luonnonsuojelijoihin ja ei-luonnonsuojelijoihin. Että jotkut piittaisivat yksinomaan luonnon suojelusta ja toiset eivät pitäisi sitä minään. Että tässä olisi jokin joko/tai.

Jaosta kahteen on sittemmin tullut uusi normaali. Monivivahteisemmat sekä/että ja toisaalta/toisaalta ovat kovilla.

Washingtonissa työskentelevä toimittaja Laura Saarikoski otti viime kuussa (HS 3.9.) uudelleen esille kolme vuotta sitten jo kertaalleen julkaisemansa Pew-tutkimuslaitoksen grafiikan. Se osoittaa, että keskirepublikaani ja keskidemokraatti ovat parissakymmenessä vuodessa rajusti etääntyneet toisistaan.

Jo ennen Trumpia neljännes demokraateista ja kolmannes republikaaneista piti toista puoluetta uhkana isänmaalle. Ja sen myötä epäilemättä myös itselleen ja hyvän elämän edellytyksille ylipäätään.

Suomen puoluejärjestelmä ei onneksemme ole tiukan kaksijakoinen, vaikka vasemmisto ja oikeisto vielä jotain tarkoittavatkin. Vahva puolueidentiteetti – varsinkin muut pois sulkeva – on rispaantumassa.

Sen tilalle on kuitenkin tunkemassa identiteettipolitiikka, jossa olennaista on samastua oikein ajattelevien ryhmään. Siitä Amerikoissakin näyttää olevan kysymys. Saarikoski nimittää puolueiden väliin auennutta railoa arvokuiluksi.

Identiteettikamppailun hehkusta, pystypäätyisyydestä ja poissulkevuudesta kirkossa on kokemusta. Varsinkin murrosajat ovat suosineet niitä, joiden mielestä vanha pitää kitkeä pois juurineen ja niitä, joiden mielestä siitä ei pidä muuttaa piiruakaan.

Itse olen ruvennut yhä enemmän tykkäämään sellaisista tyypeistä, joiden pää pysyy kylmänä kuuminakin aikoina ja joilla on silmää ja korvaa muullekin kuin oman viiteryhmänsä itsestäänselvyyksille.

Reformaation aikana sellainen vaikuttaja oli Philipp Melanchthon, Lutherin työtovereista ykkönen. Hänen kuolinperformanssinsa on vailla vertaa.

Melanchthonin ruumiin molemmin puolin oli paperilappu. Oikealle puolelle oli kirjattu varsinainen asia: ”Menet valoon, näet Jumalan, katsot hänen Poikaansa ja opit ne ihmeelliset salaisuudet, joita et tässä elämässä ole voinut ymmärtää.”

Vasemmalla oli vainajan helpotuksen huokaus: ”Sinut päästetään vapaaksi synneistä ja vapautetaan teologien kitkeryydestä ja raivosta.”

Teologien raivotaudista, rabies theologorum, muodostui pysyvä käsite paljolti juuri Melanchthonin ansiosta. Kun luterilainen reformaatio etsi ja puolusti identiteettiään, hänen halunsa sovitella ja pyrkiä yhteisymmärrykseen nostatti halveksuntaa ja vihaa.

Luterilaisen kirkon tärkein oppidokumentti Augsburgin tunnustus on kuitenkin Melanchthonin kynästä. Kiihkon hiljakseen jäähdyttyä sitä on kiitetty ekumeenisesta hengestä, joka antaa aineksia yhteydelle.

Toisensa mitätöiviä, toisiaan pelkääviä ja toisensa poissulkevia ”arvoliberaaleja” ja ”arvokonservatiiveja” vaivaa identiteettipoliittinen raivotauti. Eikä ympäristönsuojelukaan ole vain ”ympäristönsuojelijoiden” asia.

Elämä on sekä/että. Paitsi silloin, kun se on ennemminkin toisaalta/toisaalta.

Kirjoittaja on Turun arkkihiippakunnan piispa.

Jaosta kahteen on sittemmin tullut uusi normaali.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Onko tupakanpoltto syntiä?
Kysymyksen asettelu monasti pistää ihmiset päättämään kahdesta eri vaihtoehdosta. Jos kysytään esimerkiksi onko tupakanpoltto syntiä helposti mielletään että pitää vastata joko on tai ei ole ja muodostaa kanta asiaan. Toisalta kuka tietää että tupakanpoltto on aina varmasti syntiä ja on aina ollut. Jos aikoinaan 100 vuotta sitten ihmiselle on tarjottu tupakkaa esimerkiksi terveystuotteena ja hän on uskonut auktoriteettien ohjeistukset asiassa ja alkanut polttamaan onko tupakanpoltto tuolloinkin ollut syntiä? Tai onko tupakanpoltto ylipäätään syntiä ja jos on niin kuinka suuri synti tupakanpoltto on? Tai onko syntiä ketjupolttaa tilassa jossa vastasyntynyt vauva nukkuu? Tietysti synti käsitekkin on määriteltävä. Nyt ihmisillä on parempaa tietoa tupakasta kuin aiemmin on ollut.

Sumeassa logiikassa mietitään aluetta jossa ei oikein tiedetä mikä tai miten jokin on. Esimerkiksi jos tuolia aletaan venyttämään missä vaiheessa tuoli muuttuu sohvaksi tarkalleen ottaen. Yleensä on jokin sumea alue jossa ei oikein varmaksi tiedetä onko istumiseen käytettävä esine tuoli vai sohva toisen mielestä on sohva ja toisen mielestä on tuoli. Sumeassa logiikassa voidaan miettiä myös kuinka paljon x kuuluu joukkoon X.

Tietotekniikassa bitin arvo 0 voi tarkoittaa jännitettä joka on alle 0,5 volttia ja 1 voi tarkoittaa jännitettä joka on yli 4,5 volttia. Jännitteet 0,5 - 4,5 voltin välillä on sumealla alueella jossa ei tiedetä onko bitti ykkönen vai nolla.

Tietysti voidaan kysyä oletko raskaana eikä siihen oikein voi sanoa että olen 30% raskaana. Eli joko on tei ei ole raskaana tai sitten ei ole oikein varma jos on ollut sukupuolista kanssakäymistä lähiaikoina eikä testejä ole tehty eikä ultrassa ole käyty.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Onko tupakanpoltto syntiä?
Pohditaanpas pikkaisen ja pengotaan samalla ja kuten nykyään on tapana, numeroidaan löydökset ja päätelmät:
1)Synti (m.kreik. ἁμαρτία, hamartía, ”harhaanosuminen”) viittaa abrahamilaisissa uskonnoissa Jumalan tahtoa vastaan rikkomiseen. "
2) Jokainen ihminen on osa jumaluutta, osa hänen henkeään, sillä "Hän puhalsi siihen elämän hengen".
3) Jokaisella ihmisellä on tieto hyvästä ja pahasta, kenellä heikompi ja kenellä voimakkaampi. Sitä kutsutaan sisäiseksi ääneksi, omaksi tunnoksi tai vaikkapa henkioppaaksi.
4) Ihmisen ryhtyessään johonkin, ihmisen oma tunto on herkimmillään ja tekemisen jatkuessa lopettaa puhumisen. Ei viitsi haaskata pattereitaan.
5) 1 -4 yhteen: Tupakan poltto on terveysvaikutteinen pahe. Terveys on ihmisenä olemisen tärkein, pitkäkestoisin vaalittava ominaisuus. Siksi ensimmäinen savuke maistuu ja vaikuttaa siten kuin tekee. Se ei vaali terveyttä, mutta vielä kehittymätön itsetunto ja/tai kaveri-/toveripiirin paine vaatii jatkamaan.
6) Miksi edellistä kukin kutsuukin, se on jokaisen käytössä olevan sanavaraston asia. Ilman logiikkaa saati logistiikkaa.

Pieni kevennys:
Saatan olla raskaana hyvin vähän, melkoisesti tai paljon. Riippuu raskauden lajista. Riippuu sikiöiden määrästä. Myös mahdollisista kaasuvaivoista.
Kuopan kohdalla samoin. Jos kuopasta peittää puolet, on olemassa kuoppa, joka on puolet alkuperästään tai kuoppa ja piilokuoppa eli sala-ansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Piispa kulkee sumussa
Yritin kaivaa kirjoituksestasi sitä "vihreää lankaa", löytämättä ydintä johon Kaarlo yrittää tarttua. Papilta pitäisi löytyä selkeä sanoma, joka liittyisi hengellisisiin asioihin, Raamatun sanomaan, miten ihminen löytäisi iankaikkisen elämän. Olisi rakentavaa saada piispalta toisenlaista kirjoitusta, joka johdattaisi monia pelastuksen tielle.


Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Mielestäni Kaarlo Kallialan kirjoitus on harvinaisen selkeä ja hyvä. Hän lainaa Philipp Melanchthonia tavalla, joka ei jätä mitään epäselväksi: Kitkeryys ja raivo ovat tuhoavia voimia, jotka ovat näinä päivinä saaneet valtaansa monet niin maalliset kuin myös hengelliset johtajat. Tuon raivon alle hautautuu helposti myös käskyistä tärkein: "Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Leevi: Piispa kulkee sumussa

Mielestäni Leevi on nyt aivan kohtuuton piispaa kohtaan kun vaatii piispalta selkeää raamatullista sanomaa pelastuksen tiestä.
Tämä piispan kirjoitus ei kuitenkaan ole mikään saarna, tuskin lehti edes haluaa saarnoja julkaista. Tämä oli piispan pohdintaa ajan ilmiöistä.
Leevi sanoo ettei löytänyt jutun 'vihreää lankaa'.
Piispa kuitenkin päätyy Philipp Melanchtoniin. Melanchton puolestaan laati evankelis-luterilaisen kirkon tärkeimmän tunnustuskirjan, Augsburgin tunnustuksen. Siitä puolestaan Wikipedia sanoo näin:
"Luterilainen maailmanliitto edellyttää jäsenkirkoiltaan Raamatun hyväksymistä ainoana opin ja elämän lähteenä, minkä lisäksi se näkee kolme ekumeenista uskontunnustusta sekä Tunnustuskirjat, erityisesti muuttamattoman Augsburgin tunnustuksen sekä Lutherin Vähän katekismuksen puhtaina Raamatun opin selityksinä."

Luulisi kelpaavan Leevillekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Ei piispa tarvitse lohduttajaa eikä Leevi rypistelyä. Molemmat ovat ihmisinä oivia kappaleita.
Uskonto ja uskonnollisuus ovat jokaisen yksityisasioita. Sellaisina täysin loukkaamattomia. Jokaisen itsestään ilmaisemia ja vain omannäköisyytensä ilmentymiä. Kertomuksia yksityisistä tavoista ajatella ja toimia ketään alistamatta, ketään tuomitsematta tai ketään pakottamatta. Ihminen voi kulkea missä tahansa ja missä seurassa tahansa saamatta tai aiheuttamatta ryppyjä, kun on avarakatseinen ja riittävän suvaitsevainen. Jos ei ole riittävän, tulee ryppyjä.
Käskyistä tärkein: Rakasta itseäsi niin kuin lähimmäistäsi. Selkosuomeksi: Rakasta/arvosta/kunnioita/... itseäsi, kyetäksesi huomioimaan lähimmäisesi samalla tavalla.

Piispalle,T.S.:lle ja muille pohdinnan paikka:
Onko Isä, poika ja PyhäHenki
vaiko Isä ja Poika ja Pyhä Henki?
Vihje: Kysymys on kristillistä ajattelua edelleen jakavasta vallan halusta.
Wikipediasta: Seuraava jääkausi tulee noin 50.000 vuoden kuluttua. Ihmisen ilmastovaikutuksista johtuen vasta 100.000 vuoden kuluttua. Johtopäätelmä: Ken Wikiin taustoittamatta uskoo ja luottaa, saa kaiken toivon heittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Nimimerkki 'Vain minun yksityisyydestäni:
"Piispalle,T.S.:lle ja muille pohdinnan paikka:
Onko Isä, poika ja PyhäHenki
vaiko Isä ja Poika ja Pyhä Henki?
Vihje: Kysymys on kristillistä ajattelua edelleen jakavasta vallan halusta."
Pitää kai olla ihan otettu, minut on nostettu piispan rinnalle.
Täytyy kuitenkin muistuttaa että jo reilusti yli 40 vuotta sitten siirryin uskontojen ulkopuolelle. Toisaalta kun muu perhe on hartaita kristittyjä niin tulee hyvin usein istuttua mukana sanan kuulossa. Eilen muun muassa väkevää tulkintaa Pietarin roolista. Jotain siis aina tarttuu noista muistiin.
Mutta tuo Isä, poika ja PyhäHenki tai vaihtoehtoisesti Isä ja Poika ja Pyhä Henki ei aukene minulle.
Olisin kiinnostunut kuulemaan lisää asiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Miten niin otettu? Piispa ja T.S. ollevat hyvät tutut keskenään siviilisäädystä ja henkisyyksiensä yksityisyyteen kuuluvista asennoista riippumatta. Ihmisinä kelpo henkilöitä.
Onko Isä, poika ja Pyhä Henki
vaiko Isä ja Poika ja Pyhä Henki?
Kyseessä on Rooman kirkon hajoaminen kahdeksi kirkkokunnaksi - Rooman kirkon paavi ja Konstantinopolin kirkon patriarkka eivät kyenneet sopimaan aikaisensa kristillisen maailman asioista yhdessä. Erkautuminen selitettiin oppiriidaksi. Toinen oli yhden jaan kannalla, toinen kahden. Kumpi on kumpaa, piispa tuntee kolminaisuusopin kiemurat.
Todellisuudessa erkautumisen syyt olivat mahti ja omistaminen ja verotusoikeus.
Aallot ulottuivat Suomeenkin asti idänkirkon ja lännenkirkon valloitusretkinä, ns. ristiretkinä tavoitteena saada mahdollisimman suuri alue ja sen luonnonantimet hallintaan - turkiksia, kalaa, muuta kaikkea hyvää. Lapissa asujat kokivat verotuksen nelinkertaisena, kun valtiot ja kirkot hakivat omat osansa alueelta.
Kun katselee kirkkoruhtinaitten maalauksia, monessako niissä näkyy Suomen alueelta lähtöisin oleva turkis? Kärpän, ketun, suden, karhun, muiden turkiseläinten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
"Vain minun yksityisyydestäni" Raamattu antaa vastauksen kysymykseesi Onko Isä, poika ja Pyhä Henki vaiko Isä ja Poika ja Pyhä Henki?

Jumala ilmoittaa itsensä kolmiyhteisenä Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isoilla alkukirjaimilla. Esim. Herran siunaus päättyy Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

Ihmisten sekoiluja ja selityksiä ei voida ottaa mukaan tähän keskusteluun, joka vain vierittää asian tarkastelun Raamatun sanasta sivuraiteille.







Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Ihminenkin voi olla samaan aikaan isä, poika ja myös henkeä. Tuossa samassa ihmispersoonassa olevan isän ja pojan lisäksi ja välillä on toivottavasti mahdollisimman suurelta osin hyvää tai jopa pyhää henkeä. Eli isä, poika ja henki voi olla myös ihmisessä samassa persoonassa. Eli ihminen on samaan aikaan samassa persoonassa jonkun isä jonkun poika joiden välillä ja muutoinkin on henki. Vastaavaa voi olla kaikessa elävässä.

Jos asiaa ajattelee tieteelliseltä/logiikan kannalta voisi Jumala olla koko maailmankaikkeus jossa on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Esimerkiksi yksittäisessä ihmisessä tuo toteutuisi isänä, poikana, ja pyhänä henkenä jotka yksittäisessä ihmispersoonassa on. Poika isolla P kirjaimella voisi tarkoitaa ainoaa Messiasta joka on elänyt maan päällä eli Jeesusta. Toisalta kun lupausten mukaan syntyy uusi Messias voisi tuossa tapauksessa käyttä poika sanaa pienellä p kirjaimella kun Messsiaita on enemmän kuin yksi. Eli Messias Jeesuksen sisällä Isä olisi maaimankaikkeus ja Jeesuksen sisällä olisi myös Pyhä Henki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
"sumea logiikka". Toivon sinun tutustuvan tosimielellä Raamatun sanaan, pyytämällä rukouksessa Jumalalta viisautta lukemaasi. Jos sinulla ei ole yhteyttä kristilliseen seurakuntaan, niin toivon että etsit kristillisen seurakunnan.





Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Piispa kulkee sumussa
Leevi mitä mielestäsi tarkoittaa sanat Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Millaiseen tulokseen olet tullut tutkittuasi Raamattua? Kuka tai mikä tässä yhteydessä on Isä? Kuka on Poika? Mikä on Pyhä Henki?

Yritän tässä vähentää ristiriitaa tieteellisesti ajattelevien ja uskonnollisesti ajattelevien väliltä. Voisiko Jumalasta puhua tieteen termein ja jos voi millaisia termejä mielestäsi Leevi tulisi käyttää?

Mielestäni Isä voisi olla tieteen termein lähinnä koko maailmankaikkeus olemalla myös samalla persoonallinen ja elävä koska maailmankaikkeuteen kuuluu myös ihmiset joilla on persoona ja olemme eläviä eli meissä on myös henki joka puuttuu vaikka alkuaine kullasta. Eli Isä on personallinen maailmankaikkeus (persoonallinen koska maailmankaikkeudessa on kaiken muun lisäksi elämää ja ihmisiä joilla on persoona) ja Poika on Messias Jeesus joka ei ole enää tavallinen ihminen vaan jotain kehittyneempää maailmankaikkeuden luomaa (ei pelkkä biologisen ihmisisän geneettinen jälkeläinen) ja joka on nostanut sanoillaan ihmiskunnan uudelle tasolle ja Pyhä Henki on elämä ja elämän mahdollistaja. On myös luvattu että syntyy uusi Messias joka hänkään ei ole tavallinen ihminen vaan jotain kehittyneempää.

Ihmisellä on isä jonka poika ihminen on mutta samalla ihminen voi olla myös itse isä jolla on poika jolle hän taas on isä. Koska olemme eläviä on myös henki. Kaikki elämä maailmassa riippuu tuosta isä poika ketjusta ja mitä siinä tapahtuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
On, ei ole tai ei oikein tiedetä varmasti.
Tietysti tupakanpolton voisi yleistää missä määrin ihmisellä on oikeus paheilla tietoisesti vaarantaa omaa terveyttä tai toisten terveyttä vaikka pienen vauvan terveyttä ilman että se on syntiä.

Nyt tiedetään että tupakanpoltto vaarantaa terveyden aiemmin kauan aikaa sitten sitä ei ole tiedetty.

Toisalta onko intiaanien rauhanpiipun polttaminenkin rauhan solmimiseksi ja vihollisuuksien lopettamiseksi syntiä? Eli jos tupakanpoltto yleisesti olisi syntiä voisiko olla joitain poikkeuksia jolloin se ei olekkaan syntiä? Tietysti tuota rituaaliakin voitaisiin muuttaa.

Voidaanko tätä soveltaa myös ihmisten väliseen intiimiin rakkauteen? Voiko olla että jossain tapauksessa vaikka rakastuminen intiimisti samaa sukupuolta olevaan ja tuon rakkauden toteuttaminen ei ole syntiä ja joskus se taas onkin? Onko olemassa selkeitä alueita jossa se on syntiä ja jossa se ei ole syntä ja jokin sumea alue jossa ei oikein tiedetä onko se syntiä? Puhutaanko Raamatussa jostain yksittäistapauksesta, jostain tietyntyyppisistä tapauksista vai ehdottomasti kaikkia mahdollisisa tapauksia koskien.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast. Nimim. Sumea logiikka
"Nimim. Sumea logiikka" "Leevi mitä mielestäsi tarkoittaa sanat Isä ja Poika ja Pyhä Henki" ?

Kolminaisuus:
On olemassa yksi Jumala: Isä ja Poika ja Pyhä Henki, kolmen yhtä iankaikkisen persoonan ykseys.
Jumala on kuolematon, kaikkivoipa, kaikkitietävä, kaikkea korkeampi ja aina läsnä oleva. Hän on ääretön ja ylittää ihmisen käsityskyvyn. kuitenkin Hän on tehnyt itsensä tunnetuksi ilmoittamalla itsensä. Hän on arvollinen saamaan koko luomakunnan ikuisen ylistyksen, palvonnan ja palveluksen ( 5.moos. 6:4 Matt. 28:19, 2. Kor.13:13, Ef.4:4-6. Piet. 1:2 , )

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast. Nimim. Sumea logiikka
"Sumea logiikka" Jatkoa edelliseen.

Poika.
Jumala, iankaikkinen Poika, tuli ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen kauttaan kaikki luotiin, Jumalan luonne ilmoitetaan, ihmiskunnan pelastus toteutetaan ja maailma tuomitaan. Hän, ikuisesti tosi Jumala, tuli myös tosi ihmiseksi, Jeesukseksi Kristukseksi. Hän sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta. Hän eli ja koki kiusauksen ihmisolentona mutta antoi täydellisen esimerkin Jumalan vanhurskaudesta ja rakkaudesta.

Ihmeteoillaan Hän ilmensi Jumalan voimaa, ja ne osoittivat Hänen olevan Jumalan lupaama Messias. Hän kärsi ja kuoli vapaaehtoisesti ristillä meidän syntimme tähden ja meidän sijastamme. Hänet herätettiin kuuolleista, ja hän astui ylös taivaisiin suorittaakseen palvelusta taivaallisessa pyhäkössä meidän hyväksemme. Hän on tuleva takaisin kirkkaudessa vapauttaaksensa lopullisesti kansansa ja saattaakseen kaiken ennalleen. ( Joh.1:1-3, 14, Kol.1:15-19, Joh.10:30,
14:9 Room. 6:23, 2Kor.5:17-19, Joh. 5: 22, Luuk.1:35,
Hepr 2:9-18, Joh. 14:1--3 )

Kannattaa lukea ja tarkistaa asia myöskin Raamatusta.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »