Esko Valtaoja: Unelmien siivet

Lentämisessä on hohtonsa. Varsinkin silloin, kun yllättäen ja pyytämättä kaksi Finnairin lentoenkeliä tulee yhdessä lukemaan minulle servietille kirjoittamansa avaruudellisen rakkausrunon keskellä lentoa Lontoosta Helsinkiin.

Ilman Amia ja Miiaakin lentäminen on aina elämys, kunhan vain malttaa ajatella hetken. Isäni ei koskaan päässyt Ruotsia edemmäs, ja isoisäni ei tainnut elämässään käydä sataa kilometriä kauempana syntymäpaikastaan. Syntymäni aikoihin muuan P. O. Ekko kävi polkupyöräretkellä Tanskassa ja kirjoitti siitä oikein matkakirjan. Nyt kaukomaat ovat niin lähellä, että pitää reissata vähintään Antartikselle ennen kuin kukaan jaksaa katsella matkakuviasi.

Lohdutan itseäni näillä ajatuksilla, kun huomaan taas kerran olevani ahdettuna keskimmäiselle penkille yhdentoista tunnin lennolla jonnekin huitsin nevadaan. Lentäminen on sentään antanut meille koko maapallon.

Ongelma on se, että lentoliikenne aiheuttaa arviolta 3-5 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä, ja niiden vähentäminen ei ole helppoa. Kaksi vuotta sitten aurinkovoimalla toimiva Solar Impulse 2 tosin lensi maapallon ympäri, mutta meillä ei ole näköpiirissämme teknologiaa, jolla voisimme luopua lentokoneiden polttomoottoreista. Ja lentomatkailun lisääntyessä myös päästöt sen kun vain kasvavat. Lähes kaikessa muussa pystymme melko pian hiilineutraaliuteen, mutta lentämisessä emme sitten mitenkään. Mikä neuvoksi?

Ruotsissa on otettu käyttöön lentovero, joka vaihtelee kotimaan kuudesta eurosta kaukomatkojen neljäänkymppiin. Ajatuksena on, että lentovero hillitsisi ihmisten matkustusintoa ja sillä tavalla ehkäistäisiin lentopäästöjen kasvua. Kaunis mutta aika hassu ajatus.

Aina yhtä innokkaasti liiketoimintaa puolustava liikenneministerimme Anne Berner tyrmäsi ajatuksen suomalaisesta verosta: ”Veron ennakoidaan aiheuttavan haittaa matkailulle, lentokentille ja alueiden tasa-arvolle.”

Täysin vastakkaista mieltä oli tietysti vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen: ”On hyvä muistaa, ettei kenenkään onnellisuus tai elämässä menestyminen riipu siitä kuinka monta kertaa vuodessa päästään tekemään kaukomatkoja.”

On hyvä myös muistaa, että ideologioihinsa sitoutuneilta ihmisiltä on turha pyytää ratkaisuja tosielämän ongelmiin. Tietysti jokainen vero on myös rasite, mutta harva kannattaa silti veroista luopumista. Lomamatkojen merkitys onnellisuudelle ja työmatkojen merkitys menestymiselle taas lienee selvää jokaiselle.

Niin Berner kuin Liikanenkin katsovat tiukasti taaksepäin, ja sieltä ei löydy tulevaisuuden ratkaisuja. Lentäminen antaa meille niin paljon enemmän kuin se ottaa, että on turha edes haaveilla sen vähenemisestä. Ihmisiä ei kannusteta toimintaan lupaamalla heille huonompaa tulevaisuutta. Toisaalta päästöt pysyvät päästöinä, ainakin siihen saakka kun koneet tankataan puhtaasti tuotetulla biopetrolilla. Mikä siis neuvoksi?

Lentoliikenteen hiilineutraalius voidaan saavuttaa vain kompensoimalla päästöt. Sen voi jo nyt tehdä vapaaehtoisesti, mutta paljon varmempaa olisi verotus: maailmanlaajuinen, kaikkia koskeva ja vaikkapa metsänistutukseen käytetty.

Finnair voisi näyttää esimerkkiä tekemällä vapaaehtoisuudesta helpompaa. Yhden klikkauksen linkki lennon ostosivulle, kiitos.

Kirjoittaja on avaruustähtitieteen emeritusprofessori.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Maailma on avara ja hyvä elää
Suomessa asustaa huomattava määrä henkilöitä, joille kaikkein parasta olisi suomalaisten pysyminen tiukasti oman maansa rajojen sisällä. Ja kaikenlaisten ulkomaanyhteyksien sulkeminen. Nehän aiheuttavat ainoastaan ja vain ongelmia kansakunnan hallitsemisessa. Toista oli Suomen sosialistisena aikana Kekkosslovakiassa. Kansalaisilla oli täysi vapaus matkustaa ihan milloin tahansa ihan mihin tahansa. Ainoa rajoitus oli ulkomaan valuutan saantirajoitukset ja matkustamisen Suomesta ulos -kalleus. Vaikkapa Helsingistä New Yorkiin noin 4500 sivu ja Suomi-Tansania-Suomi 25000 edestakainen matka.

Kun nämä rajavartijat temppuineen poistetaan häiritsemästä, saadaan Suomestakin ihan kelvollinen maa ihmisen asua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Todelliset päästöt
Lentoveron mielekkyyttä voidaan myös miettiä siinä vaiheessa kun eteläsuomalainen ei ostakkaan lentolippua vaan päättää ajaa omalla autolla lappiin. Onko vero todella päästöjä vähentävä jos lentokoneen sijaan valitaankin henkilöauto?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Todelliset päästöt
Henkilöautolla voi ajaa vuoden päivittäisiä ajoja samalla saastemäärällä kuin yksi lento Thaimaaseen tuottaa. Sitä eivät vihreillä jopoilla pyöräilevät ja kaukomatkoja harrastavat poliitikot kerro äänestäjilleen, vaan pyrkivät tekemään autoilun mahdollisimman kalliiksi ja vaikeaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tosiasiallinen tavoite ?
Maailmanlaajuisella verotuksella on mielestäni erilainen tavoite kuin lentoliikenteen hiilineutraalius ,joka asiana on tärkeä ja tavoitteena hyvä.
Samat tahot jotka eniten käyttävät sekä omistavat Lentokoneita hallinnoivat suurinta osaa maailmanvarallisuudesta ja tekevät poliittiset päätökset ja silti kuitenkin kaikki myös näyttävät olevan yhtämieltä siitä että muunlaiset kuin nykyään käytössä olevat lentoliikenteen energiaratkaisut ovat liian kalliita toteuttaa. Jokin ei oikein näytä rimmaavan , vai kuinka ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lennokasta naivismia
Lentomatkailun avartavasta vaikutuksesta voidaan nykyään, internetistä löytyvän kaiken tiedon aikana, olla toistakin mieltä. Miksi kaikkien pitää nähdä itse ja ottaa selfie jostain kulahtaneesta turistikohteesta? Viisas näkee maitokaupassakin enemmän kuin tyhmä maailmanympärimatkalla, sanoi Jouko Turkka aikoinaan.
Valtaojan aiemmassa kolumnissaan mainostama matkailun rasismia vähentävä vaikutuskin on kyseenalaista. Jos näin olisi, mihin vielä tarvitaan kaiken maailman rasisminvastaisia mielenosoituksia kun kerran kaikki lentävät vähintään kerran vuodessa kaukomaille?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lentoliikenne on tabu
Esko puhuu asiaa. Lentoliikenteen päästöt unohdetaan olankohautuksella, koska mm virkamiehemme ovat innokkaita käyttäjiä ja nostaisihan verot matkustamisen hintoja. Sinänsä irvokasta, koska lentoliikenteestä erittäin paljon on vapaa-aikaan liittyvää matkailua. Tässäkin keskustelussa Eskon mainitsema asetelma pitää paikkaansa , "ideologioihinsa sitoutuneilta ihmisiltä on turha pyytää ratkaisuja tosielämän ongelmiin". Toisenlaista näkökulmaa yrityskentältä on tuonut Mika Anttonen. Ympäristökeskuksen Ari Nissinen on nostanut esille tietoa lentoliikenteen päästöistä. Valitettavasti heidän näkökulmansa unohtuvat nopeasti kun puhutaan lentämisestä.

Kun lentoliikenteessä pästöt kasvavat huomattavasti, niin muualla pyritään pienentämään päästöjä. Jos vene vuotaa, ei kukaan ala järveä tyhjentämään veneen pelastamiseksi. Paradoksit ovat mahdollisia vielä 2010-luvulla.


Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.