Minna Helle:

Lupa

nukkua

Suomalaiset nukkuvat liian vähän. Tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan jopa 10–20 prosenttia väestöstä kärsii jatkuvasta univajeesta. Eniten levostaan tinkivät työssäkäyvät ja nuoret.

Unen puutteesta ja siitä aiheutuvista ongelmista puhutaan jopa suomalaisten uutena kansantautina. Asia on ollut paljon esillä viime aikoina, eikä suotta.

Heräsin oman nukkumiseni tarkasteluun viime syksynä, kun olin kuuntelemassa unilääkäri ja -tutkija Henri Tuomilehdon luentoa. Olen aina ollut hyvä nukkuja. Vaikeimmatkaan lakkotilanteet tai muut työuran paineiset hetket eivät ole vieneet yöuniani. Olen naureskellut sillä, että minulla on kaksi loistavaa ominaisuutta työmarkkinaneuvottelijan työhön: hyvät unenlahjat ja matala verenpaine.

Hyvät unenlahjat ilmenivät mielestäni muun muassa siitä, että nukahdan todella nopeasti iltaisin. Kunnes tajusin, että se johtuu liian vähästä nukkumisesta. Huomasin kuuluvani kasvavaan joukkoon: työikäisiin, jotka nukkuvat liian vähän.

En kokenut olevani erityisen väsynyt enkä kokenut tarvitsevani lisää unta. Mutta juuri tässä vaara piilee: lievää univajetta ei äkkiseltään huomaa. Ihminen venyy, tarvittaessa todella paljon ja pitkään. Päätin kuitenkin noudattaa Henri Tuomilehdon ohjetta. Päätin nukkua tunnin enemmän joka yö ja kokeilla, miten se vaikuttaa.

Aluksi se oli vaikeaa, etenkin kaltaiselleni iltavirkulle. Työni on iltapainotteista ja neuvotteluaikoina työpäivät venyvät iltamyöhään kuukausi toisensa perään. Neuvottelujen jälkeen aivot käyvät kierroksilla. Oma ratkaisuni oli yrittää herätä aamulla tuntia myöhemmin, jos vain pystyin.

Aika pian huomasin, että minun oli helpompi herätä aamuisin. Huomasin myös stressitasojeni laskevan. Riittävän unen hyödyt huomaa nopeasti.

Moni kertoo pärjäävänsä vähillä yöunilla, mutta kasvattaa tosiasiassa univelkaa. Unentarve on yksilöllistä. Lyhytunisten määrä on kuitenkin niin Suomessa kuin maailmalla viime vuosikymmeninä kasvanut. Unen tarve sen sijaan ei ole vähentynyt minnekään.

Univaje on ihmiselle vakavaa. Unen puute heikentää tarkkaavaisuutta ja päättelykykyä ja vie pois luovuuden parhaan terän. Ärtymys lisääntyy. Pitkään jatkuessaan univaje aiheuttaa terveydellisiä ongelmia.

Myöskään varastoon nukkuminen ei auta. Pitkillä unilla esimerkiksi viikonloppuna ei voi asiantuntijoiden mukaan paikata univajetta.

Viime vuosien aikana on lehdissä ollut juttuja menestyneistä ihmisistä, jotka tekevät työtä täysillä, saavat paljon aikaan ja käyttävät vain niukasti aikaa nukkumiseen. Helposti ajatellaan, että pitkään nukkuminen on merkki laiskuudesta, kun taas tehokkaat ihmiset pärjäävät vähillä yöunilla. Hinta liian lyhyistä yöunista lankeaa maksuun kuitenkin jossain vaiheessa.

Onneksi julkisuudessa alkaa näkyä toisenkinlaisia esimerkkejä: Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervasesta kerrotaan äskettäin julkaistussa Suomen Kuvalehden jutussa, että hän treenaa kolme kertaa viikossa, syö terveellisesti, nukkuu ja palautuu hyvin. Toivottavasti riittävään nukkumiseen ja palautumiseen panostavia menestyjiä ilmoittautuu lisää.

Itselleni on ollut haastavaa yrittää nukkua enemmän samaan aikaan, kun valtakunnansovittelijan toimistossa on ollut jatkuva virta asiakkaita. Yöuneni ovat liian usein jääneet muutamaan tuntiin. Sen kestää, kun huolehtii muuna aikana kunnostaan ja yöunistaan riittävän hyvin.

Aion nukkua tunnin lisää myös jatkossa. Ehkä toisenkin.

Kirjoittaja on valtakunnansovittelija.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.