Suomi 1967: Loimaalla koettiin onni onnettomuudessa

Riitta Salmi

Helmikuun loppupuolella maailma huokasi helpotuksesta, kun The Beatles julkaisi uuden singlen. Turun Sanomien musiikkitoimittaja JM (Jimi Martinkari) totesi kahdesta uudesta laulusta näin: ”Muutama päivä sitten tuli Suomessakin levyliikkeisiin – aivan samaan aikaan kuin esimerkiksi Englannissa – Beatlesien uusi single-levy, jota on odoteltu erittäin suurella jännityksellä ja mielenkiinnolla. Beatlesien ystävät eivät varmaan pettyneetkään – molemmat uudet kappaleet Penny Lane ja Strawberry Fields Forever ovat erinomaisia kappaleita, hyvin esitettyjä, melodisia ja varmasti pian suosituiksi tulevia.”

Toimittaja povasi lauluista näin: ”Ilmeiseltä tuntuu, että Penny Lane kipuaa korkeammalle tilastoissa. Tämä veikkaus kuitenkin suurella varauksella – nyky-Beatlesien ihailijoiden selvää makua on vaikeata tietää. Joka tapauksessa Beatles-levy on aina tapaus. Ja vaikka tämänkertainen single ei nyt kuulukaan poikien parhaisiin huippuiskelmiin, on se kuitenkin erittäin tervetullut ja ansiokas.”

Harmin paikka koettiin Paimiossa, kun autiossa syrjäisessä mökissä toiminut pontikkatehdas joutui lopettamaan toimintansa. Lehtiuutisen mukaan ”syynä eivät olleet tuotteen menekkivaikeudet, vaan Paimion poliisiviranomaisten yllättävä paikalle ilmestyminen”.

Autiotalon keittiöön rakennetussa tehtaassa oli 200 litran keittoastia parhaillaan tulella ja kerran kirkastettua tippui reippaassa tahdissa tuoteastiaan poliisien ilmestyessä näyttämölle. Tehtailijat – kolme miestä – olivat varustautuneet muun muassa kahdeksalla kirveellä, mutta todetessaan joutuneensa poliisien piirittämiksi, katsoivat he parhaaksi antautua ilman vastarintaa. Tehdas ja sen kalusto iskettiin hajalle ja tehtailijat puolestaan kutsuttiin käräjille antamaan tilinpäätöstä toiminnastaan.

Loimaan ratapihalla koettiin onni onnettomuudessa, kun tavarajunan eteen joutunut henkilöauto raahautui junan edessä 200 metrin matkan. Autossa oli kuljettajan lisäksi eräs neitonen. He saivat vain vähäisiä vammoja, vaikka tilanne näyttikin perin vakavalta.

Lehtiuutisen mukaan dieselkäyttöinen 51-akselinen tavarajuna oli tulossa Toijalasta Loimaan asemalle, missä sen ei ollut tarkoitus pysähtyä. Junan saapuessa Kemppilän ylikäytävälle ajoi siihen samanaikaisesti hallinnassaan olevalla henkilöautolla Jokioisista kotoisin oleva hitsari (nimi molempia etunimiä myöten mainittuna). Auto raahautui junan edessä noin 200 metrin matkan yli Loimijoen johtavan sillan.

Juna saatiin pysäytettyä vasta Satakunnantien ylikäytävälle. Henkilöauto murskaantui täysin, mutta paikalla olijoiden ihmeeksi kömpivät autosta kuljettaja ja hänen seurassaan ollut ypäjäläinen neitonen (nimeä ei mainittu) itse auton jäännöksistä vain vähäisiä ulkoisia vammoja saaneina.

Tässä vielä makupaloja Turun Sanomista 50 vuoden takaa:

”Reipas tyttö saa harjoittelijan paikan lyhyttavaraliikkeessä. Katsomassa voi käydä tänään. Riihimäenk. 17.” (Ilm.TS 26.2.1967).

”Halutaan ostaa sianruokaa (laskia). Läh. puhelin 80594.” (Ilm.TS 26.2.1967).

”Joht. Sam Salo kirje pääpt:ssä. T.Tuulia.” (Ilm. TS 26.2.1967).

Jukka Saarinen

ts.mielipiteet@ts.fi

Twitter: @jukkasaa

Kirjoittaja on toimittaja ja 1960-luvun nuori.

Auto raahautui junan edessä noin 200 metrin matkan yli Loimijoen johtavan sillan.