Kattonopeus Suomeen ensimmäisen kerran

Veli Junttila
Veli Junttila

ulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö määräsi huhtikuun 18. päivänä 1962, että henkilöautojen ja moottoripyörien kattonopeus on 90 kilometriä tunnissa Uudenmaan, Turun ja Porin sekä Hämeen lääneissä tulevan kesäkuun alusta syyskuun loppuun. Autokoulussa opetettu nyrkkisääntö, että maanteillä saa huristella mielin määrin, kuitenkin siten, että ajoneuvo joka tilanteessa hallitaan, jäi nyt historiaan.

Päätös syntyi Taljan (Tapaturmantorjuntayhdistyksen liikennejaos) aloitteesta. Kokeilun tarkoituksena oli vilkkaimmin liikennöidyissä lääneissä selvittää nopeusrajoitusten vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Tieliikennekuolemat lisääntyivät vuosittain, vuonna 1961 liikenneonnettomuuksissa kuoli 786 ihmistä.

Kokeilun valmistelu nostatti kovan vastarinnan. Jotkut autoilijat tuntuivat menettävänsä jopa tärkeän kansalaisoikeutensa, ajaa maanteillä niin lujaa kuin haluaa kenenkään estämättä.

Vastustajien yksi tärkeä peruste oli liikenteen ruuhkaantuminen. ”90 kilometrin kattonopeus kesäksi merkitsee liikenteen tukkimista”, otsikoi TS 14.4. komeasti etusivulla Suomen Autoklubin Turun piirijohtaja Väinö Haapasen lausunnon.

Haapasen mielestä kokeilu saattaa heikentää liikenneturvallisuutta jopa ”tekemällä turvalliset ohitukset mahdottomiksi”. Maanteillä liikkuvat kuorma- ja linja-autot eivät pysyttele niille määrätyissä 60 ja 70 kilometrin tuntinopeuksissa, joten liikenne ruuhkaantuu, ja hitaammin ajavien ajoneuvojen ohitukset voivat olla erittäin hankalia ja vaarallisia.

Suomen neljän kuukauden kokeiluaika oli tiettävästi pisin, mihin länsimaissa oli ryhdytty. Haapasen mukaan muissa maissa, joissa oli rajoitettu nopeuksia vain suurempien pyhien aikana tai enintään parin viikon jaksoina, eivät tulokset olleet yksiselitteisesti kattonopeuksia puolustavia.

Läänien rajoille asetettiin määräpäiväksi kattonopeudesta kertovat liikennemerkit, mutta kaikki osapuolet myönsivät liikenteen valvonnan vaikeaksi. Ylinopeuksia valvottiin vanhaan tapaan poliisin tietoliikenneyhteyksien ja sekuntikellon avulla etukäteen mitatuilla matkoilla. Liikkuvan poliisin käytössä oli vuonna 1962 vain neljä automaattista tutkaa liikenteen valvontaan, ja tutka-autot liikkuivat lähinnä pääkaupunkiseudulla.

Maanteillä voitiin jo ennen kattonopeutta sakottaa liian suurista nopeuksista, kuten holtittomista tilannenopeuksista jyrkissä kaarteissa. Sakkopaikkoja olivat myös kaupungit, kauppalat ja maalaiskunnatkin, joilla oli jo omat sisäiset nopeusrajoituksensa. Nopeutta oli rajoitettu myös suurten taajamien sisääntuloväylillä. Lisäksi kuorma-, linja- ja pakettiautot eivät totelleet omia huippunopeuksiaan.

Kattonopeuden mukana yleistyivät tutkanpaljastimet. TS kertoi kevättalvella 1962, että maahan oli jo viime joulukuussa alettu tuoda Radar Sentry -nimistä laitetta, joka varoittaa autoilijoita poliisien ajonopeutta valvovista tutkalaitteista.

Tämä suunnilleen savukeaskin kokoinen laite voidaan asettaa auton kojetaulun yläpuolelle tai kiinnittää aurinkolippaan. Paljastin on säädetty toimimaan samoilla jaksoilla kuin poliisin tutkat, joiden säteen kohtaamisesta se varoittaa summerimaisella varoitusäänellä.

Laite ei ollut kallis, vuoden 1963 nykyrahassa 250 markkaa. Maahantuoja ilmoitti myyneensä pääasiassa Helsingin seudulle noin sata tutkanpaljastinta. Tutkanpaljastimia ei voitu 1960-luvun alkupuolella kieltää moottoriajoneuvoista annettujen lakien tai asetusten perusteella. Vuonna 1965 korkein oikeus päätti pitkän oikeusprosessin jälkeen, että tutkanpaljastin ei ole myöskään radiolain vastainen.

Veli Junttila

Kirjoittaja on filosofian maisteri.

”Autokoulussa opetettu nyrkkisääntö, että maanteillä saa huristella mielin määrin, kuitenkin siten, että ajoneuvo joka tilanteessa hallitaan, jäi nyt historiaan.”
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Yksi puuttuu vielä
Kun koko valtatieverkostolle saataaisiin vielä vaihtuvat nopeusrajoitukset. Nykyiset jäykät talvinopeusrajoitukset ovat turhauttavia, kun valtatiet pidetään enimmäkseen lumettomina ja sulina. Eiköhän valtaosa autoilijoista kuitenkin osaa käyttää järkeään ja sopeuttaa nopeutensa ajo-olojen mukaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mielenkiintoista!!
Todella mielenkiintoista lukea tällaisia historiatietoja, en näistä ollut ennen kuullutkaan, kiitos Veli. Nyt kaikkien kannattaisi poiketa Indonesiassa, missä tiet ovat erittäin kapeita, autoja ja skoottereita on niin paljon ettei sekaan "muka" mahdu, ja silti liikenne soljuu todella hyvin. Tyhjille suomalaisille teille on ihan turhaa laittaa nopeusrajoituksia, annetaan ihmisten ajaa miten haluavat! Sisääntuloväylät ja keskustat tietysti ovat asia eri, mutta sielläkään ei tarvita 40km/h -rajoituksia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kattonopeus
Muistaakos maisteri mitä tuli voimaan koskien ajonopeuksia vuonna 1972 ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »